زندگینامه «جان لی هوکر» خواننده، ترانه سرا و گیتاریست آمریکایی

تصویر خواننده معروف جان لی هوکر

 

موسیقی نو: جان لی هوکر کیست؟ جان لی هوکر خواننده، ترانه سرا و گیتاریست آمریکایی است. در مورد تاریخ دقیق تولد او ابهامات زیادی وجود دارد؛ اما به گفته وی و طبق اعلام اکثر منابع او در سال ۱۹۲۰ در شهرستان Tallahatchie متولد شد. پدر او کشاورز است و علت شهرت او اجرای یک اقتباس از دلتا بلوز با گیتار الکتریک است.

 

زندگی نامه جان لی هوکر

جان لی هوکر کوچک‌ترین عضو در یک خانواده ۱۱ نفری است. هوکر در سنین ۱۴ سالگی از خانه فرار کرد و آن طور که شنیده می‌شود پس از آن واقعه هرگز والدین خود را ندید.

او پس از فرار به ممفیس پناه برد در آنجا فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد و با اجرای تئاتر در نیو دیزی و گاها مهمانی‌های خانگی اوقات خود را می‌گذراند.

وی در زمان جنگ جهانی دوم مجبور شد در برخی کارخانه‌ها شروع به کار کند و حتی مدتی را در شرکت خودروسازی فورد گذراند. پس از گذشت سال‌ها و زندگی در شهری که نوازندگان گیتار در آن بسیار کمیاب بودند او توانست اولین گیتار الکتریک خود را بخرد و به سرعت در زمینه موسیقی رشد کند.

در سال ۱۹۴۸ حرفه اصلی خود یعنی ضبط سروده‌هایش را آغاز کرد و همزمان در کارخانه فولاد دیترویت نیز کار می‌کرد.

تک آهنگ Boogie Chillen اولین سروده جان لی هوکر بود که اتفاقا رکورد پرفروش‌ترین را در سال ۱۹۴۹ به خود اختصاص داد. البته درآمدی که از فروش آهنگ بدست می‌آورد بسیار ناچیز بود.

در مورد تاریخ ازدواج و همسر جان لی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اکثر منابع و خبرگزاری‌ها صرفا در مورد تعداد نوه‌ها و فرزندان او صحبت کرده‌اند و صرفا اطلاعات محدودی از همسرش در اختیار است.

نکته جالبی که در مورد جان لی وجود دارد این است که او خود یک نوازنده، خواننده و ترانه سرا است؛ اما با این وجود بچه‌های هوکر تنها اجازه داشتند به آهنگ‌های مذهبی گوش دهند. آن‌ها در خانه آموزش دیدند و اولین مواجهه آن‌ها با موسیقی در کلیسا بود. در سال ۱۹۲۱ والدین آن‌ها از هم جدا شدند. سال بعد، مادرشان با ویلیام مور، خواننده بلوز ازدواج کرد. جان لی در حالی که ۸ فرزند و ۱۹ نوه داشت و در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

معروف‌ترین آهنگ‌های جان لی هوکر

هر خواننده‌ای به واسطه برخی آثارش مشهور می‌شود و به واسطه همین آهنگ‌ها در ذهن مخاطب ثبت می‌شود.

جان لی هوکر آثار جذاب فراوانی دارد که هر کدام از آن‌ها برای طرفدارانش تداعی کننده یک حس خوب و اصیل است.

اولین آهنگ جان لی توسط برنی بسمن ضبط شد. هوکر به ندرت با یک ضرب استاندارد می‌نواخت؛ اما در عوض سرعت آهنگ را متناسب با نیازهای آهنگ تغییر می‌داد که این موضوع کار را برای نوازندگان پشتیبان که به سبک هوکر عادت نداشتند کمی دشوار می‌کرد؛ در نتیجه بسمن اولین آهنگ هوکر را در حال نواختن گیتار، آواز خواندن و پا زدن روی یک پالت چوبی ضبط کرد. چند نمونه از شناخته شده‌ترین آهنگ‌های جان لی هوکر عبارتند از:

Boogie Chillen

Crawling King Snake

Dimples

Boom Boom

One Bourbon

One Scotch, One Beer

The Healer

Lucky

Chill Out

Don’t Look Back

 

تصویر John Lee Hooker

آلبوم‌های منتشر شده از جان لی هوکر

این خواننده در طول دوران زندگی خود آلبوم‌ها و همچنین تک آهنگ‌های بسیاری را منتشر کرده است. او سبک منحصر به فرد و اختصاصی خود را دارد که طرفداران زیادی دارد. البته عده‌ای معتقدند که سبک او شبیه به دلتا بلوز است؛ اما سروده‌های او ترکیبی از ریتم‌های پیانوی بوگی-ووگی است.

در ادامه چند مورد از شناخته شده‌ترین آلبوم‌های جان لی هوکر را معرفی خواهیم کرد.

Wandering Blues Detroit Blues

Everybody’s Blues

Im John Lee Hooker

The Country Blues of John Lee Hooker

House of the Blues

That’s My Story

Travelin

Travelin

The Folklore of John Lee Hooker

Burnin

 

درخشش جان لی هوکر پس از همکاری با ستارگان موسیقی

سال ۱۹۶۲ شروع درخشش و شهرت هوکر بود. در این سال جشنواره سالانه بلوز فولک آمریکایی برگزار شد و حضور هوکر منجر شد تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرد. نام او در سال ۱۹۶۴ یعنی دقیقا هشت سال پس از انتشار اولین تک آهنگ خود در ایالات متحده، در نمودارهای تک آهنگ‌های موفق بریتانیا قرار گرفت.

  • او در این سال‌ها شروع به اجرا و ضبط آهنگ با نوازندگان راک کرد. یکی از اولین همکاری‌های او با گروه بلوز راک بریتانیایی بود.
  • در سال ۱۹۷۰ آلبوم مشترک Hooker ‘n Heat را با گروه بلوز و بوگی و راک آمریکایی ضبط کرد، این اولین آلبوم هوکر بود که به چارت‌های بیلبورد رسید و در رتبه ۷۸ بیلبورد ۲۰۰ قرار گرفت.
  • جان لی هوکر در سال ۱۹۸۰ در فیلم برادران بلوز ظاهر شد. او «بوم بوم» را در نقش یک نوازندهخیابانی اجرا کرد.
  • جان لی هوکر در سال ۱۹۸۹ آلبوم The Healer را با کارلوس سانتانا، بانی رایت و غیره ضبط کرد.
  • در دهه ۱۹۹۰ آلبوم‌های دیگری با همکاری موریسون، سانتانا، لوس لوبوس و نوازندگانمهمان دیگر ضبط شد.

 

 

 

منبع: سایت بخون دات کام