آشنایی با ساز الکترومغناطیسی ترمین Theremin / بدون لمس بنوازید

 

 

 

موسیقی نو : ساز الکترومغناطیسی ترمین (به روسی: Терменво́кс، به انگلیسی: Theremin) یک ساز الکترونیکی است که در سال ۱۹۱۹ توسط لئون ترمین فیزیکدان روسی اختراع شد. امروزه این ساز منحصر به فرد بسیار مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است.

ساز ترمین theremin نه تنها شبیه هیچ‌سازی نیست، بلکه شیوه نواختن آن هم منحصر به فرد است. به این ترتیب که این ساز بدون لمس شدن نواخته می‌شود. صدا توسط دو نوسان ساز به وجود می‌آید که با هم به ارتعاش در می‌آیند. یکی از نوسان سازها در فرکانسی با طیفی بالاتر از حد شنوایی انسان عمل می‌کند و فرکانس‌های نوسان ساز دیگر با ورود دست به میدان مغناطیسی تغییر می‌کند. ضرباهنگ فرکانس که تفاوت میان فرکانس های دو نوسان ساز است، صدایی است که می شنویم.

زمانی که ترمین روشن می‌شود، یک میدان مغناطیسی اطراف ساز را فرا می‌گیرد و زمانی که دست نوازنده به این میدان وارد می‌شود، تغییراتی در فرکانس و حجم صدا ایجاد می‌شود. دو آنتن از بدنه ترمین خارج شده اند که یکی کنترل کننده فرکانس صدا (pitch) و دیگری کنترل کننده حجم و مقدار آن است. زمانی که دست نوازنده به سمت آنتن عمودی حرکت می‌کند، صدا زیرتر و ریزتر می‌شود و نزدیک کردن دست به آنتن افقی سبب کم شدن بلندی صدای ساز می‌شود. از آنجایی که هیچ تماس فیزیکی بین ساز و نوازنده وجود ندارد، نواختن ترمین به مهارت بالا و گوش موسیقییایی عالی نیاز دارد.

 

 

ترمین از اصل هیتروداین (ترکیب دو جریان متناوب برای تولید جریانی با فرکانسی برابر مجموع یا تفاضل فرکانس دو جریان مزبور) برای تولید یک سیگنال صوتی استفاده می کند.

 

تاریخچه

 

 

ساز ترمین theremin اولیه محصول پژوهش‌های با پشتوانهٔ دولتی کشور روسیه پیرامون حسگرهای مجاورتی است. این ساز توسط فیزیک‌دان روس‌تبار به نام لو سرگیویوچ ترمن (که در غرب با نام لئون ترمین شناخته می‌شود) در ماه اکتبر سال ۱۹۲۰ میلادی و پس از درگرفتن جنگ‌داخلی روسیه اختراع شد. او پس از اجراهای متعدد در اروپا، که در خلال آن‌ها اختراع خود را در اجراهای مملو از بیننده ارائه نمود، به ایالات متحده نقل‌مکان نمود، جایی که اختراع خود را در سال ۱۹۲۸ به ثبت رساند. او متعاقباً نائل به تولید انبوه این ساز توسط شرکت آمریکائی آرسی‌ای (به انگلیسی: RCA) شد.

ترمین در ابتدا ساز خود را آتروفون (به انگلیسی: Aetherphone) نامگذاری نموده بود که به معنای «موسیقی اثیری» است. در ۱۹۲۸ لئون ترمین به آمریکا رفت تا اختراع خود را معرفی کند. در آنجا استودیویی برای کار در اختیار او قرار دادند و ترمین نواختن سازش را به چند موسیقی دان آموزش داد تا بتوانند در معرفی ترمین به او کمک کنند. ترمین علاقه مندان بسیاری در آمریکا پیدا کرد و یکی از مهمانان دائمی او آلبرت اینشتین بود که بیش از هرچیز به مسائل تکنیکی پدیده ترمین علاقه مند بود تا نواختن آن. کمپانی مشهور ضبط صفحه RCA Victor دست به تولید ترمین زد و حتی ارکستری در کارنگی هال (به انگلیسی: Carnegie Hall) برنامه‌ای اجرا کردند که ساز آن تنها ترمین بود. اما از آنجایی که ترمین سازی بود که به سادگی تولید صدا می‌کرد و نواختن آن به همان اندازه مشکل بود، از طرف نوازندگان و موسیقی دانان با استقبال انبوه مواجه نشد و تعداد اندکی از نوازندگان بسیار عالی ترمین وجود دارند. کلارا راکمور (به انگلیسی: Clara Rockmore) برجسته ترین شاگرد ترمین بود که هم به اجرای سولو و هم همراه با ارکستر سمفونیک می‌پرداخت.

