حسین علیشاپور: فحش ندهید واقعا زشت است!

 

«حسین علیشاپور» خواننده آواز ایرانی و پژوهشگر موسیقی ـ در سخنانی از نحوه برخورد برخی مخاطبان با هنرمندان در فضای مجازی و به کار بردن الفاظ نادرست درباره آنها و همچنین دخالت در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان انتقاد کرده است. او همچنین با گله از برخی رفتارهای خود هنرمندان موسیقی با یکدیگر، تصریح کرده است که: «موسیقیدان‌ها نیز خودشان به یکدیگر رحم نمی‌کنند.»

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایسنا، این هنرمند در این ویدیوی انتقادی که در حساب رسمی خود در اینستاگرام منتشر کرده است، می‌گوید: صحبتی که قصد مطرح کردنش را دارم، به امروز، دیروز، روزهای گذشته و ماه گذشته مربوط نیست و روندی است که سالیان سال است حکم فرما شده است و شاید اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی این روند را بهتر نشان داده باشند. ولی لازم دانستم درباره آن صحبت کنم، بلکه شاید این صحبت‌ها حداقل تلنگری باشد بر برخی دوستان که اگر چنین رفتاری را در پیش گرفته‌اند مقداری به خودشان بیایند و ترک عادت کنند؛ به این منظور که این انرژی را در جاهای بهتری مصرف کنند.

او ادامه می‌دهد: هر زمانی که پستی از دوست هنرمندی، خواننده‌، آهنگساز و … در اینستاگرام منتشر می‌شود، طبیعی است که عده‌ای آن را دوست داشته و عده‌ای نداشته باشند و ابراز سلیقه کنند ولی متاسفانه در بیشتر موارد دیده می‌شود که برخی افراد کل زندگانی آن هنرمند را با کامنت‌هایشان زیر سوال می‌برند و یا برای او تعیین تکلیف می‌کنند. انگار که آن هنرمند باید مسیری را در پیش بگیرد که آن افراد می‌خواهند یا به آن علاقه دارند. ولی اصلا اینگونه نیست و هنرمندان بر اساس زندگی و دیدگاه خود کار می‌کنند. حال برخی به آن دیدگاه‌ها و نکات گرایش دارند و عمل می‌کنند و یک سری نه.

این خواننده با بیان اینکه اگر نوع کار کردن هنرمند مطابق با نظرات کسی نباشد، نباید به او فحش داد، تصریح می‌کند: چند روز پیش پُستی را از جناب آقای معتمدی دیدم که «دلشدگان» را با ارکستر ملی اجرا کرده بود ولی کامنت‌هایی مملو از فحش و فضیحت در زیر آن پست دیده می‌شد. آخر چرا؟! «دلشدگان» ساخته آقای حسین علیزاده (آهنگساز و نوازنده) و با ارکستر ملی ایران اجرا شده است و خود آقای علیزاده اجازه اجرای آن را داده است. اگر شما آن را دوست ندارید، گوش ندهید. کافی است انگشتتان را روی آن پست بزنید تا صدای آن خاموش شود. این حجم از وقت و انرژی برای فحش، بد و بیراه، توهین و تحقیر؟

 

لطفا فحش ندهید!

من نمی‌دانم این چه روالی است! 

او ادامه می‌دهد: یک سری دیگر می‌گویند چرا همایون شجریان راه پدر را دنبال نکرده است و باید آواز ایرانی می‌خواند. خب دوست ندارد بخواند. مگر ما باید برای همایون شجریان روش کار و زندگی تعیین کنیم؟ اگر کار کسی را دوست ندارید گوش ندهید. مثلاً روش زندگی سالار عقیلی این است که کار مناسبتی می‌خواند. هر کسی روشی را در زندگی خود در پیش می‌گیرد. کار و زندگی خود را گذاشته‌اید و صبح تا شب برای مردم تعیین و تکلیف می‌کنید. من نمی‌دانم واقعا به زندگی ملت چه کار دارید؟

این هنرمند همچنین درباره رفتارهای خود هنرمندان موسیقی با یکدیگر بیان می‌کند: از سوی دیگر موسیقیدان‌ها نیز خودشان به یکدیگر رحم نمی‌کنند؛ یعنی هر کسی منتظر است نقطه‌ای را تحت عنوان ضعف به زعم خودش پیدا کند و یک جارو بردارد و زیر همکارش را جارو کند. این واقعا درست و یک رفتار فرهنگی نیست. توصیه من به کسانی که فکر می‌کنند کار درستی می‌کنند، کارهای فرهنگی و آثار هنرمندان را دنبال می‌کنند ولی چنین مشی و مرامی دارند، این است که رها کنند و اصلا این کار را نکنند. برای چه موسیقی و ساز و آواز گوش می‌دهید که بخواهید وحشیانه رفتار کنید؟

او در پایان گفت: هر کسی برای خودش کار می‌کند و می‌تواند طرفدار داشته باشد و می‌تواند نداشته باشد. اینکه صدای ساز زدن و روش کاری یک هنرمند به مذاق شما خوشایند نیست نباید دلیلی بر فحش دادن به او باشد. فحش ندهید. واقعا زشت است. از یک طرف اگر به این افراد بگویید چرا این کار را می‌کنید؟ سریعا می‌گویند: «آقا ما تمدن ۲۵۰۰ ساله داریم». این تمدن ۲۵۰۰ ساله را دور بیندازید وقتی که در یک زمان بحرانی و خاص نمی‌توانید جلوی خود را بگیرید که دو تا نوشته مبتنی بر فحش نگذارید.

.

.