زندگی هنری استاد «جواد لشکری» نوازنده و آهنگساز

 

 

یکی از هنرمندانی که با شناخت همزمان موسیقی کلاسیک ایرانی و غربی توانست آثار ماندگار و آهنگ های جاودانه بسازد «جواد لشکری» است.

موسیقی نو: حمیدرضا ولیان؛ او که در نهم مهرماه ۱۳۰۲ در پاییز تهران به دنیا آمد از بستگان استاد «علی اصغر بهاری» بود. آشنایی خانواده با موسیقی سبب شد تا جواد نیز، از۹ سالگی جذب موسیقی شود و در دوران جوانی، به یادگیری و نوازنذگی ویولن بپردازد. در دهه های ۲۰ و ۳۰ که ایران به  نوعی پای در مسیر مدرنیته را تجربه می گذاشت، از موسیقی و نوازندگان غربی متاثر بود و موج تازه ای برای یادگیری سازها و موسیقی غربی به وجود آمد که برای جوانان جذاب بود. در این میانه، موسیقیدانان و نوازندگانی همچون: ابوالحسن صبا، رو الله خالقی، جواد معروفی و… همت و سعی شان بر این بود تا با سازهای غربی نیز موسیقی ایرانی را حفظ کنند تا موج پیش آمده را با موسیقی کلاسیک ایرانی، آشتی دهند.

جواد برای فراگیری ساز ویولن، از درس های استادان، ابوالحسن صبا و مهدی خالدی، بهره گرفت. استاد صب که برجسته ترین شاگرد علی نقی وزیری بود، در پرورش نسلی از بهترین موزیسین ها نقشی ویژه ایفاء کرد که جواد لشکری، از جمله آن ها به شمار می رفت. او سپس آموزش هایش را در نزد احمد فروتن راد، آهنگساز و رهبر ارکستر، تکمیل کرد. استاد جواد لشکری، ردیف های موسیقی ایرانی را نیز نزد او فرا گرفت. او همچنین از اساتید دیگری همچون: روبیک گریگوریان، حسین یاحقی و.. نیز بهره گرفت.

جواد لشکری نیز برای ارائه هنرش به ایرانیان، در آزمون نوازندگی برای رادیو شرکت کرد و از سوی استاد روح الله خالقی، پذیرفته شد. لشکری  همکاری اش را با رادیو در ۲۴ سالگی آغاز کرد و از سال ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۹ با رادیو به عنوان تکنواز ویولن، همکاری مستمر داشت. دو سال بعد در کنار استادش مهدی خالدی و مرتضی محجوبی، ابراهیم منصوری و حسین یاحقی ارکستری را تشکیل دادند که با خوانندگان متعددی اجرای برنامه کرد. اختلاف نظر میان مهدی خالدی و دست اندرکاران رادیو در خصوص ارکستر رادیو موجب شد که او همکاری اش را با دلکش قطع کند و این زمان فرصت مغتنمی بود تا جواد همراه با پسر دایی اش «بزرگ لشکری»، ارکستر را اداره کنند و آهنگ هایی با صدای دلکش بسازند. «فتنه» اولین آهنگی بود که جواد لشکری در قامت نوازنده و آهنگساز ظاهر شد و با آهنگی که بر شعری از رهی معیری برای صدای دلکش ساخت مسیر شهرتش آغاز شد. در رادیو نواخت. دو سال بعد در کنار استادش مهدی خالدی و مرتضی محجوبی، ابراهیم منصوری و حسین یاحقی ارکستری را تشکیل دادند که با خوانندگان متعددی اجرای برنامه کرد.

پس از دلکش،که راه موفقیت جواد و بزرگ لشکری را فراهم ساخت، همکاری با «مرضیه» را آغاز کردند و آهنگ هایی برای او ساختند که با اقبال شنوندگان و تحسین اهالی موسیقی مواجه شد. تنظیم و آهنگسازی برخی ترانه های قدیمی علی اکبر خان شیدا با صدای او از آن جمله است.

سرپرستی جواد لشکری بر ارکستر بزرگ رادیو تا سال ۱۳۳۵ ادامه داشت و او با خوانندگان متعددی همکاری کرد و بیش از ۳۵۰ آهنگ ساخت. بسیاری از آهنگ های او در زمره آهنگ های خاطره انگیز موسیقی کلاسیک ایران قرار دارد. آهنگ هایی مانند: زورق شکسته، به یاد صیاد، زلف یار، لاله صحرایی، خنده گل، درد آشنا و… که برخی از آن ها در سال های اخیر توسط «علیرضا افتخاری» خواننده خوب کشورمان، بازخوانی و در آلبوم های «خوش آمدی»، «گل میخک»، «عشق گمشده»، به بازار موسیقی عرضه شد.

جواد لشکری در سال ۱۳۴۷، به برنامه گل ها دعوت شد و همکاری اش را با برنامه گل ها آغاز کرد. او چندین جلد از آهنگ هایش را منتشر کرد.

استاد جواد لشکری بعد از سال ها تلاش هنری، در ۱۷فروردین ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.