داور جشنواره موسیقی جوان:

جشنواره موسیقی جوان به رشد تنبور کمک کرد

 

جشنواره موسیقی جوان به رشد تنبور کمک کرد

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، این جشنواره را اصولی و بنیادی دانست و بر نقش آن در رشد ساز تنبور و دیگر سازهای نواحی ایران تاکید کرد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، آرش شهریاری درباره نقش تاثیرگذار جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و استعدادیابی نسل جوان در موسیقی نواحی، اظهار داشت: مهمترین جریان مثبتی که جشنواره‌ موسیقی جوان رقم می زند، کشف استعدادهاست زیرا جوانان ترغیب به شرکت در رقابتی سالم می‌شوند.

وی درباره توجه نسل جوان به موسیقی اجدادی شان به‌واسطه حضور در جشنواره موسیقی جوان، افزود: موسیقی تنبور جنبه عارفانه، توحیدی و ریشه در تفکر عرفانی مردم کُرد دارد؛ جوانان این موسیقی را به خوبی حفظ کرده‌اند و موسیقی‌شان را بسیار دوست دارند. البته جشنواره موسیقی جوان و دیگر جشنواره‌ها نقش به‌سزایی در رشد تنبور و دیگر سازهای نواحی ایران دارند.

این نوازنده تنبور با اشاره به اعتبار جشنواره موسیقی جوان به‌واسطه حضور حداکثری استادان موسیقی در مقام داور، بیان کرد: هدف جشنواره، بدون جهت‌گیری و موضع‌گیری خاص در توجه به یک سبک موسیقی همچنین رشد این هنر است.

شهریاری با اشاره به گستردگی موسیقی تنبور در سراسر ایران، گفت: شهر صحنه در استان کرمانشاه یکی از شهرهای زادگاه تنبور است اما در حال حاضر نوازنده‌های تنبور در تهران بیشتر از نوازنده های تنبور در شهر صحنه هستند. حتی در اصفهان و شیراز نوازنده تنبور خیلی زیاد است. تنبور و بعضی سازهای هم‌خانواده مثل دوتار شمال خراسان، دوتار جنوب خراسان، دوتار مازندران و ساز عاشقی آذربایجان را نمی‌توان جزء سازها و موسیقی نواحی دانست بلکه باید عنوان موسیقی کلاسیک منطقه ای به آنها داد.

این داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اظهار داشت: بعد از ردیف دستگاهی، پرقدرت‌ترین و قدرتمندترین سیستم کلاسیک را موسیقی تنبور دارد، تمام آن شناسه ها که در موسیقی دستگاهی وجود دارد در موسیقی تنبور هم دیده می شود.

شهریاری درباره ملاک‌های داوری در بخش تنبور، خاطرنشان کرد: در وهله اول، اصالت اجرا در داوری اهمیت دارد. همچنین خالص بودن و اصالت مقامی که نوازنده روایت می‌کند. بعد از اصالت، تکنیکی که بر اساس آن مکتب خاص باشد، دارای اولویت است و به طور طبیعی، نمره بیشتری می گیرد. توجه به کوک ساز بسیار اهمیت دارد و کوکِ ساز حتی از تکنیک نوازندگی مهم تر است.

جشنواره موسیقی جوان به رشد تنبور کمک کرد

این نوازنده تنبور درباره سطح کیفی آثار در دوره های مختلف جشنواره، افزود: سطح کیفی آثار روند صعودی دارد و نسبت به قبل بهتر شد. نکته قابل توجه اینکه رده‌های سنی الف و ب سطح کارشان بیشتر از رده سنی ج است با وجودی اینکه از رده سنی ج بیشتر توقع می رود کار بهتری ارائه دهند، متاسفانه چنین نبوده و نیست.

شهریاری دلیل پایین آمدن سطح کیفی آثار نوازندگان رده سنی ج را رعایت نکردن جدیت در کارشان دانست و گفت: نوازندگان جوان، شاگردی کردن و بهره‌مندی از استادان مختلف را زیاد جدی نمی گیرند و تمرین نمی کنند. اگر کسی کوهی از استعداد هم باشد چنانچه تمرین نکند هیچ وقت نمی تواند کار درستی در موسیقی ارائه دهد.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و ۵۳۰ اثر ارسالی در ۲ بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی ۴۳۱ نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و ۱۲۰ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.