 

 

سپس در سال ۱۹۳۸، لئون ترمین را علی رغم میل خودش به روسیه برگرداندند و او مجبور به ترک استودیو، کار، دوستان و حتی همسرش شد و نتوانست تا ۵۱ سال بعد از شوروی خارج شود. گفته شده‌است که ترمین پس از گذراندن دوران محکومیت خود در زندان، مجبور به کار برای کاگ‌بKGB شد و برای آن‌ها دستگاه استراق سمع “bug” را ساخت و همچنین شیوه‌هایی برای پاک کردن صداهای مزاحم نوارهای صوتی ابداع کرد. او حتی موفق به ساختن یکی از اولین تلویزیون ها شد. بالاخره در سال ۱۹۸۹ و در سن ۹۳ سالگی، ترمین توانست از روسیه خارج شود.

 

اصول عملکرد و ساختار

ساز ترمین theremin در بین آلات موسیقی از این جهت متمایز است که بدون تماس فیزیکی نواخته می شود. نوازنده جلوی ساز می ایستد و دستان خود را در مجاورت دو آنتن فلزی حرکت می دهد.فاصله از یک آنتن فرکانس (گام) و فاصله از دامنه دیگر (حجم) را تعیین می کند.نت های بالاتر با نزدیک شدن دست به آنتن زمین پخش می شوند.نت های بلندتر با دور کردن دست از آنتن صدا پخش می شوند.

 

 

بیشتر اوقات، دست راست گام را کنترل می کند و سمت چپ صدا را کنترل می کند، اگرچه برخی از نوازندگان این تنظیم را برعکس می کنند. برخی از قطعات ارزان قیمت از کنترل صدا معمولی و دستگیره استفاده می کنند و فقط آنتن پیچ دارند، در حالی که معمولاً آنتن نامیده می شود ولی برای دریافت یا پخش امواج رادیویی استفاده نمی شود بلکه به عنوان صفحات خازن عمل می کند.

ساز ترمین theremin از اصل هترودین برای تولید سیگنال صوتی استفاده می کند. مدار پیچ دستگاه شامل دو نوسان ساز فرکانس رادیویی است که در زیر ۵۰۰ کیلوهرتز تنظیم شده اند تا تداخل رادیویی را به حداقل برسانند. یک نوسان ساز با فرکانس ثابت کار می کند. فرکانس نوسان ساز دیگر تقریباً یکسان است و با فاصله اجرا کننده از آنتن کنترل زمین کنترل می شود.

دست مجری به عنوان صفحه زمینی (بدن مجری اتصال زمین به زمین) یک خازن متغیر در مدار L-C (القایی-خازنی) عمل می کند که بخشی از نوسان ساز است و فرکانس آن را تعیین می کند. در ساده ترین طرح ها، آنتن به طور مستقیم با مدار تنظیم شده نوسان ساز و “میدان گام”، یعنی تغییر نت با فاصله، بسیار غیرخطی است، زیرا تغییر ظرفیت با فاصله بسیار بیشتر در نزدیکی آنتن است. در چنین سیستم هایی، هنگامی که آنتن برداشته می شود، نوسان ساز با فرکانس بالا می رود.

برای خطی سازی محدود میدان زمین، آنتن ممکن است به صورت سری با یک واسط وصل شود تا یک مدار تنظیم شده سری ایجاد کند و با ترکیب موازی خازن ذاتی آنتن و ظرفیت دست نوازنده در مجاورت آنتن طنین انداز شود. این مدار تنظیم شده سری به موازات مدار تنظیم شده موازی نوسان ساز گام متغیر متصل می شود. با قطع مدار آنتن، نوسان ساز با فرکانسی کمی بالاتر از فرکانس تشدید مستقل مدار آنتن تنظیم می شود. در آن فرکانس، آنتن و سیم پیچ خطی سازی آن امپدانس القایی ارائه می دهند. و هنگامی که متصل است، به عنوان یک واسط به موازات نوسان ساز رفتار می کند. بنابراین، اتصال آنتن و سیم پیچ خطی، فرکانس نوسان را افزایش می دهد. نزدیک به فرکانس رزونانس مدار آنتن، اندوکتانس موثر کوچک است و تأثیر آن بر نوسان ساز بیشتر است. دورتر از آن، واسط  تاثیرگذار بزرگتر است و تغییرات کسری در نوسان ساز کاهش می یابد.

