داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان:

جشنواره موسیقی جوان پل ارتباطی نوازندگان سبک‌های مختلف شد

داور بخش تنبور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: این رویداد باعث شناساندن موسیقی مناطق شد و پلی ایجاد کرد که نوازندگان در سبک‌های مختلف با کار همدیگر آشنا شوند و به یکسری نقاط اشتراک برسند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، حیدر کاکی با بیان اینکه اضافه شدن بخش نواحی به جشنواره موسیقی جوان باعث ایجاد انگیزه بین نوازندگان موسیقی مناطق مختلف شد، اظهار داشت: اضافه شدن بخش نواحی به جشنواره موسیقی جوان حرکت خوبی بود که طی مذاکره نوازندگان و پژوهشگران با دبیر جشنواره صورت گرفت و همین مسأله باعث ایجاد انگیزه در بین نوازندگان جوان شد.

وی ادامه داد: اکثر جشنواره‌های موسیقی به نسل اولی‌ها و پیشکسوتان موسیقی نواحی توجه می‌کردند و هیچ گاه به جوانان و نوجوانان اهمیتی داده نمی‌شد اما جشنواره موسیقی جوان علاوه بر اینکه باعث دیده شدن آنها شد، جریانی را ایجاد کرده که این نسل ادامه دهنده موسیقی اجدادی‌شان شوند و به واسطه این توجه، موسیقی نواحی پویاتر شده است.

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه بنیان، پایه و اساس موسیقی ردیف ما موسیقی نواحی است، خاطرنشان کرد: جشنواره باعث شناساندن موسیقی مناطق شد و پلی ایجاد کرد که نوازندگان در سبک‌های مختلف با کار همدیگر آشنا شوند و به یکسری نقاط اشتراک برسند.

 

کاکی در ادامه با اشاره به اینکه در سال های اخیر سطح نوازندگی در موسیقی نواحی خیلی بالاتر رفت، ادامه داد: در کرمانشاه متوجه شدم که شرکت کنندگان در گذشته انگیزه ای برای یادگیری مقام نداشتند و فقط به نواختن برخی قطعات بسنده می کردند اما به واسطه اینکه در جشنواره مقام ها را از آنها می خواهیم؛ باعث شد به دنبال آن بروند و یاد بگیرند. همین یادگیری سبب می شود این مقام‌ها به نسل های بعدی هم منتقل شود و دانش موسیقایی شان بالا رود و به اصل بن مایه و ریشه موسیقی خودشان دست پیدا کنند.

وی درباره فاکتورهای داوری آثار نیز افزود: یکی از مهمترین فاکتورها، اجرای درست قطعه و مقام و درک و بیان صحیح است.

کاکی در خاتمه خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یکی از بهترین جشنواره ها در خاورمیانه است که به موسیقی ما اعتبار بخشیده که امیدواریم ادامه داشته باشد.

 

جشنواره موسیقی جوان پایه‌گذار آینده موسیقی کشور است

عزیز تنها، نوازنده دوتار خراسان و داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز گفت: این جشنواره باعث ایجاد شور، نشاط، هیجان و انگیزه در جوانان و در نتیجه سعی و تلاش بیشتر هنرمندان جوان می‌شود که نتیجه خوبی در بر خواهد داشت. در حوزه موسیقی نواحی حتی در جشنواره موسیقی نواحی که سالیانه در کرمان برگزار می‌شود هم آنطور که باید به این حوزه اهمیت داده نشده است چرا که در این جشنواره، بیشتر شرکت کنندگان پیشکسوتان موسیقی نواحی هستند که آن هم به صورت محدود برگزار می‌ شود.

به گفته این نوازنده، موسیقی نواحی آنچنان حضور پر رنگی دارد و قابل مقایسه با جشنواره ملی موسیقی جوان که با دید تخصصی تری در حوزه موسیقی نواحی به سازها و آوازهای مناطق مختلف ایران پرداخته می‌شود؛ نیست. جشنواره موسیقی جوان به لحاظ اینکه پایه گذار آینده موسیقی کشور است دارای اهمیت بیشتری در حوزه موسیقی نواحی است.

 

 

داور بخش شرق و جنوب خراسان در جشنواره پانزدهم موسیقی جوان، افزود: جشنواره باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر هنرمندان جوان شد.

این نوازنده دوتار خراسان خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی جوان، حفظ اصالت های موسیقی هر منطقه یکی از ملاک‌های داوری است. اکثر سازهای رایج در یک منطقه در این جشنواره بین هنرمندان جوان مورد رقابت قرار می‌گیرد و همانطور گفتم به نظر من این جشنواره از معدود جشنواره هایی است که به صورت تخصصی به سازها و آوازهای هر منطقه می پردازد و باعث معرفی هر چه بیشتر موسیقی و آوازهای رایج هر منطقه می‌شود.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و ۵۳۰ اثر ارسالی در ۲ بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی ۴۳۱ نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و ۱۲۰ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.