مدیرعامل انجمن موسیقی مطرح کرد؛

سرنوشت برگزیدگان یک رویداد ملی چه می‌شود

 

 

مدیرعامل انجمن موسیقی و مدیر اجرایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از آغاز بررسی پیشنهادهای ارسال شده به دبیرخانه جشنواره مبنی برحمایت از برگزیدگان جشنواره خبر داد.

به گزارش موسیقی نو: به نقل از خبرگزازی مهر به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، «علی نیکنام» مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به برگزاری پانزده دوره از جشنواره موسیقی جوان و تثبیت جایگاه آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین جشنواره‌های موسیقایی کشور، سرنوشت برگزیدگان را مهمترین دغدغه برگزارکنندگان جشنواره برشمرد.

نیکنام گفت: یکی از دغدغه‌های جدی برگزارکنندگان جشنواره، اهالی موسیقی، داوران جشنواره و اساتید این بوده که برای برگزیدگان چه اتفاقی خواهد افتاد. پیشنهادهای مختلفی در سال‌های برگزاری جشنواره داشته‌ایم، از جمله اینکه برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان، در سایر جشنواره‌های موسیقی از جمله جشنواره موسیقی نواحی برنامه اجرا کنند و از اجرای آنها بهره ببریم. این پیشنهاد تا اندازه‌ای عملی شده اما فراتر از این، نیاز داریم که با تمامی اساتید، محققان، داوران،دفتر موسیقی و فعالان این عرصه دور هم بنشینیم و برای اینکه بتوانیم از هنر برگزیدگان استفاده بیشتری ببریم، فکر و برنامه‌ریزی کنیم.پیشنهادهای دیگری هم هست مثل اینکه برگزیدگان را به جشنواره‌های جهانی معرفی کنیم یا برترین‌ها بتوانند از امتیازات ویژه‌ای مثل ورود به دانشگاه‌ها استفاده کنند اما این پیشنهادها نیاز به بررسی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی و همکاری با نهادهای و سازمان‌های دیگر دارد.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی جوان اصلی‌ترین مشکل جشنواره ملی موسیقی جوان در شرایط کنونی را مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا برشمرد و توضیح داد: مشکل اصلی این بود که ازاجراهای حضوری شرکت‌کنندگان محروم شدیم. امیدوارم سال آینده کرونا نباشد و بتوانیم این اجراها را از سر بگیریم. مسئله مهم جشنواره ملی موسیقی جوان بعد از پانزده دوره این است که فعال‌تر و پویاتر باشد. البته در حال حاضر جشنواره، فعال و پویا هست اما نکته اینجاست که جشنواره ملی موسیقی جوان می‌تواند به غنی‌سازی جشنواره نواحی و نیز جشنواره فجر کمک کند.

نیکنام جشنواره ملی جوان را یک دستاورد خوب برای موسیقی کشورمان دانست و اظهار امیدواری کرد که این جشنواره با تلاش و همت عوامل برگزار کننده در سال های آتی نیز تدوام داشته باشد. ارتباط و هماهنگی خوب ببن دبیر جشنواره با داوران جشنواره و شرکت کنندگان و عوامل اجرایی انجمن باعث می‌شود سال به سال بر پویایی جشنواره افزوده شود.

با تغییر مدیران اتفاقی در استمرار جشنواره نمی افتد

مدیر اجرایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره مشکل بودجه یا سایر مشکلات احتمالی در برگزاری جشنواره گفت: تا این لحظه توانستیم خواسته دبیر جشنواره را برآورده کنیم. اگر اجراها حضوری باشد قطعا به کمک و همراهی بنیاد رودکی یا شاید به سالن‌های بیشتری در بخش دولتی و خصوصی نیاز داشته باشیم. خوشبختانه جشنواره در این سال‌ها جای خودش را در بخش‌های دولتی باز کرده و مورد حمایت دولت بوده و خواهد بود.

نیکنام درباره تغییر مدیریت در جشنواره و تبعاتی که می‌تواند برای آن داشته باشد، توضیح داد: با تغییر مدیریت چه در بخش اجرایی و دفتر موسیقی، چه در انجمن موسیقی هیچ اتفاقی در استمرار جشنواره رخ نمی‌دهد. جشنواره به قدری جا افتاده که با تغییر مدیریت بعید است تزلزلی در آن رخ بدهد.

مدیر اجرایی جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است، خروجی جشنواره موسیقی جوان می‌تواند روی جشنواره‌های فجر و نواحی و سایر جشنواره‌ها تاثیر بگذارد و تاکنون این تاثیرگذاری کاملا محسوس بوده است. جشنواره‌های موسیقی فجر، نواحی و جوان به نوعی مکمل همدیگر هستند و همدیگر را پوشش می‌دهند. هنرمندانی که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنند، زمانی در جشنواره موسیقی جوان شرکت داشته‌اند. جشنواره ملی موسیقی جوان پایه و اساس سایر جشنواره‌ها به حساب می‌آید. اگر این جشنواره نباشد، نمی‌توانیم جشنواره‌های دیگر را با کیفیت برگزار کنیم.

نیکنام درباره ایده برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت دو بار در سال گفت: استعدادهای زیادی در جشنواره کشف و معرفی می‌شوند اما به لحاظ اجرایی برگزاری آن به صورت ۲ بار در سال، جای بررسی دارد چون هر دوره از جشنواره به قدری طولانی هست که دو بار برگزاری آن در طول یک سال، به سادگی میسر نمیشود. برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره را از ابتدای سال جاری آغاز کردیم و حالا که در نهمین ماه سال هستیم، هنوز مرحله نهایی تمام نشده است. برگزاری دو نوبت در طول یک سال موردی است که باید روی آن کار و برنامه‌ریزی و ارزیابی بسیار دقیق صورت بگیرد که یک تقویم جشنواره‌ای داشته باشیم چون تعداد داوران و رشته‌های جشنواره کم نیست.

مدیر اجرایی جشنواره در پایان تاکید کرد که باید با نگاه تخصصی؛ تاثیر کرونا بر جشنواره را بررسی کرد. در سال‌های کرونا چیزی که از دست دادیم و محروم شدیم، اجرای حضوری شرکت‌کنندگان بود؛ اجراهایی که شور و شعف جشنواره را بیشتر می‌کرد. در این دو سال، سالن‌ها از حضور علاقمندان به موسیقی خالی بود اما در مابقی موارد جشنواره با همان دقت و حساسیت سال‌های قبل برگزار شد.