هنگامی که دست از آنتن فاصله دارد، فرکانس رزونانس مدار سری آنتن در بالاترین حد خود قرار دارد. یعنی نزدیکترین فرکانس آزاد نوسان ساز است و تغییرات کوچک در ظرفیت آنتن بیشترین تأثیر را دارد. در این شرایط، واسط تاثیرگذار در مدار مخزن در حداقل و فرکانس نوسان در حداکثر آن است. سرعت افزایش تغییر امپدانس شنت با موقعیت دست، تأثیر کاهش یافته دست را در دورتر جبران می کند. با تنظیم دقیق، می توان یک منطقه خطی نزدیک به زمین را در ۲ یا ۳ اکتاو مرکزی عملیات ایجاد کرد. با استفاده از خطی سازی میدان بهینه، می توان مدارهایی را ایجاد کرد که در آن تغییر ظرفیت بین اجرا کننده و ساز به ترتیب ۰٫۰۱ پیکوفاراد یک اکتاو کامل تغییر فرکانس را ایجاد می کند.

 

 

میکسر در هر لحظه تفاوت محدوده صوتی بین فرکانس های دو نوسان ساز را ایجاد می کند، که این لحن است سپس شکل موج می گیرد و تقویت می شود و به بلندگو ارسال می شود.

برای کنترل صدا، دست دیگر مجری به عنوان صفحه زمین خازن متغیر دیگر عمل می کند. همانطور که در مدار تن، فاصله بین دست مجری و آنتن کنترل صدا، ظرفیت و فرکانس تشدید طبیعی یک مدار LC را به صورت استقرایی با یک مدار نوسان ساز LC ثابت دیگر که با فرکانس تشدید کمی بالاتر کار می کند، تعیین می کند. هنگامی که دستی به آنتن نزدیک می شود، فرکانس طبیعی آن مدار با ظرفیت اضافی کاهش می یابد، که نوسان ساز را خاموش می کند و جریان صفحه رزونانسی آن را کاهش می دهد.

در اولین نمونه ها، جریان صفحه RF نوسان ساز توسط یک سیم پیچ دیگر گرفته می شود و برای تغذیه رشته یک تریود متصل به دیود دیگر استفاده می شود، که در نتیجه به عنوان یک عنصر رسانایی متغیر دامنه خروجی را تغییر می دهد. تنبور هارمونیک خروجی، یک لحن خالص نیست، ولی از ویژگیهای مهم آنتیمین بود. طراحی اصلی ترمین شامل مجموعه فرکانس های صوتی/فیلترهای موازی LC و همچنین ترانسفورماتور اشباع متغیر ۳ سیم پیچ برای کنترل یا القای هارمونیک در خروجی صدا بود.

طراحی مدارهای مدرن، این مدار را ساده کرده و از پیچیدگی دو نوسان ساز هترودین با داشتن یک نوسان ساز تک گام، شبیه به مدار حجم اصلی ترمین، جلوگیری کرد. این روش معمولاً از ثبات کمتری برخوردار است و نمی تواند فرکانس های پایینی را که نوسان ساز هترودین می تواند تولید کند، تولید کند. طرح های بهتر (به عنوان مثال، Moog، Theremax) ممکن است از دو جفت نوسان ساز هترودین، هم برای ارتفاع و هم برای حجم استفاده کنند.

 

تکنیک عملکرد در نواختن نت

 

استفاده از آنتن کنترل صدا در بیان ترمین مهم است. بر خلاف سازهای لمسی، جایی که به سادگی متوقف کردن نوازندگی یا خفه کردن طنین به معنای سنتی، ساز را ساکت می کند، همانطور که کلارا راکمور مشاهده کرد، سازگرا باید “استراحت و همچنین نت ها را بنوازد”. اگر دست زمین بین نت ها جابجا شود، بدون اینکه ابتدا صدای تنظیم کننده را پایین بیاورید، در نتیجه یک صدای “تکان دهنده” شبیه سوت مویی یا گلیساندویی که روی ویولن نواخته می شود. برای ایجاد جلوه ارتعاشی می توان از تکان های کوچک دست زمین استفاده کرد. برای تولید نت های متمایز نیاز به یک ضربه زدن با دست صدا برای قطع صدا در حالی که دست گام بین موقعیت ها حرکت می کند، است.

