زندگینامه اسماعیل مهرتاش استاد موسیقی و تاتر

 

موسیقی نو:  «اسماعیل مهرتاش» سال ۱۲۸۳ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در مدرسه‏ «دارالفنون» به پایان رساند او سپس به موسیقى روى آورد و براى فراگیرى تار نزد «درویش‌خان» رفت.

 

مهرتاش بعد از آن مدتى نزد داوود شیرازى و سپس در محضر علینقى وزیرى به مشق موسیقى پرداخت. او  کلاس‌هایى جهت تعلیم تار، فن بیان و هنرپیشگى تأسیس کرد و حدود چهارصد و پنجاه آهنگ مختلف براى مناسبت‌هاى گوناگون ساخت و براى ضبط آنها بر روى صفحه چند سفر به بغداد و قاهره نیز کرد. از شاگردان وى، عبدالوهاب شهیدى، حسن اعتمادى، شاپور رحیمى، فریدون اسماعیلى، ملوک ضرابى، داود فیاضی، محمد منتشری و محمدرضا شجریان را مى ‏توان نام برد.

 

وى در زمینه نمایشنامه نیز فعالیت داشت و نمایشنامه‏ هایى تا قبل از ایجاد کلوپ و جامعه باربد در منازل اجرا می ‏کرد از جمله: «بچه سه قلو»؛ «دو ارباب و دو نوکر»؛ «ابهت الممالک»؛ «انوشیروان عادل» و «دکتر ریاضى‏دان».

 

مهرتاش در ۱۳۰۵ خورشیدی، جامعه‏ باربد را تأسیس کرد و در آنجا ضمن نواختن تار و ساخت تصنیف به تدریس آواز و ردیف موسیقی هم می پرداخت. او با خوانندگانى مانند ملوک ضرابى و ادیب خوانسارى همکارى داشت و از قطعات موزونى که اجرا کرده «اپرت لیلى و مجنون» و «خسرو و شیرین» مشهور است.

 

اسماعیل مهرتاش ۱۶ فرویدین ماه سال ۱۳۵۹ دیده از جهان فرو بست.