آشنایی با مفاخر موسیقی جهان

زندگی نامه موسیقیدانان مشهور (ریچارد کلایدرمن)

 

 

موسیقی نو: «ریچارد کلایدرمن» (به فرانسوی: Richard Clayderman) (زاده ۲۸ دسامبر سال ۱۹۵۳ در پاریس) نوازنده مشهور پیانو، فرانسوی است. او که نام اصلیش Philippe Pagès است آلبوم‌های متعددی را ارائه کرده‌است. این آلبوم‌ها شامل ساخته‌هایی از دو آهنگساز مشهور فرانسوی: Paul de Senneville و Olivier Toussaint، باز نوازی آثار معروف موسیقی کلاسیک، تنظیم ِ سازی از آثار مشهور موسیقی مردمی و موسیقی ملل، و بالاخره تنظیم‌هایی ازموسیقی سینماست.

«فیلیپ پاژه»، نواختن پیانو را از سن ۵ سالگی نزد پدرش که یک معلم پیانو بود فرا گرفت. گفته می‌شود که وی قبل از ورود به مدرسه و پیش از خواندن و نوشتن زبان مادری، خط موسیقی را به خوبی می خواند.

چند سال بعد، در رقابت‌های محلی پیانو رتبه ممتاز را کسب کرد. در سن ۱۲ سالگی در کنسرواتوار پاریس در رشته نوازندگی پیانو پذیرفته شد و در ۱۶ سالگی با رتبه ی اول فارغ التحصیل شد. یک سال بعد در حالی که در کنسراتوار عالی پاریس دوره پیشرفته پیانیست کنسرت را ادامه می داد، به دلیل مشکلات زیادی که برسر راهش بود از جمله بیماری پدرش و مشکلات مالی حاصل از آن، دوره پیشرفته مذکور را نیمه تمام رها کرد و برای گذران زندگی، روزها به عنوان کارمند در یک بانک، و شب‌ها در برخی گروه‌های آن زمان به عنوان آکومپانیست پیانو فعالیت می‌کرد. همان زمان خوانندگان مطرح شانسون دهه ۷۰ همچون Michael Sardou ، Johny Hallyday و Thierry Le Luron را با پیانو همراهی نمود.

کلایدرمن تا کنون بیش از ۱۲۰۰ ملودی ضبط کرده است و با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه دارای ۲۷۰ صفحه ی طلایی و ۷۰ صفحه ی پلاتینیوم است. وی سبک رمانتیک نوینی را با تلفیق موسیقی کلاسیک و پاپ ساخته و استاندارد جدید از اجرای پیانو را که برای اغلب علاقه مندان پیانو و حتی مبتدیان قابل اجراست پدید آورده است.

بسیاری از جوانان علاقه مندی شان به پیانو و موسیقی کلاسیک را مدیون آشنایی با موسیقی وی می دانند. در حقیقت موسیقی کلایدرمن همانند پلی موسیقی پاپ را به موسیقی کلاسیک پیوند زده، گرایش و درک موسیقی کلاسیک به ویژه موسیقی سازی را برای مردم دنیا آسان تر کرده است. در کتاب رکوردهای جهانی گینس، از وی به عنوان « موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر دنیا» نام برده شده‌است.