نوازندگان حرفه ای مانند کارولینا ایک از موقعیت بازوی ثابت در هر اکتاو استفاده می کنند و از موقعیت های ثابت انگشتان برای ایجاد نت ها در داخل اکتاو استفاده می کنند و این امکان را برای انتقال سریع بین نت های مجاور فراهم می کند. اگرچه تکنیک حجم کمتر از تکنیک گام توسعه یافته است، اما برخی از نوازندگان موسسه برای گسترش آن تلاش کرده اند، به ویژه پاملیا کورستین با تکنیک “باس پیاده روی” و روپرت چاپل.

نسخه های اخیر ساز ترمین theremin از نظر عملکرد به روز شده اند: Moog Ethervox، در حالی که از نظر عملکردی هنوز یک ترمینین است، می تواند به عنوان کنترل کننده MIDI نیز مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل به هنرمند اجازه می دهد تا با استفاده از صدای پیوسته  ترمین، هر دستگاه سینت سایزر سازگار با MIDI را با آن کنترل کند. برای نوازندگی مصنوعات مدرن ابزار هریسون مدل ۳۰۲ ترمین از صفحات افقی متقارن به جای میله عمودی و حلقه افقی برای کنترل گام و حجم استفاده می کند و با نزدیک شدن دست به صفحه، حجم صدا افزایش می یابد. Music From The Ether یک کپی مدرن لوله خلاء از RCA AR-1264 و یک ترمینستریسم آن را تولید می کند که مشتری می تواند آن را با گونه چوبی که مد نظر دارد را با بسیاری از رنگهای قابل دسترس موجود و دستگیره های تطبیق پذیر سفارش دهد.

هارولد سی شونبرگ منتقد، صدای ترمین را چنین توصیف می کند: (a) ویولن سل در مه غلیظ گم شده و گریه می کند زیرا نمی داند چگونه به خانه برسد.

 

کاربرد ساز ترمین theremin در انواع مختلفی از موسیقی

 

ترمین در موسیقی کنسرتی

 

آهنگسازان نت های کنسرتی که برای ساز ترمین theremin نوشته اند عبارتند از بووهسلاو مارتینو، پرسی گرینگر، کریستین ولف، جوزف شیلینجر، موریتس اگرت، ایریدا یوسوپووا، خورخه آنتونس،  ولادیمیر کوماروف،  انیس فولیهان، و فضل سای. یکی دیگر از کنسرتوهای بزرگ مکرر ترمین، کنسرتو کالوی آهو برای ترمین و ارکستر مجلسی “هشت فصل” (۲۰۱۱) است که برای کارولینا ایک نوشته شده است.

ادگارد وارس آهنگسازی “Equatorial” را برای دو گروه سل ساز و سازهای کوبه ای در سال ۱۹۳۴ تکمیل کرد. کارهای او در طول دوران حرفه ای فرانک زاپا، که بعداً موسیقی سبک کلاسیک برای ارکستر الکترونیکی در حرفه پس از راک خود ایجاد کرد، اثرگذار بود.

آهنگساز ماوریک، پرسی گرینگر، به دلیل آزادی کامل “بلغزان” این ساز، از دو گروه چهار یا شش نفره (ترجیح به یک کوارتت زهی) برای دو آهنگسازی آزمایشی آزمایشی رایگان خود (۳۷-۱۹۳۵) استفاده کرد.

موسیقیدان ژان میشل ژار از این ساز در کنسرت های خود Oxygen In Moscow و Space of Freedom  در گدانسک استفاده کرد و همچنین تاریخچه کوتاهی از زندگی لئون ترمین را ارائه کرد.

ارکستر وسترن اسپاگتی پنج قسمتی از ترمین به عنوان جایگزینی برای خواننده های اددا دل اورسو در تفسیر “روزی روزگاری در غرب” انیو موریکونه استفاده می کند.

از دیگر نوازندگان برجسته ترمین معاصر می توان به پاملیا کورستین، پیتر ترمین، ناتاشا ترمین، کاتیکا ایلینی اشاره کرد. و لیدیا کاوینا، ثورالد یورگنسن، موسیقیدان کلاسیک هلندی، به عنوان “یکی از مهمترین نمایندگان موسیقی کلاسیک در آنجا” توصیف شده است.

