اردشیر کامکار:

سلیقه موسیقایی مردم باید هدفمند شود

سلیقه موسیقایی مردم باید هدفمند شود

 

نوازنده کمانچه و داور جشنواره موسیقی جوان گفت: سلیقه موسیقایی مردم را باید هدفمند و جهت‌دهی کرد، ما هنرمندان باید برای انتخاب درست موسیقی آنها تصمیم بگیریم و نه مافیای موسیقی.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اردشیر کامکار درباره این سوال که آیا با وجود انگیزه های خوبی می توان به آینده موسیقی نسل جوان امیدوار بود، پاسخ داد: به لحاظ آموزش و یادگیری تعداد نوازنده ها بیشتر شد و استقبال خوبی صورت گرفت. اما اینکه فرصتی برای ارائه هنر این جوانان فراهم شود متاسفانه این موضوع به دست مافیای موسیقی است و آنها هستند که ذائقه موسیقایی مردم را تعیین می کنند که چه گوش بدهند.

کامکار خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید سلیقه موسیقایی مردم را هدفمند و جهت دهی کرد و این ما هنرمندان هستیم برای انتخاب درست موسیقی آنها تصمیم می گیریم که به چه اثری گوش بدهند.

به گفته این داور جشنواره، اکثر نوازنده ها که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند برای آنکه در جامعه پذیرفته شوند، با نیاز و خواسته جامعه حرکت می کنند و این موضوع موجب تنزل سطح موسیقی در مراتب بالاتر شده است. این نگاه را می توان در فضای مجازی این هنرمندان یا کنسرت هایی که برگزار می کنند به وضوح دید.

کامکار تاکید کرد: نوازندگانی که اغلب به دنبال رضایت مردم هستند. البته رضایت مردم دیدگاه خوبی است اما با توجه به اندیشه هنرمند نه آنچه که خواسته آنها است.

وی بر این نظر است که جشنواره ملی موسیقی جوان ماهیت ارزشمندی دارد و برگزاری چنین رویداد و جشنواره هایی در هر کشوری برای جوانان از نگاه حمایتی و تاثیرگذار بودن برخوردار است.

این نوازنده تاکید دارد برنامه ریزی درست و اصولی برای جوانان صورت بگیرد و تنها برگزاری و بسنده کردن به یک جشنواره کفایت نمی کند بلکه باید عرصه ای برای عرض اندام آنها فراهم شود تا خود و هنرشان را به جامعه معرفی و اثبات کنند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که متاسفانه این بستر در فضای مجازی مهیا شده و جوانان به صورت فردی کارهای خود را در صفحات شخصی مانند اینستاگرام به اشتراک می گذارند. ارگان هایی چون صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید زمینه های حمایتی را فراهم کنند.

این آهنگساز در خصوص تاثیر جشنواره در سطوح آموزشی بیان کرد: شرکت در این جشنواره موجب می شود تلاش بیشتری در بدست آوردن رتبه و مقام داشته باشند و این موضوع نوعی ایجاد انگیزه در بالا بردن سطح نوازندگی شان است.

کامکار ارزیابی خود را از این دوره جشنواره موسیقی جوان مطرح کرد و افزود: در این ۲ سال با توجه به اینکه اغلب کلاس های آموزشی تعطیل بود اما سطح نوازندگی اغلب شرکت کنندگان خوب بود به ویژه امسال که شیوه نوازندگی شان تغییر کرد و پیشرفت های خوبی حاصل شد.

نخستین دوره جشنواره موسیقی جوان سال ۷۸ به دبیری اذین موحد برگزار شد. این جشنواره  ۶ سال مداوم در قالب سالانه فعالیت داشت و سال های قبل از ۷۸ هم به عنوان بخش استعدادهای جوان در قسمت هایی از جشنواره موسیقی فجر برگزار می شد. بعد از برگزاری سال ششم این جشنواره، وقفه تقریبا ۶ ساله ای در برگزاری آن ایجاد شد تا اینکه از سال ۹۲ و بعد از مدتی وقفه، این جشنواره به دبیری هومان اسعدی از سرگرفته شد و امسال در پانزدهمین دوره آن قرار داریم.