رونمایی از آلبوم «بخارا» با صدای وحید تاج

موسیقی نو: به نقل از ایلنا، مراسم رونمایی آلبوم «بخارا» با صدای وحید تاج و آهنگسازی صادق چراغی‌پور روز چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه با حضور اهالی رسانه و برخی عوامل تولید تالار وحدت برگزار شد.

طی این برنامه صادق چراغی و وحید تاج توضیحاتی را در رابطه با آلبوم «بخارا» ارائه کردند.

در ابتدا صادق چراغی‌پورخطاب به حضار گفت: رودکی و فردوسی همواره دغدغه‌ای دیرینه‌ای برای من بودند که چندی پیش اثری درباره فردوسی تولید و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد.

او افزود: به عنوان یک پژوهشگر درباره رودکی نیز دغدغه‌های زیادی روی کار کردن آثارش داشتم. به نظرم تمرکز روی آثار رودکی کار بسیار سختی است و امروز پس از ۱۵ سال به بار نشسته و بابت این اتفاق از دوستانم در بنیاد رودکی تشکر می‌کنم.

چراغی‌پور در ادامه گفت: هنگامی که روی آثار فردوسی متمرکز بودیم، به ارشاد رفتم و گفتم درباره فردوسی اثری دارم اما دوستان گفتند چرا روی کارهای فردوسی پافشاری می‌کنی؟ من تاکید داشتم اشعار شاعرانی چون فردوسی و رودکی باید در جریان زندگی حضور داشته باشند.

این آهنگساز و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: در آلبوم «بخارا» دو موضوع مدنظرم بود. موضوعاتی که خیلی به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. مورد اول اینکه در بسیاری از موارد دچار فراموشی می‌شویم و برای خواندن آثار رودکی هم تلاشی نمی‌کنیم تا با مفاهیم آن‌ها آشنا شویم. بنابراین یکی از اهداف ما در تولید این آلبوم ایجاد شرایطی برای معرفی بهتر و بیشتر رودکی به مردم بود.

او ادامه داد: از طرفی استفاده از سازهای محلی ایرانی که متاسفانه در کشورمان به عنوان سازهای درجه دوم برای مردم معرفی شده در کنار توجه به هم افزایی به کشورهای فارسی زبان با هم از دیگر نکاتی بود که به آن توجه داشتیم و من از افضل شاه شادی خواننده تاجیکستانی قدردانی می‌کنم در این پروژه و همراهی با وحید تاج مشارکت ویژه‌ای داشت.

چراغی با تاکید بر اینکه در زمینه فرهنگ و ادبیات ایرانی بسیار کم کارتر از کشورهای فارسی زبان هستیم افزود: موضوع ناراحت کننده‌ای است که خیلی از آهنگسازان و هنرمندان موسیقی ما آنچنان که باید روی کارهای شاعران بزرگی چون رودکی تمرکز نمی‌کنند.

او بیان کرد: همه این‌ها در حالی است که تعداد زیادی از آثار تولید شده توسط اهالی موسیقی اشتباهاتی دارند که ما باید روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم تا از اشتباهات جلوگیری کنیم. متاسفانه در این زمینه بسیار کم‌کار هستیم.

چراغی‌پور در ادامه درباره بهره‌گیری از وجود خواننده‌ای تاجیکستانی و همراهی او با وحید تاج گفت: جان کلام موسیقی شرقی یکی است و تفاوت‌های ماهیتی در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل خواننده دیگری را کنار آقای تاج قرار دادیم.

وحید تاج نیز در ادامه گفت: آلبوم «بخارا» در روزهای پایانی سال ۹۹ به من پیشنهاد شد و کار بسیار سختی هم بود.

او افزود: تا پیش از اتفاق مذکور پیش نیامده بود که تا این حد بر اشعار رودکی تمرکز کنم. متمرکز کنم. اما با توجه به نزدیکی مفاهیم اشعار این شاعر بزرگ که با زندگی امروز همه ما در ارتباط هست، پذیرفتم که در پروژه حضور داشته باشم.

تاج ادامه داد: امیدوارم این پروژه مشترک با هنرمندان تاجیکستان در میان مردم دیده شود. واقعا اگر بتوانیم فرزندانمان را با ادبیات ایران بیشتر از اینها آشنا کنیم بی‌شک اتفاقات خوشایندی را رقم زده‌ایم.

وحید تاج در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: فرزند چهارساله‌ام وقتی با کارهای این سال‌ها مواجه می‌شود، می‌گوید پدر چرا بیشتر کارهای الان از کارهای قدیمی، ضعیف‌تر است. من هم در پاسخ به او می‌گویم اینها به طور کامل به محتوا و شعر باز می‌گردد. و اینکه اگر به اصل ادبیات و محتوای ارزشمند آن توجه کنیم؛ مطمئنا شاهد اتفاقاتی بهتری خواهیم بود.

تاج ضمن اظهار تاسف از تغییر ذائقه مخاطبان، گفت: در شرایط فعلی شاید بسیاری از مخاطبان آوازهای یک آلبوم را دوست نداشته باشند، اما من معتقدم ما باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های موسیقی ایرانی حافظ آواز باشیم. متاسفانه در این روزها زمانی که به برخی تهیه‌کنندگان مراجعه می‌شود، مثلا می‌گویند این کار فقط دو تصنیف دارد و بقیه آواز است. تهیه کننده محترم می‌گوید: فقط دو تصنیف؟ در حالی که اگر متوجه این موضوع باشیم که اگر همین آواز با مولفه‌های درست و تخصصی خوانندگی اجرا شود قطعاً با استقبال مردم مواجه می‌شود.

وحید تاج در پایان گفت: این احتمال وجود دارد که آلبوم در این مدت مخاطبان کمی داشته باشد، اما اطمینان داشته باشید، ۱۰ سال آینده متوجه اندیشه نهفته در این آلبوم خواهید شد. به نظرم آلبوم «بخارا» اتفاقی بسیار ارزشمند در عرصه موسیقی است که آیندگان به واسطه آن متوجه زحمات تولیدکنندگان خواهند شد.