در سال ۲۰۱۹ گروهی متشکل از ۲۸۹ نوازنده ترمین (گروه ماتریومین) (شامل دختر، نوه و نوه لو لو ترمین – ناتاشا ترمین، ماشا ترمین و پیتر ترمین) در کوبو، ژاپن، به عنوان بزرگترین گروه ترمین  به رکورد جهانی گینس دست یافتند. نام ماتریومین، تصویری از کلمات matryoshka و theremin است. کنسرتو theremin “Dancefloor With Pulsing” توسط آهنگساز فرانسوی رجیوس کمپو Regis Campo برای کارولینا ایک نوشته شد و در سال ۲۰۱۸ با فیلارمونیک بروکسل به نمایش درآمد.

 

ترمین در موسیقی محبوب عامه

 

صداها و صداهایی شبیه به ساز ترمین theremin از اواخر دهه ۱۹۴۰ (با مجموعه ای از همکاری های ساموئل هافمن/هری ریول) در موسیقی عامه گنجانیده شد و با درجه های مختلف محبوبیت تا به امروز ادامه یافته است.

لوثار و دست مردم (Lothar and the Hand People)  اولین گروه موسیقی راک بود که در نوامبر ۱۹۶۵ با اجرای ساز زنده در آنجا اجرا شد. در واقع،  لوثارLothar  نامی بود که آنها به موگ ترمین  خود دادند.

تک آهنگ “ارتعاشات خوب” از گروه ساحل پسران در سال ۱۹۶۶ – اگرچه از نظر فنی حاوی ترمین نیست – متداول ترین نمونه ساز در موسیقی پاپ است. این آهنگ در واقع دارای یک ساز مشابه است که توسط پل تانر اختراع شده است به نام Electro-Theremin.  پس از انتشار، تک آهنگ باعث احیای غیر منتظره در آن شد و آگاهی از سینت سایزرهای آنالوگ را افزایش داد. در پاسخ به درخواست های گروه، Moog Music  شروع به تولید مارک های مخصوص خود با سازهای کنترل شده با روبان کرد که می تواند صدای یک ترمین را تقلید کند.

جیمی پیج از لد زپلین در طول اجرای قطعات “Whole Lotta Love” و “No Quarter” در طول اجرای اجراهای Led Zeppelin، یک تکنوازی چند سازه طولانی با ترمینین و گیتار کمان در سال ۱۹۷۷، از انواع ترمین (فقط آنتن زمین) استفاده کرد.، و همچنین موسیقی متن فیلم Death Wish II، که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد.

برایان جونز از گروه رولینگ استونز نیز از این ساز در آلبوم های گروه بین دکمه ها و درخواست عظمت شیطانی آنها در سال ۱۹۶۷ استفاده کرد.

فرانک هانون، گیتاریست تسلا، از ترمین در آهنگ گروه “Edison’s Medicine” از آلبوم Psychotic Supper در سال ۱۹۹۱ استفاده کرد. هانون همچنین در حال استفاده از ساز در موزیک ویدئوی آهنگ در حد ۲:۴۰ دیده می شود.

The Lothars  یک گروه در منطقه بوستون است که در اوایل سال ۱۹۹۷ تشکیل شد و در سی دی های آن تا چهار گروه همزمان پخش شده بود-اولین بار برای موسیقی پاپ.

اگرچه پورتیسهد در آهنگ “Mysterons” از آلبوم ساختگی به عنوان “Thereman” [sic] شناخته می شود، اما در واقع از یک دستگاه سینت سایزر مونوفونیک برای دستیابی به جلوه های مشابه ترمین استفاده کرد، همانطور که توسط آدرین اوتلی، که به عنوان نوازنده ساز شناخته می شود، تأیید شد ؛ در ترانه های “Half Day Closing”، “Humming”، “The Rip” و “Machine Gun” او در واقع از سفارشی ساخته شده در آنجا استفاده کرده است.

پیج مک کانل، کیبورد نویس گروه راک آمریکایی Phish، در موارد نادری آهنگین را می نوازد. آخرین اجرای قابل توجه او در ۶ آگوست ۲۰۱۷، آخرین شب اقامت ۱۳ شب گروه در مدیسون اسکوئر گاردن بود.

استفاده بسیار شدید از ساز ترمین theremin در اجرای زنده آهنگ سیمون و گارفانکل “The Boxer” در طول کنسرت آنها در مدیسون اسکوئر گاردن در دسامبر ۲۰۰۳ بود. در این اجرای زنده، راب شویمر، مجری ساز، تکنوازی کرد و در ویدئوی YouTube به طور برجسته نشان داده شده است.

