اثری درباره موسیقی منتشر شد/ کتاب تازه انجمن سینمای جوانان ایران

انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، ترجمه کتاب «موسیقی، حافظه جمعی، تکانش(تروما) و دریغناکی(نوستالژی) در سینمای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» را منتشر کرد.

موسیقی نو: به‌ نقل از خبرگزاری مهر از ستاد خبری سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کتاب «موسیقی، حافظه جمعی، تکانش (تروما) و دریغناکی (نوستالژی) در سینمای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» نوشته گروهی از نویسندگان و چاپ سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران ترجمه و روانه بازار کتاب شد.

توضیحی درباره این کتاب:

«این کتاب، متنی درباره اروپای بعد از جنگ‌جهانی دوم است و استدلال می‌کند که موسیقی فیلم وسیله پرقدرتی برای گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دست‌ رفته است. به این منظور مجموعه‌ای از مقالات به فیلم‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای همچون برنج تلخ (جوزیه دسانتیس ۱۹۴۹)، کن کن فرانسوی (ژان رنوار ۱۹۵۶)، سال گذشته در مارین باد (آلن رنه ۱۹۶۰)، قواعد بازی (ژان رنوار ۱۹۳۹)، نوستالژیا (آندره تارکوفسکی ۱۹۸۳) و عروج (لاریسا شپسکو ۱۹۷۷) اختصاص دارد.

با این احتساب در آستانه جنگ‌ جهانی دوم هنرها و فرهنگ اروپا درگیر و دار رخدادهای قرن بیستم شناخته و فهمیده شد. با استفاده از موسیقی، این کتاب در نهایت به مشکلات بسیار عمیقی که جامعه اروپا گرفتار آن شده بود از قبیل حافظه رنج‌دیده، بحران‌های روحی و غم روزهای خوب گذشته می‌پردازد و ادعا می‌کند که موسیقی فیلم، گذشته را بازنمایی کرده است. نویسندگان این مقالات از کشورهای انگلستان، لهستان، اتحادیه جماهیر شوروی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد، اتریش و هلند هستند که فهم جامعی از تنوع موسیقی در متن حافظه تاریخی فراهم آورده‌اند.

این کتاب در بخش‌های «حافظه جمعی و (فرا) ملت»، «تکانش و بقا» و «دریغناکی، و غیرممکن به خانه بازمی‌گردد» پرداخته شده است. «اشباح اپرای ایتالیایی، حافظه فرهنگی در فیلم‌های ایتالیایی و آلمانی غربی»، «یک پل خیلی دور؟ موسیقی در فیلم‌های جنگی بریتانیا»، «همدلی، اخلاقیات و موسیقی فیلم؛ آلفرد اشنیتکه و عروج لاریسا شپیتکو»، «پژواک تکانش: فلش‌بک‌های صوتی در فیلم‌های جان تروئل»، «واپاشیدن قهرمان‌گرایی: موسیقی رولف ویلهلم برای مارش رادتسکی»، «آن زمان چوپین برای ما همه‌چیز بود: نوستالژی چوپین در سینمای لهستان» و… تعدادی از عناوین چاپ شده در این کتاب است.»

سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.