جشنواره ملی با کیفیت بهتر از جشنواره های بین‌المللی است/زمان جشنواره نواحی بیشتر شود!

 جشنواره ملی

حسن یوسف‌خانی هنرمند موسیقی کردستان حاضر در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی: اگر زمان جشنواره موسیقی نواحی ایران طولانی‌تر باشد و گروه‌ها با سازبندی کامل روی صحنه بروند، اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری فارس، حسن یوسف‌خانی هنرمند موسیقی کردستان درباره تجربه خود از حضور در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران سخن گفت.

این خواننده و نوازنده دف در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بنده اولین بار بود که در جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت می‌کردم و باید بگویم که دوره چهاردهم را بسیار باکیفیت دیدم و کلیات این رویداد رضایت‌بخش بود. خدا را شکر از اجرای خودمان هم راضی بودم و پذیرایی، اسکان و میزبانی جشنواره هم خوب بود. فقط کاش زمان حضور ما در جشنواره بیشتر می‌بود.

 

یوسف‌خانی

 

او ادامه داد: گروه‌هایی که امسال در جشنواره چهاردهم شرکت کردند، از سطح کیفی خوبی برخوردار بودند و یکی از ویژگی‌های این دوره تنوع رنگی و طیف گسترده فرهنگی موسیقایی این رویداد بود که از تمامی نواحی ایران، هنرمندانی را روی صحنه دیدیم. برنامه‌ریزی‌ها دقیق بود و جزییات هم رعایت می‌شد. صدابرداری و محل اجرا با توجه به شیوع کرونا و نسبت به دوره‌های قبل بهتر شده بود. شاید اگر جشنواره در سالن سرپوشیده اجرا می‌شد، کیفیت اجراها از نظر فنی بالاتر هم می‌رفت اما با توجه به شرایط اپیدمی انتخاب فضای باز منطقی‌تر به نظر می‌رسید.

یوسف‌خانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: همه اقوام ایرانی را در این رویداد روی صحنه دیدیم و واقعا برای من دیدن اجراهای مختلف و سازهای بومی هر منطقه بسیار جذاب بود. با خیلی از هنرمندان و پیشکسوتان آشنا شدم و شماره گرفتیم و شماره دادیم و حتی در برخی موارد بحث‌هایی برای اجراهای مشترک مطرح کردیم. یکی از دلایل اصلی که بنده و دوست و همکارم در این جشنواره حضور داشتیم این بود که جشنواره رقابتی نبود. زیرا هر وقت فضای چنین جشنواره‌هایی رقابتی می‌شود، یک احساس ناعدالتی پیش می‌آید و واقعیت برایم جالب است که وقتی جشنواره‌ای در فضای غیررقابتی و به این سبک کار می‌کند، باز هم گاه انتقاداتی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که باید به آن‌ها اهمیت داده شود تا شرایط و کیفیت جشنواره برای سال‌های بعد بهتر و بهتر شود. قطعا بهبود مستمر جشنواره‌ها از دل همین نقد و انتقادات حاصل می‌شود و مسولین جشنواره اگر به این مسائل بپردازند حتما جشنواره سیری کیفی خواهد داشت.

وی در مورد کیفیت اجراها و دریافت وی از سطح توانایی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی ایران توضیح داد: با این حال بنده معتقدم ما امسال اجراهای با کیفیتی روی صحنه دیدیم و از اساتید بنامی که به جشنواره دعوت شده بودند، استفاده کردیم. امسال هنرمندان قدر جوان و اساتید پیشکسوت بنام را در کنار هم روی صحنه دیدیم.

 

یوسف‌خانی

 

یوسف‌خانی در پاسخ به این پرسش که آیا با بین‌المللی شدن این جشنواره موافق است یا خیر؟ اظهار کرد: کشور ما کشور پهناوری است و فرهنگ‌های متنوعی را در دل خود جای داده است و فکر نمی‌کنم فعلا نیازی باشد به بین‌المللی شدن جشنواره موسیقی نواحی فکر کنیم. با این وجود که بحث بین‌المللی کردن این رویداد، سطح جشنواره را بالا می‌برد اما مثلا ما کردهای ایران موسیقی‌مان تفاوت چندانی با موسیقی کردستان عراق ندارد. یا مثلا موسیقی سیستان و بلوچستان به موسیقی افغانستان بسیار نزدیک است اما اگر چنین دورنمایی وجود داشته باشد، می‌توان آن را به فال نیک گرفت. اما معتقدم یک جشنواره ملی با کیفیت بهتر از یک جشنواره بین المللی است.

او با بیان اینکه بهتر است، مدت زمان برگزاری جشنواره طولانی‌تر شود، گفت: خود ما فقط دو روز در فضای جشنواره حضور داشتیم و دوست داشتیم بیشتر در این فضا می ماندیم و اجرای سایر دوستان را می‌دیدیم و در نهایت تبادل تجربه بیشتری انجام می‌شد. مثلا یک شب ما در حاشیه جشنواره با دوستان اهوازی همنوازی کردیم و با موبایل فیلم گرفتیم و جالب است بدانید این ویدئو در فضای مجازی و صفحات خبری کردستان با استقبال بی نظیری مواجه شد. طبعا اگر زمان جشنواره طولانی‌تر باشد و گروه‌ها با سازبندی کامل روی صحنه بروند، اتفاقات بهتری خواهد افتاد.