تعدد جشنواره‌ها به شناساندن این سبک کمک می‌کند

 

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گفت: تعدد جشنواره‌ها به معرفی و شناسناندن هر چه بیشتر موسیقی نواحی کمک می‌کند و باعث بقا این سبک از موسیقی می‌شود.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا از روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی، «آرش صفری» دبیر اجرایی این جشنواره و مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ایل قشقایی با بیان اینکه این جشنواره با عنوان آوای مهر از یکشنبه(۲۵ اردیبهشت) در تالار حافظیه شیراز آغاز به کار می کند، اظهارداشت: در دوره اول ۱۴ گروه حضور داشتند اما در این جشنواره شاهد حضور ۱۸ گروه  از نقاط مختلف هستیم.

وی افزود: بخش پژوهشی به این دوره اضافه شده و قرار است کارگاه‌های جانبی با حضور اساتید بزرگ و دانشگاه برگزار شود، در طول برگزاری جشنواره نیز تمامی اجراها به صورت صوتی و تصویری ضبط می‌شود و در پایان جشنواره به صورت مجموعه صوتی و تصویری در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت همچنین در نظر داریم کتاب جشنواره را با دربرگیری مقالات پژوهشی آماده و منتشر کنیم.

صفری درباره برگزاری دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی توسط بخش خصوصی بیان کرد: متاسفانه موسیقی اقوام ما کمی ناشناخته است و مخاطب خیلی موسیقی بومی را نمی‌شناسند و متاسفانه طی سالیان گذشته به این سبک از موسیقی آن طور که باید پرداخته نشده و هنوز نیاز به این است که در این زمینه کار شود.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گفت: باید در ابتدا این نوع موسیقی، فرهنگ‌ها و آیین‌ها را بشناسانیم و سپس با ورود بخش های خصوصی اقدام به برگزاری جشنواره ها کنیم.

وی افزود: شیراز به خاطر شرایطی که از گذشته داشته و معروف به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است ظرفیت‌های زیادی دارد برای اینکه هر ساله میزبان برگزاری جشنواره هایی از این دست باشد.

صفری اظهارداشت: با توجه به اینکه بستر لازم با توجه به تنوع قومیتی که در خود شهر شیراز و استان فارس فراهم است و شیراز هم که یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد ظرفیت این را دارد که مخاطب جذب کند و شیراز را تبدیل به مرکزی برای برگزاری جشنواره های این چنینی کند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با اشاره به اینکه عموم مردم تعداد کمی از موسیقی‌های اقوام را می‌شناسند و با اکثریت آنها آشنایی ندارند، گفت: اگر برگزاری چنین جشنواره‌هایی تداوم داشته باشد هم به شناساندن این موسیقی‌ها و هم به حفظ این گنجینه ارزشمند که نسل به نسل با مشقت‌های فراوان به دست ما رسیده است، کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین هنرمندانی که در این زمینه کار می‌کنند را دلگرم و ترغیب می‌کند که هنرشان را ادامه دهند و به نسل‌های بعدی برسانند در واقع باید در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد که تا به حال نشده است.

 

تعدد جشنواره‌های موسیقی نواحی بقا این سبک را تضمین می‌کند

.

مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ایل قشقایی با اشاره به بخش‌های درنظر گرفته شده برای تداوم جشنواره موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گفت:کمیت و کیفیت برگزاری جشنواره، درنظر گرفتن شان و منزلت هنرمندان شرکت‌کننده و نیز تنوع در برنامه‌های اجرایی برای مخاطبان از جمله مواردی است که ما برای جشنواره و به خصوص برای تداوم آن در نظر گرفته‌ایم.

صفری بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت برگزاری جشنواره‌های متعدد هم در شیراز و هم در استان‌های دیگر وجود دارد و فکر می‌کنم بشود با یک برنامه‌ریزی مناسبت آنها را تداوم داد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با اشاره به حمایت نکردن سایر نهادها در برگزاری این جشنواره اظهارداشت: ما این روند و حرکت را آغاز کردیم و امیدواریم که از ما حمایت شود اما متاسفانه به جز اداره کل فرهنک و ارشاد استان فارس، نهادهای دیگر به هیچ عنوان حاضر نشدند کنار ما باشند و ما را کمک و همراهی کنند.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت با حضور گروه‌هایی‌ از قشقایی، لرستان، آذربایجان، شیراز، کرمان، بویر احمد، کردستان، خوزستان،بلوچستان، بوشهر، ترکمن، هرمزگان، کیش، گیلان، مازندران، خراسان و بختیاری در شیراز برگزار می‌شود.

.