سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ:

حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان سازمان یافته تر شود

 

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان ذخیره‌ای برای آینده موسیقی کشور هستند و برای حمایت از آنها باید سازمان یافته‌تر و با برنامه‌ریزی بهتر عمل کرد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد الهیاری فومنی در خصوص جایگاه جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: جشنواره ملی موسیقی جوان نه به ادعای من بلکه به تایید اساتید موسیقی و داوران خُبره ای که در آن حضور دارند و نفس‌شان گرمابخش جشنواره ملی موسیقی جوان محسوب می شود، جشنواره ای پر رونق است. جشنواره ای که معرف استعدادها و آینده سازان موسیقی کشور بوده و به تایید برخی از اساتید، چنین گردهمایی بزرگی که استعداد یابی در حوزه موسیقی است و سالانه در کشور برای جوانان اتفاق می افتد، جایگاه بی بدیلی دارد.

وی در خصوص اقدامات و حمایت دفتر موسیقی از این جشنواره در مدت زمانی که عهده دار این مسوولیت بود، تاکید کرد: دفتر موسیقی در سال عهده دار برگزاری سه جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی فجر است. در هر سه جشنواره، بودجه، پشتیبانی و حمایت از طریق دفتر موسیقی تامین می شود که شامل هزینه های جشنواره، دبیرخانه، دستمزد دبیران جشنواره و داوران، اهدای جوایز، اهدای لوح های تقدیر، تندیس و برگزاری مراسم اختتامیه است.

به گفته سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، آنچه در جشنواره موسیقی جوان اتفاق می افتد با حمایت و بودجه دفتر موسیقی است و از ابتدا فرایند برگزاری جشنواره از انتخاب دبیر تا پایان، به واسطه دفتر موسیقی رقم می خورد.

الهیاری در خصوص حمایت و بودجه‌ای که باید توسط دفتر موسیقی برای برگزیدگان جشنواره تامین شود، بیان کرد: جشنواره اتفاق یا رویدادی برای برجسته سازی، نمایان کردن و نشان دادن بهترین ها است و در معرفی این بهترین ها همیشه کمک می کند. اما اینکه بعد از جشنواه چه اتفاقی برای برگزیده ها رخ می دهد، برخی از آنها در سال های گذشته به جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کرده اند و در چنین رویداد بزرگ هنری به هنرنمایی پرداختند. برخی دیگر به واسطه جشنواره جوان و موفقیتی که در آن داشتند، شهرت رسانه ای پیدا کرده و به برنامه های تلویزیونی پرتماشاگر راه پیدا کردند.

وی افزود: این عده در کنار موفقیت در جشنواره و موفقیت های اقتصادی در سال های بعد در رشته موسیقی دانشگاه ها تحصیل کردند و به مدارج بالا دست یافتند، یا به شکل غیررسمی در آموزشگاه های موسیقی تدریس می کنند یا آموزشگاه هایی تاسیس کرده و به آموزش می پردازند. اما نکته حائز اهمیت اینکه اتفاق سازمان یافته تری باید برای برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان رقم بخورد. به عنوان مثال این امکان را داشته باشند در گونه موسیقی خودشان به ارکستر های کشور راه پیدا کنند چرا که برگزیدگان این جشنواره ذخیره ای برای موسیقی کشور در آینده محسوب می شوند.

به گفته سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، همچنین از دل آنها، استادانی در حوزه دانشگاهی و غیرآکادمیک همچنین در قالب ارکسترها ظهور می یابند. با وجود توفیق های به دست آمده، در این زمینه باید برنامه ریزی های بهتری برای رقم خوردن اتفاقات مثبت داشته باشیم. حضور اساتید بزرگ موسیقی در جشنواره جوان غنیمت و تداوم حضور آنان در این جشنواره خواست قلبی ماست.

به گزارش موسیقی نو، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و ۵۳۰ اثر ارسالی در ۲ بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی ۴۳۱ نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و ۱۲۰ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.