داور جشنواره موسیقی جوان:

تاثیر فضای رقابتی جشنواره موسیقی جوان به دلیل کرونا کاهش یافت

تاثیر فضای رقابتی جشنواره موسیقی جوان به دلیل کرونا کاهش یافت

 

داور جشنواره موسیقی جوان، گفت: شرکت‌کنندگان باید حضوری در جشنواره اجرا کنند تا تحت تاثیر فضای رقابتی آن قرار بگیرند؛ مجازی بودن جشنواره به دلیل کرونا از تاثیر این فضا کاست.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سرور احمدی با اشاره به موفق نبودن شرکت کنندگان امسال، اظهار داشت: به عنوان نمونه برخی که سال گذشته رتبه کسب کرده بودند امسال حتی به داوری مرحله نهایی هم راه پیدا نکردند. دلایل افت این دسته از شرکت‌کنندگان باید بررسی شود تا در جشنواره‌های بعدی شاهد این افت نسبی نباشیم.

به گفته این داور، شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی نواحی ۲ مقام موسیقی نواحی را به صورت اجباری و ۲ مقام انتخابی را اجرا و تصویر آن را به دبیرخانه ارسال کردند. در موسیقی مقامی علاوه بر نواختن، حتی آداب صحنه هم اهمیت دارد؛ شکل حضور در صحنه، پوشیدن لباس‌های محلی و مواردی از این دست اما متاسفانه برخی شرکت‌کنندگان همه این موارد را رعایت نکرده بودند.

احمدی بر اهمیت اجرای صحنه‌ای تاکید کرد و توضیح داد: شرکت‌کنندگان باید حضوری در جشنواره اجرا کنند که تحت تاثیر فضای رقابتی آن قرار بگیرند؛ همچنین تعداد زیادی از مقام‌ها را از قبل آموخته و تمرین کرده باشند که در صورت درخواست داوران بتوانند هر مقامی از مجموعه مقام‌های موسیقی نواحی را اجرا کنند؛ مجازی بودن جشنواره این امکان را از شرکت‌کنندگان و جشنواره سلب کرد.

 

تاثیر فضای رقابتی جشنواره موسیقی جوان به دلیل کرونا کاهش یافت

 

این داور البته معتقد است فضای مجازی شاید برای برگزاری جشنواره کفایت نکند اما برای معرفی هنرمندان موسیقی نواحی به همه مخاطبان و علاقه مندان در سراسر ایران و حتی جهان، قابلیت دارد و باید از این فضا برای معرفی این هنرمندان جوان بهره گرفت.

داور جشنواره موسیقی جوان ضمن اشاره به برخی کاستی‌های جشنواره، اضافه کرد: این جشنواره سراسر حُسن است و اتفاق مهمی محسوب می‌شود اما باید کاستی‌های آن را مطرح کنیم تا شاهد ارتقای جشنواره در طول زمان باشیم.

احمدی تاکید کرد: جشنواره باید به برگزیدگان و استعدادهای برتر توجه ویژه داشته باشد و از آنها حمایت کند زیرا آنها سرمایه‌های موسیقی مقامی کشورمان هستند. شرکت‌کنندگان، حضور در جشنواره را باعث افتخار و مباهات خود می‌دانند. جشنواره هم باید به حضور این شرکت‌کنندگان افتخار و از آنها حمایت کند.

سروراحمدی از جمله کسانی است که پیشنهاد می‌کند جشنواره موسیقی جوان ۲ یا حتی سه بار در سال برگزار شود و  ایجاد بخش‌های تخصصی با گروه‌های سنی گستره‌تر را قابل بررسی و اجرا می‌داند.

رقابتی سالم در جشنواره موسیقی جوان

اسفندیار تخم‌کار، داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم در شاخه موسیقی شرق و جنوب به اهمیت برگزاری مستمر جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی به معرفی این هنر و تشویق جوانان به آموختن کمک می‌کند به شرط آن‌که استمرار و تداوم داشته باشد و تاثیر آن سطحی و مقطعی نباشد.

به گفته این نوازنده دوتار، جشنواره موسیقی جوان، سهم و نقش عمده‌ای در آشنا کردن نوجوان‌ها و جوان‌ها با موسیقی ایرانی و سازهای بومی دارد و یک فضای رقابتی سالم برای آنها پدید می‌آورد که یکدیگر را می شناسند و با موسیقی مناطق مختلف ایران آشنا می شوند؛ ضمن این‌که بیش از پیش به ارزش و اهمیت موسیقی محلی خود پی می‌برند.

 

تاثیر فضای رقابتی جشنواره موسیقی جوان به دلیل کرونا کاهش یافت

 

تخم‌کار به اهمیت ثبت و ضبط نواها و نغمه‌های محلی اشاره کرد و افزود: پیشینه دوتار را به سه تا هفت هزار سال قبل برمی‌گردانند. چرا وزارت میراث فرهنگی، پرونده دوتار را برای ارایهه به سازمان یونسکو تنظیم و آماده نمی‌کند. علاوه بر برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی از جمله جشنواره جوان که بهترین رده سنی را هم نشانه گرفته، در مرکز هر استان مراکزی ساخته و به اجرای موسیقی همان منطقه اختصاص داده شود. به عبارتی لازم است رفتار متولیان فرهنگی با هنرمندان بومی، در خور هنر و هنرمند باشد. نوازندگان محلی حتی اگر نوجوان و جوان هم باشند باید در فضایی که در شأن هنرشان است به اجرای برنامه بپردازند تا تشویق شوند و انگیزه پیدا کنند که کار و هنر خود را ارتقا دهند.

تخم‌کار با اشاره به شیوه برگزاری جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: بخش مقدماتی این جشنواره در مرکز هر استان برگزار شود. اگر این‌گونه باشد هنرمندان شرکت‌کننده هم ناچار نیستند از راه‌های دور و نزدیک خود را به تهران برسانند. به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره می‌توانند به یک بازنگری در شیوه اجرا برسند که شرکت کنندگان در روال روزهای برگزاری با یکدیگر آشنا شوند و موسیقی اقوام دیگر را هم بشنوند.

به گزارش موسیقی نو،  هم اکنون داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است.