در مراسم پایانی و با موافقت وزارت ارشاد اعلام شد

دبیرخانه دایمی جشنواره موسیقی نواحی ایران به کرمان آمد

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حضور در مراسم پایانی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به کرمان آمده است با استقرار دبیرخانه دایمی این جشنواره در کرمان موافقت کرد.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، این جشنواره چهارده دوره در استان کرمان که دارای متنوع ترین موسیقی نواحی و بیشترین نوع سازهاست به صورت موفق برگزار شده است.

موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقرار دایمی دبیرخانه این جشنواره در کرمان به دنبال درخواست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نیز استاندار کرمان صورت گرفته است.

محمد شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به عملکرد خوب کرمان در برگزاری جشنواره موسیقی گفت: جشنواره موسیقی نواحی برای همیشه در کرمان می ماند و دبیرخانه دایمی آن در کرمان تشکیل می شود.

چهاردهمین جشنوراه موسیقی نواحی ایران پس از چهار روز برگزاری در محل باغ موزه وزیری شهر کرمان شامگاه یکشنبه همزمان با ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق (ع) در محل باغ موزه وزیری شهر کرمان به کار خود خاتمه داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: جشنواره موسیقی نواحی هویت خود را از کرمان گرفته است و با همه مشکلات حتی در شرایط کرونا این رویداد بزرگ فرهنگی تعطیل نشد.

محمد رضا علیزاده افزود: این دوره از جشنواره موسیقی نواحی امسال با حضور ۷۰ هنرمند برگزار که باوجود شیوع کرونا موجب شور و نشاط در کشور و استان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: با راه‌اندازی دایمی دبیرخانه  و استمرار برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در استان کرمان می‌توانیم برنامه‌ریزی در این حوزه را بهتر انجام دهیم که باعث ارتقا و کیفیت‌بخشی به جشنواره در دوره‌های بعدی می شود.

استاندار کرمان نیز در این آیین گفت: کرمان سرزمینی کهن، متمدن، صاحب اصالت، شجاعت و دیگر ویژگی های خوب در طول تاریخ است؛ این سرزمین در کنار بسیاری از مفاخر فرزندی دارد به نام سردار شهید سلیمانی که از دل عشایر بیرون آمد و مدیون شجاعت و رشادت او که از اقوام کرمان است هستیم.

علی زینی وند افزود: وقتی از ایران فرهنگی صحبت می کنیم که دایره آن از (مرزهای کنونی) ایران خیلی گسترده تر است، باید شعاع دید را به کشورهایی مثل  چین، هند و مناطق اطراف ببریم و اینها همه ذیل ایران فرهنگی هستند زیرا با همه هویت و اصالتی که در درون اقوام هست همه آن ملت ها با ایران ارتباط برقرار می کنند.

وی تصریح کرد: همه کسانی که ایران فرهنگی را می شناسند حدود آن را نیز می شناسند و اگر فرزندان ما با آن آشنا شوند غرور در دلشان آشکار می شود.

استاندار کرمان تاکید کرد: یکی از بهترین قطعات در دل ایران بزرگ فرهنگی، موسیقی است که باید با رنگ و بوی سنتی، اقوام و نواحی حفظ شود.

وی ادامه داد: خیلی نگران می شوم نسل جوان ما ذیل سیطره فضای مجازی، اصالت و هویتشان در حال کم رنگ شدن است و اینگونه رویدادها (جشنواره موسیقی نواحی) می تواند هویت آنان را محکم تر کند و باید روی آن کار شود.

زینی وند با اشاره به اینکه شادی، نشاط، فرحبخشی و ارتباط بین اقوام بخشی از موسیقی نواحی ایران است اظهارداشت:  کسانی که فرصت مطالعه ندارند با همان ابیات و ادبیات این نوع موسیقی می توانند با منطقه، تاریخ سیاسی و اجتماعی آن آشنا شوند.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی که از ۲۹ مهر به صورت غیر رقابتی شروع شده بود با تجلیل از سید فواد توحیدی و پیروز ارجمند از موسیقیدانان و پژوهشگران این عرصه به پایان رسید.

سیدفواد توحیدی استاد، موسیقیدان کرمانی و پژوهشگر موسیقی نواحی سال ها عمر خود را در این مسیر گذاشته و کتاب موسیقی نواحی کرمان از جمله آثار وی است که سال ۹۷ توسط انتشاراتی حوزه هنری به چاپ رسیده است.

همچنین اجرای گروه های موسیقی نواحی مختلف کشور زینت‌بخش مراسم پایانی این جشنواره در ایستگاه چهاردهم در محل باغ موزه زیبای وزیری شهر کرمان بود.