«تار بختیاری»؛ نت نویسی آهنگ هایی از موسیقی بختیاری برای تار و سه‌تار

جلد نخست کتاب «تار بختیاری» شامل آهنگ‌هایی از چهره شناخته‌شده موسیقی بختیاری نت‌نویسی حامد گرجی برای تار و سه‌تار، منتشر شد.

هنگام گوش فرا دادن به موسیقی بختیاری همواره می‌اندیشم که چه نیک‌بخت مردمانی اند بختیاری‌ها که بهره‌مند از فرهنگی چنین پرمایه و ارزشمندند. موسیقی بختیاری نه تنها از جنبه مدال، که از جهت کار کردی که در زندگی آنها دارد بسیار متنوع است. عاشقانه های بسیار لطیف، بی پیرایه و شاعرانه و نیز نشانه هایی از اهمیت زندگی جمعی در میان آنها را می توان به آسانی در این اشعار و نواهای زیبا مشاهده کرد. (ص.۱۳)

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، این جملات آغاز دیباچه حامد گرجی است بر کتاب نت تار بختیاری. گرجی دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران که امروز مشغول تدریس در ددانشگاه و هنرستان موسیقی پسران است، در اثری با عنوان تار بختیاری، تعدادی از آهنگ‌های بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری) خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز بختیاری را در همکاری با عطاالله جنگوک آهنگساز و ردیف‌دان موسیقی ایرانی و نوازنده و مدرس صاحب سبک تار وسه‌تار، نت‌نویسی کرده است.

علاءالدین متولد ۱۳۱۹ شهرستان مسجد سلیمان، خواندن آواز و سرودن ترانه از دوران تحصیلات ابتدایی آغاز کرد و بعدها در سال ۱۳۵۰ و اوج گرفتن فعالیتش موسیقی بختیاری را وارد دوران تازه‌ای کرد. وی در کنار حرفه معلمی، سرودن، خواندن و تحقیق و پژوهش در مورد شعر و موسیقی بختیاری را ادامه داد تا سال ۱۳۶۵ که نخستین مجموعه آهنگ خود را با نام مال‌کنون با آهنگسازی و تنظیم جنگوک از آهنگسازان مطرح کشور منتشر کرد.

آنگونه که گرجی در معرفی علاءالدین آورده است، این خواننده و آهنگساز را می‌توان از معدود خواننده‌های بختیاری معروف و شهور دانست که همیشه تلاش کرد ناشناس بماند و به همین دلیل از نام مستعار «مسعود بختیاری» استفاده می‌کرد.

وی با اعتقاد راسخ به تولید و ارائهی آثار اصیل و مبتنی بر فرهنگ ، گویش و هویت ایلی و عشایری خود و به علت علاقهی شدیدی که به موسیقی اصیل و خالص عشایری داشت ، اغلب در فصول پاییز و زمستان که عشایر بختیاری در کوچ گرمسیری به شمال خوزستان نقل مکان می کردند ، به میان آنها می رفت و به صورت ناشناس برای آنها آوازهای محلی می خواند ، به آوازهای آنها گوش می داد و نواهای آنان را ضبط می کرد و از آنها برای ساختن آهنگ های خود ایده می گرفت. (ص.۷)

از این هنرمند که در سال ۱۳۸۵ و به سن ۶۶ سالگی درگذشت، آلبوم‌های هی جار (۱۳۷۱)، تاراز (۱۳۷۳)، برافتو (۱۳۷۵) و آ ستاره (۱۳۷۷) در زمان حیات منتشر شد. دو آلبوم بهیگ و ویر از این هنرمند نیز در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۳ به همت نزدیکانش و براساس نسخه‌های ضبط خانگی به بازار آمد.

گرجی در معرفی استاد عطاالله جنگوک می‌نویسد روایت موسیقی نواحی گوناگون ایران (بختیاری، قشقایی، موسیقی فارس و بندرعباس) به زبان تار و سه تار، وجه مهم کارنامه هنری عطا جنگوک است. آثار محلی جنگوک پیش گام معرفی موسیقی آن مناطق در قالب های ارکسترا چندصدایی ، با تأکید بر حفظ اصالت قطعات ارائه شده هستند. مال کنون، هی جار، پر ستاره و یار کدیم نمونه‌هایی ارزشمند از این دست آثار هستند.

این کتاب حاوی نت‌های ۲۶ قطعه آهنگ است که در ۷۵ صفحه توسط انتشارات آواز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.