آشنایی با ساز زهی الکتریکی هارپجی Harpejji

 

موسیقی نو: هارپجی(Harpejji) یک ساز موسیقی زهی الکتریکی است که در سال ۲۰۰۷ توسط مهندس صوتی آمریکایی تیم میکس ساخته شد. می توان آن را به عنوان تلاقی بین پیانو و گیتار، یا به عنوان تلاقی بین آکاردئون و گیتار استیل پدالی توصیف کرد. سطح نواختن دارای طرحی است که به صورت تون های کل صعودی در سراسر سیم ها مرتب شده است، و هنگامی که سیم ها از نوازنده دور می شوند با محدوده پنج اکتاو از A0 تا A5، نیمه آهنگ های صعودی مرتب شده اند. هارپجی‌ها از یک سیستم خاموش‌کننده الکترونیکی برای خنثی کردن رشته‌های بدون فریب و به حداقل رساندن تأثیر ارتعاشات سمپاتیک استفاده می‌کنند.

تا سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰۰ هارپجی ساخته شده است. هارپجی از نوادگان StarrBoard (استاربورد، یک ساز موسیقی زهی است که توسط جان دی استارت اختراع شد و در ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۵ به ثبت رسید) است که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. نام آن از «هارپ» و «آرپژ» گرفته شده است.

 

تکنیک نواختن ساز هارپجی

 

در درجه اول با تکنیک ضربه زدن با دو دست نواخته می شود. از نظر جهت گیری ساز به نوازنده با سایر سازهای ضربه زدن مانند چپمن استیک متفاوت است. ساز مانند کیبورد روی پایه ای قرار می گیرد که سیم ها عمود بر نوازنده است. این ساز به نوازنده این امکان را می دهد که از تمام ۱۰ انگشت خود برای پر کردن سیم ها استفاده کند و یک دست می تواند محدوده دو اکتاو را پوشش دهد. تکنیک های جدید برای نواختن ساز شروع به ظهور کرده است، مانند ضربه زدن با یک پیک. برخلاف پیانو، هیچ آموزش رسمی برای هارپجی ایجاد نشده است.

 

نشانگرهای همانند پیانو

 

هارپجی دارای سیستم علامت گذاری نت است که شبیه پیانو است. نت های سفید روی هارپجی نت های سفید روی پیانو است. نت های سیاه هم به همین شکل قرار دارند.

برخلاف پیانو ، هارپججی به شما امکان می دهد تا از حافظه عضلانی خود بسیار بیشتر استفاده کنید. این بدان دلیل است که همه آکوردها و مقیاس ها از هر نوع ، بدون توجه به نت ریشه ، از همان الگوهای انگشت گذاری استفاده می کنند.

 

ساختار و مدل های ساز هارپجی

هارپجی توسط شرکت مخترع، محصولات موسیقی مارکودی (Marcodi Musical Products)  تولید می شود.

سطح آن دارای چیدمانی است که به صورت صوتی صعودی از طریق رشته ها تنظیم شده است و در حالی که رشته ها از پلیر با برد پنج اکتاو از A0 تا A5 دور می شوند ، نیمه صوت صعودی آغاز می شود.

اولین مدل هارپجی، ۲۴ سیم d1، از ژانویه ۲۰۰۸ تا مه ۲۰۱۰ تولید شد. پس از آن با k24 که دارای ۲۴ سیم است، جایگزین شد. مدل دوم شامل به‌روزرسانی‌های الکترونیک داخلی، ساده‌سازی سیستم نشانگر فرت‌بورد، و تغییر از افرا به چوب بامبو به‌عنوان چوب اصلی ساز است. در ژانویه ۲۰۱۱، g16، یک مدل ۱۶ رشته ای کوچکتر با محدوده چهار اکتاو (از C2 تا C6) و خروجی مونو، معرفی شد.

 

اندازه ها

 

نوازندگان، پخش کننده ها و ضبط ها

 

اولین آلبوم اصلی ساز هارپجی در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ توسط لنس هوپنر منتشر شد. آلبوم من لنس هستم، هارپجی با طوفان ملاقات می کند(I AM Lance Vol.1، Harpejji Meets The Tempest) ، شامل شش آهنگ نوشته شده توسط هوپنر Hoeppner بود که در هارپجی و  DSI Tempest اجرا شد. این به طور مستقل در Spotify، Apple Music، Amazon، Bandcamp منتشر شد.

اولین ضبط تجاری هارپجی توسط جردن رادس برای موسیقی متن بازی ویدیویی God of War III ساخته شد. رادس در گروه دریم تئاتر نیز از هارپجی استفاده کرده است.

استیوی واندر آهنگ موفق خود “خرافات Superstition” را بر روی یک هارپیجی ۱۶ سیمی در جوایز موسیقی بیلبورد ۲۰۱۲ نواخت. واندر همچنین از هارپجی در اجراهای زنده استفاده کرده است، مانند کنسرت “کنسرتی برای شارلوتزویل A Concert For Charlottesville” در سال ۲۰۱۷٫ واندر با گروه دیو متیوز مهمان بود و سه آهنگ را با این ساز اجرا کرد.

A. R.Rhman برنده دو جایزه گرمی و اسکار در چندین ضبط و برنامه های زنده خود از هارپجی استفاده کرده است. آهنگ نامزد اسکار او “If I Rise” از ۱۲۷ Hours این ساز را به نمایش گذاشت. در قسمت آغازین فصل ۳ استودیو کوک هند، او هارپجی را در دو ترانه نواخت: “Ennile Maha Oliyo” و “Jagao Mere Des”.

گروه “پیاده روی زمین Walk Off The Earth ” و مهمان اسکات هلمن را می‌توان در حال نواختن هارپجی در کاور موزیک ویدیوی «نمی توانم صورتم را احساس کنم Can’t Feel My Face» دید. این ویدیو این چهار نفر را در حال نواختن ساز به طور همزمان نشان می دهد.

هری کونیک جونیور در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ در حین اجرای قسمت ۱۵ فصل ۱۹ امریکن آیدل یک هارپجی بازی کرد.

جیکوب کولیر نیز ساز هارپجی می نوازد.