ترانه ای از شاعر ممنوع الاسم و خواننده ممنوع الکار+دانلود ترانه

موسیقی نو، مریم رحیم پور: ترانه «لاک پشت» ترانه ای است اجتماعی که دغدغه های مشترک ترانه سرایی ممنوع الاسم و خواننده ای ممنوع الکار را به نمایش می گذارد که هردو، این اثر را به استاد بهرام بیضایی تقدیم کرده اند. کارگردانی که خود را شاهد آنچه بر جامعه ایران گذشته است توصیف می کند. شاهدی که چندان هم بی طرف نمی تواند باشد و به وقایع جامعه ایران عکس العمل نشان    می دهد.

استعاری ترین کارگردانی که با استفاده از استعاره های آشکار و پنهان، پای تفاسیر گوناگون بر آثارش را باز می کند و حالا ترانه سرای جوان و با استعداد این قطعه، با کلامی پخته تر ازهمیشه، رگه هایی از تفکرات، روشنگری و استعارات پیچیده تصویری را با الهام از خوانش آثار بیضایی در ترانه لاک پشت به بهترین شکل ممکن به تصویرمی کشد.

زبان ترانه، کلاسیک و سرشار از استعارات پیچیده تصویری است که در نگاه اول ارتباط  دادن این تصاویر پازل گونه برای رسیدن به یک مفهوم خاص برای مخاطب خصوصا مخاطبان موسیقی پاپ دشوار به نظر می رسد.

ترانه ای چندوجهی که به آوارگی های مشترک، آسیب های ناشی از جنگ، معضلات و زخم های پناهجویان ایرانی که در لفافه به ماجرای دخترک علاقه مند به بازیگری و غرق شدنش در دریا حین مهاجرت غیرقانونی با خانواده اش اشاره می کند! و یا تلمیح به داستان لاک پشت سوخته در جنگل های زاگرس!

در سرتاسر ترانه با واژه ها، استعارات، تلمیح و تعابیر جدید مواجه می شویم؛ راوی گنجشک دل کوچک من، قاتل بیچاره خود، دور تسلسل، لاک پشت، ماه تسخیر شده و …

ترانه ای عمیق که در وانفسای قحطی ترانه و موسیقی فاخر، فراتر از حد مارکت موسیقی به شمار می رود و شاید به راحتی نتوان یک شاه مصرع در این ترانه ۲۰ مصراعی پیدا کرد! چرا که مصرع های ناب زیادی از دیدگاه های مختلف در این ترانه به چشم می خورد:

غم آزادگی ما همه ی شادی ماست…

دُرنای خندیده به فرصت های کوچ…

بت چو بشکست به دور تبری می گردیم…

شکوه از زخم تبر شیوه ی اجدادی ماست…

وای بر ما که در این دور تسلسل دردیم…

ضرباهنگ آغازین ملودی با ایجاد حس دلهره و تشویش، ذهن مخاطب را برای مواجهه با مفهومی آشنا از درد و رنج، تردید و احساس مبهم ترک وطن آماده می کند و در طول این مسیر ریتم کندی که حرکت لاک پشت را تداعی می کند، ادامه می یابد تا جایی که اوج آهنگ با ” وای بر اوج عقابی که به یک سنگ گسیخت ” تلنگر اصلی را می زند و دوباره همان ریتم کند حاکم می شود و این اوج و فرود ادامه می یابد تا انتهای آهنگ که کُرال(همخوانی) بیت تکرار شونده ” وای بر اوج عقابی” حالتی حماسی و با صلابت به کار می دهد.

با وجود پیچیدگی ها و ثقیل بودن متن ترانه، مهدی یراحی و کوشان حداد، به خوبی از پس ساخت و تنظیم ملودی برآمده اند!

بطور کلی این اثر با فراخواندن مخاطب به تفکر و اندیشه توانسته تا حد زیادی به رسالت خود دست یابد و این مرهون دقت و وسواس تیم سازنده ی ” لاک پشت ” است که حتی کارگردان نیز با درک دغدغه های مشترک ترانه سرا، خواننده و تیم موسیقی، توانسته به خوبی حس دلهره و مستأصل بودن را از ابتدا تا انتهای موزیک ویدئو منتقل کند.

در ادامه موزیک ویدیو و فایل صوتی این اثر را ببینید و بشنوید و دانلود کنید: