جزییات برگزاری جشنواره موسیقی «نوای مهر» تشریح شد

 

 

دبیرهنری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» ضمن تشریح جزییات این رویداد هنری از محورهای موضوعی جشنواره سخن گفت.

موسیقی نو: به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره «نوای مهر»، محمد لارتی دبیر هنری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» درباره شکل‌گیری این رویداد گفت: ما در گروه تلویزیونی شاهد اواسط سال ۱۳۹۸ برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «آواها و نواهای ایثار» را در استان بوشهر در دستور کار داشتیم و قرار بود در آن رویداد با توجه به موسیقی مقامی و فولکلور ایران اجراهایی با محوریت شهدا و آیین‌های تشییع شهیدان، و همچنین موضوعات ایثار و از خودگذشتگی را برگزار کنیم. آن رویداد قرار بود که در دو بخش اجرای آیین‌های جشنواره موسیقی نواحی و حمایت از تولیدات با موضوع ایثار و شهادت برگزار شود و همچنین از تولیدات هنرمندان در مراکز موسیقی صدا و سیما با این مضمون حمایت شود. این جشنواره یک سبک و سیاق پژوهش‌محور داشت و قرار بود اواخر سال ۹۸ کلید بخورد اما با شیوع بیماری کرونا تمام برنامه‌ها لغو شد و صرفا توانستیم در قالب یک رویداد تلویزیونی با نام «ترانه باران ایثار» در شبکه «شما» اختتامیه این جشنواره را برگزار کنیم که باتوجه به شرایط کرونایی و محدودیت ها برنامه قابل قبولی بود.

رئیس اداره هنرهای نمایشی و موسیقایی بنیاد شهید افزود: در این مدت ما فرصت داشتیم برای این جشنواره با فرم و سبک و سیاق بهتری برنامه‌ریزی کنیم. این در حالی است که در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید ما صرفا بخش نمایشی داشتیم و بعد از آن بخش موسیقی هم به آن اضافه شد که برنامه و بودجه سالانه دارد و و در همین راستا یکی از برنامه های اجرایی این دفتر برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» است.

دبیر هنری جشنواره «نوای مهر» گفت: در راستای پیشبرد اهداف این جشنواره و برای اینکه هنرمندان موسیقی را با این جشنواره آشنا و آن را تولیدمحور کنیم، در گام نخست با مراکز انجمن‌های موسیقی در استان‌ها ارتباط گرفتیم و قرار شد این انجمن ها با ما همکاری کنند و همچنین همراهی بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، وزارت آموزش و پرورش، مرکز آفرینش های هنری سازمان بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری تهران را نیز در کنار خود خواهیم داشت. مهلت مهلت ارسال آثار به این جشنواره هم تا ۳۰ دی ماه است و در اسفندماه نیز بخش نهایی را اجرا خواهیم کرد. جشنواره شامل بخش‌های تک‌آهنگ(سبک آزاد)، نماهنگ، بخش سرود(گروه‌های کر و سرود حرفه‌ای، سرود دانش‌آموزی) و بخش اجراهای صحنه‌ای است.

لارتی افزود: هیأت داوران این جشنواره همگی از چهره‌های مطرح هستند و در کنار اعضای هیئت داوران یک هیئت انتخاب نیز وجود دارد که آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره را بررسی و انتخاب اولیه آثار توسط این افراد انجام می شود. متقاضیان تا پایان دی ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و تا این لحظه ۸۰۰ اثر در بخش های مختلف در سایت جشنواره ثبت و ارسال شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: نکته‌ای که خیلی روی آن تاکید داریم این است که محوریت جشنواره ما محدود به یک موضوع نیست، محورهای ما ایثار، مهربانی، همدلی، عطوفت، فداکاری، نماز است. در واقع این رویداد یک اعلام فراخوان جمعی است که از همدلی، همراهی و ایثار صحبت کنیم. به زعم بنده پیش‌شرط ایثارگری مهربانی است و اگر مهربانی وجود نداشته باشد، عملا ایثاری شکل نمی‌گیرد. در واقع ایثارگران و جانبازان ما نیز انسان های پر مهر و مهربانی بودند که نسبت به جامعه و خانواده خود ایثار کردند.

لارتی یادآور شد: دقیقا عنوان جشنواره ما با مهربانی گره خورده و امیدواریم این رویداد یک پل ارتباطی خود با مخاطب باشد. ما برای جشنواره «نوای مهر» دبیرخانه دائمی داریم و بحث مهم ما حمایت از گروه های موسیقی استان های سراسر کشور برای تولید آثار با موضوعات ایثار و شهادت است. جشنواره به امید خدا سال آینده بیشتر تولیدمحور خواهد بود و حمایت حداکثری از هنرمندان خواهیم داشت. معتقدم آسیب یک جشنواره این است که تولید نداشته باشد و ما به این موضوع به عنوان مسئله بسیار مهم توجه خواهیم داشت.

نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» به همت اداره کل امور هنری (گروه تلویزیونی شاهد) و معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اسفند ۱۴۰۰ در تهران برگزار خواهد شد