زندگینامه مهربانو توفیق استاد سه تار

 

«مهربانو توفیق» در ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۴ دیپلم خود را از هنرستان عالی موسیقی در تهران دریافت کرد. در سال ۱۳۴۸ مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ موسیقی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای تهران دریافت کرد.

 

موسیقی نو: توفیق در سال ۱۳۵۶ با دریافت بورس از طرف دولت فرانسه برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ موسیقی به آن کشور عزیمت کرد و در سال ۱۳۵۸ با درجهٔ ممتاز از دانشگاه سوربن در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد. او از آغاز به ساز سه‌تار علاقه‌مند بود و در کلاس‌هایی که از طرف انستیتو موزیکولوژی دانشگاه سوربن برای تدریس موسیقی شرق دایر می‌شد به آموزش ساز سه‌تار می‌پرداخت. وی نواختن سه‌تار را در محضر نصرت‌الله ابراهیمی و نصرالله زرین‌پنجه در هنرستان موسیقی ملی شروع کرد. سپس از محضر نورعلی برومند و همچنین احمد عبادی و سعید هرمزی بهره گرفت.

 

توفیق در سال ۱۳۴۵ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و از سال ۱۳۵۰ به تدریس دروس علمی موسیقی در هنرستان عالی موسیقی پرداخت. مهربانو توفیق نوازندگی سه‌تار در مجموعهٔ ردیف موسیقی ایرانی را در سال ۱۳۵۴ انجام داد.

 

او در سال ۱۳۷۰ عضو هیئت علمی رشتهٔ موسیقی دانشگاه هنر تهران شد و در سال‌های اخیر، مهربانو توفیق مدرس تخصصی ساز سه‌تار در دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر تهران است و شاگردان بسیاری را در این عرصه تربیت کرد. او مسئولیت‌های فراوانی در دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر داشت و همچنین نشان درجه‌یک هنری در رشتهٔ نوازندگی دریافت کرده‌است.