زنده شدن حس نوستالژی در اجرای گروه چکاوک

 

گروه ارکستر چکاوک با اجرای قطعات موسیقی و ترانه‌های قدیمی در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر حس نوستالژی را در مخاطبان زنده کردند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، «گروه ارکستر چکاوک» با اجرای ١١ قطعه در تالار رودکی برگزار شد.

شب پرستار، طاقتم ده، غزل، سوزله، پشیمانم، گلزار، سیمین بری، شانه، زندگی، جلو بستان و هرگز هرگز قطعاتی بودند که در سی و هشتمین جشنواره موسیقی برای مخاطبان اجرا شد.

در سال‌های اخیر گروه‌های گوناگونی در عرصه موسیقی در ایران تأسیس شده که یکی از آن‌ها، ارکستر چکاوک است. این گروه با هدف برگزاری اجراهایی با کیفیت هنری بالا و تأثیر در موسیقی متعالی ایران ایجاد شده است. ارکستر چکاوک، یکی از بزرگترین ارکسترهای ایران به شمار می‌آید.

هم‌اکنون، موسیقی ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هنرمندان بسیاری در رشته‌ها و عرصه‌های گوناگون فعالیت می‌ کنند اما، برای ساخت یک قطعه موسیقیایی نیاز است تا موسیقیدانان در کنار یکدیگر حضور یافته و با بهره از سازها و تکنیک‌های شخصی، به اجرایی هدفمند بپردازند.

در مواردی نوازندگان و خوانندگان براساس قطعات موسیقی از پیش تنظیم شده، به صورت هماهنگ قطعه‌ای را می نوازند. اگر این گروه از قاعده خاصی پیروی نمایند و از شرایطی برخوردار باشند، به آنان ارکستر اطلاق می‌شود.

در حال حاضر ارکسترهای فعال، براساس اجرا و سازهای کاربردی به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها، موسیقی کلاسیک غربی، سمفونی، مجلسی و فیلارمونیک است که هر یک محبوبیت و طرفدرارانی دارند.

یکی از ارکسترهای فعال در ایران و جهان که کنسرت‌های بسیاری برگزار نموده، ارکستر چکاوک است که توسط رضا شایسته پایه‌گذاری شده است. رضا شایسته، مدیر آموزشگاه تخصصی آوای چکاوک، مدت‌ها زیرنظر اساتید خبره و حرفه‌ای دوره‌های تخصصی موسیقی همانند نواختن ویولن و تنظیم را طی نموده و سابقه اجرای ساز و سرپرستی در مراسم‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه دارد.

هم‌اکنون، ارکستر مذکور با نگرش و بینش رضا شایسته در سالن‌های بزرگی همانند تالار وحدت و مراسم‌های رسمی همانند جشنواره موسیقی فجر به اجرا پرداخته است. اجراهایی که عمدتاً با حمایت رضا شایسته از هنرمندان مستعد و جوان موسیقی برگزار شده و همچنان این روند ادامه دارد. یکی از بزرگترین اهداف رضا شایسته از تأسیس این ارکستر، حمایت از هنرجویان جوان و مستعد موسیقی و ایجاد زمینه‌ای برای فعالیت حرفه‌ای آنان بوده است.

ارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته با هدف حمایت از هنرمندان جوان راه‌اندازی شده است. به همین دلیل، آموزشگاه تخصصی موسیقی آوای چکاوک راه‌اندازی شده تا هنرجویان مستعد پس از طی دوره‌های تخصصی موسیقی شناسایی شده و در کمترین زمان به اجرا پرداخته و به جمع حرفه‌ای‌های ارکستر چکاوک بپردازند.

چکاوک ارکستری است که ترکیب سازهایش از سازهای موسیقی غربی و سازهای موسیقی ایرانی تشکیل شده است و در طول دوران فعالیتش تلاش کرده که موسیقی‌هایی را اجرا کند که در حافظه مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارند.