آشنایی با مفاخر موسیقی جهان

خلاصه ای از زندگینامه «فردریک شوپن»

 

موسیقی نو: «فردریک شوپن» در سال ۱۸۱۰ در روستایی در نزدیکی «ورشو» پایتخت لهستان چشم به جهان گشود. مادرش لهستانی و پدرش فرانسوی بود. قدرت و استعداد ذاتی او در موسیقی به حدی بالا بود که در ورشو لقب «موتسارت» دوم را به او نسبت می دادند.

فردریک شوپن در طول دوران یادگیری موسیقی از وجود استادان مختلفی بهره برد که از برجسته ترین استادهای او در لهستان می توان به «ویلهلم وورفل» اشاره کرد که استاد کنسرواتوار در لهستان بود. در ادامه در سال ۱۸۲۶ از جلسات تدریس «جوزف السنر» آهنگساز کنسرواتوار بهره برد و شروع به یادگیری تئوری موسیقی, هارمونی و آهنگسازی کرد.

اولین اجرای شوپن در ورشو کنسرتو پیانو در «فا مینور» بود. در طول این سالها به وین می رفت و کنسرت هایی را در آنجا اجرا می کرد تا اینکه در سن ۲۰ سالگی لهستان را به مقصد پاریس ترک گفت و در آنجا تبدیل به معلم موسیقی و آهنگساز شد. در این دوران با برجسته ترین نوازندگان پیانوی آن دوران «فردریش کالکبرنر» و «فردیناند هیلر» آشنا شد. اغلب آثار شوپن برای پیانو ساخته شدند.

شوپن در سالهای پایانی عمرش کنسرت هایی را در اسکاتلند و انگلستان اجرا کرد. آخرین اجرایش در سال ۱۸۴۸ در پاریس بود تا اینکه در ۱۷ اکتبر سال ۱۸۴۹ دار فانی را وادع گفت.

شوپن یکسری از فرم های موسیقی را ابداع نمود که از میان آنها می توان به فرم هایی مثل سونات پیانو, والس, نوکتورن, اتود, پرلود و پولونِز اشاره کرد. از میان آثار شاخص او می توان به بالاد، ۴اسکرتزو، بارکاروله۶۰.Op، فانتزی ۴۹.Op و از مهمترین مجموعه آثارش برای پیانو می توان به ۲۴ پرلود ۲۸.op و اتودهای ۱۰.op و ۲۵.op. اشاره کرد.