انتشار یک آلبوم موسیقی سنتی

موسیقی سنتی

آلبوم موسیقی سنتی «همراز عشق» با صدای رضا احمدی و آهنگسازی و تنظیم بهزاد انصاری منتشر شد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایسنا، قطعات آلبوم «همراز عشق» شامل ۱۰ قطعه از جمله چهار مضراب شوشتری، آواز مشتاقی، تصنیف مه من، تصنیف صیاد، رنگ بیات شیراز، تصنیف همراز عشق، آواز مهرو وفا، تصنیف دلدار، آواز دود دل، تصنیف وصال است که در مایه‌های شوشتری، آواز بیات اصفهان، دستگاه ماهور  و آواز دشتی اجرا و ضبط شده است.

اشعار این اثر از سعدی، وحشی بافقی، مولانا و باباطاهر است.

همچنین این آلبوم با حضور بهزاد انصاری نوازنده تار و عود، پگاه خیردوش نوازنده کمانچه و قیچک، چاوش اسکندی خواه دیوان، مجید رهنما نی، نازنین بازرگانی تمبک، دایره، کوزه و بندیر ساخته شده است.

رضا احمدی از خوانندگان موسیقی سنتی و محلی بختیاری است که پیشتر آلبوم «چی نها» (مثل قدیما) را به گویش بختیاری منتشرکرده است.

نوازنده موسیقی سنتی

عکس تزیینی است

گویش بختیاری

گویش بختیاری یا لری بختیاری گویش مردم بختیاری و یکی از گویش‌های زبان لری است. بختیاری‌ها جزئی از مردم لر به‌شمار می‌آیند که به آن‌ها لُر بزرگ می‌گویند و در جنوب غربی ایران ساکن هستند. گویش بختیاری از جمله گویش‌های جنوب غربی ایران و یکی از گویش‌های زبان لری به‌شمار می‌رود. این گویش لری ۸۶ درصد با لری جنوبی و ۷۸ درصد با لری خرم‌آبادی شباهت دارد. دانشنامه ایرانیکا گویش بختیاری و زیرشاخه‌های آن را به همراه گویش‌های بویراحمدی، کهگیلویه ای و ممسنی دارای اشتراکات زیاد لغوی، مورفولوژی و ویژگی‌های واج‌شناسی دانسته و مجموعهٔ این گویش‌ها را به همراه گویش لری از یک خانواده معرفی کرده‌است و بر تفاوت آن‌ها با کردی صحه گذاشته‌است.