عضو هیأت انتخاب جشنواره موسیقی نواحی ایران:

حضور جوانان در جشنواره موسیقی نواحی ایران نوید بخش است

عضو هیأت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، روند انتخاب هنرمندان حاضر در این رویداد را تشریح کرد و گفت: حضور جوانان در جشنواره موسیقی نواحی ایران نویدبخش است.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، احمد بیت سیاح درباره میزان استقبال هنرمندان جوان در جشنواره چهاردهم، اظهار داشت: بین هنرمندان شرکت کننده، هنرمندان جوان با استعدادی هم دیده شدند و این نوید را به ما می دهد که هنرمندان به سمت تخصصی کار کردن و حفظ ارزش های موسیقی خود می روند؛ این ارج نهادن به اصالت ها و معرفی این هنر اصیل از اهداف مهم جشنواره موسیقی نواحی ایران است.

وی درباره گروه های شرکت کننده در این جشنواره خاطرنشان کرد: امسال گروه های شرکت کننده از طریق سامانه بامک آثار خود را ارسال کرده بودند و ما هم همراه اعضای هیأت انتخاب و دبیر جشنواره در ۲ جلسه آثار را بررسی کردیم. بیشتر آثار رسیده به جشنواره طبق محوریت های فراخوان کار کرده بودند. در نهایت گروه هایی انتخاب شدند که طبق محورهای فراخوان آثار خود را فرستاده بودند.

این هنرمند گفت: جشنواره امسال یک جشنواره غیررقابتی است و هیأت انتخاب با توجه به سنت، اصالت و هویت های فرهنگ موسیقایی و خلاقیت های درون قومی و در عین حال مقوله پیوند بین قومی در امر انتخاب آثار دقت کرده و آنچه در نهایت روی صحنه می رود، انتخابی رنگارنگ از گونه های موسیقی اقوام و موسیقی نواحی کشور است.

عضو هیأت انتخاب جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی، اضافه کرد: تنوع اقوام و گونه های موسیقی نواحی ایران، این رنگین کمان موسیقی را پررنگ تر کرد و این موضوع در جشنواره امسال چشمگیر خواهد بود. هرچند استقبال خوبی از جشنواره امسال و فراخوانش شد که نشان می دهد این هنر برای هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می کنند، ارزشمند و در واقع یک کار تخصصی است.

بیت سباح با اشاره به غیررقابتی بودن جشنواره موسیقی نواحی، بیان کرد: داوری درباره یک فرهنگ، اصالت یا یک هویت، کار ساده ای نیست بلکه بسیار دشوار است. در کنار هنرمندانی که در کار خود تخصص دارند، بیشتر موافق انتخاب هستم تا داوری زیرا در این رویداد ارزیابی ما هم بر اساس هویت و اصالت موسیقی اقوام هست.

بیت سیاح ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما قومیت های مختلفی دارد و هر کدام از این اقوام، فرهنگ موسیقیایی خاص خودشان را دارند، با معرفی هر کدام از این فرهنگ ها به دیگران به طرح ها و ایده های خوبی می رسیم و از همین طریق هم به سمت بین المللی شدن برویم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر در باغ موزه وزیر کرمان آغاز به کار کرد و تا فردا یکشنبه ۲ آبان ادامه دارد.

حضور جوانان در جشنواره موسیقی نواحی./