 

ترمین در موسیقی فیلم

 

آهنگساز روس، دیمیتری شوستاکوویچ، یکی از اولین کسانی بود که قطعات مربوط به ترمین را در قطعات ارکستری، از جمله استفاده از نمره خود برای فیلم Odna (روسی: Одна – ۱۹۳۱، لئونید تراوبرگ و گریگوری کوزینتسف) استفاده کرد. در حالی که ترمین به طور گسترده ای در اجرای موسیقی کلاسیک استفاده نمی شد، این ساز در بسیاری از فیلم های سینمایی، به ویژه Spellbound، The Red House، The Lost Weekend (که هر سه توسط  Miklós Rózsa، آهنگساز پیشگام در استفاده از موسیقی، نوشته شده بود) موفقیت بزرگی به دست آورد. از ساز در نمرات هالیوود)، پله مارپیچ، Rocketship XM، روزی که زمین ساکن شد، چیزی از جهانی دیگر، قلعه ای در هوا و ده فرمان (فیلم ۱۹۵۶). ترمین در فیلم جری لوئیس به نام بزهکار ظریف ساخته و نواخته می شود. ترمین در موسیقی فیلم کوتاه ۱۹۵۶ A Short Vision که در سال ۱۹۵۶ در The Ed Sullivan Show پخش شد، در همان سالی که توسط آهنگساز مجارستانی ماتیاس سیبر استفاده شد، برجسته است. حضورهای اخیر در موسیقی فیلم ها شامل Monster House، Ed Wood و The Machinist (هر دو با حضور لیدیا کاوینا) و همچنین First Man (2018) است.

 

 

از ساز ترمین theremin برای موسیقی متن فیلم سیاره ممنوعه استفاده نشد، که برای آن Bebe و Louis Barron مدارهای نوسان ساز یکبار مصرف و یک مدولاتور حلقه را برای ایجاد تنالیته های الکترونیکی مورد استفاده در فیلم ساختند.

چارلز ریچارد لستر، مقیم لوس آنجلس، در موسیقی متن Monster House حضور دارد و اولین نمایش موسیقی ایالات متحده در سال ۱۹۳۲ توسط گاویریل پوپو را برای Komsomol-Patron of Electrification با فیلارمونیک لس آنجلس و Esa-Pekka Salonen در سال ۲۰۰۷ اجرا کرده است.

در فیلم لنی آبراهامسون در سال ۲۰۱۴، فرانک، کلارا، شخصیتی که توسط مگی جیلنهال نواخته می شود، در گروهی به نام Soronprfbs، ترمینین را می نوازند.

ترمین در تئاتر و هنرهای نمایشی

چارلی روزن، ارکستر موزیکال برادوی Be More Chill، این نمایش را اولین نماینده در برادوی می داند که در گروه خود آهنگساز داشته است.

ترمین در موسیقی تلویزیون

استار ترک Star Trek از ترمین استفاده نکرد. موسیقی موضوعی الکساندر شجاعت که برای سریال اصلی ساخته و به کار گرفته شد، با ترکیبی از سازها با آواز برای به دست آوردن صدای “غیر زمینی” اجرا شد. تم صوتی شبیه ترمین در واقع توسط سوپرانو مشهور استودیویی لولی ژان نورمن ارائه شد تا اینکه در فصل های بعد صدای او حذف شد. سوپرانو الین کارلسون بخشی از این موضوع را هنگامی که CBS-Paramount TV دنباله عنوان برنامه را در سال ۲۰۰۶ بازسازی کرد، خواند.

در ماه مه ۲۰۰۷، زنجیره ای از رستوران های همبرگر آمریکایی White Castle یک تبلیغ تلویزیونی را با محوریت اجرای زنده آنجا توسط موسیقی دان جان برنهارت از گروه The Lothars معرفی کرد. این تنها نمونه شناخته شده از عملکرد theremin است که در تبلیغات قرار دارد.

سلیا شین در سریال Midsomer Murders ساز ترمین را نواخته است.

در اکتبر ۲۰۰۸، بیل بیلی، کمدین، ​​موسیقیدان و علاقه مندان به آن، در هنگام اجرای راهنمای بی نظیر بیلی برای ارکستر در رویال آلبرت هال، که بعداً از تلویزیون پخش شد، یک ساز ترمین را نواخت. او قبلاً مقاله ای نیز نوشته بود، یک نمایش رادیویی ارائه داد و در برخی از تورهای کمدی تلویزیونی خود از آن استفاده کرد.

چارلی دراپر در موسیقی متن فیلم (نوشته ناتالی هولت) برای مجموعه تلویزیونی لوکی در دیزنی پلاس، ترمین را نوازندگی می کند.

ترمین در بازی های ویدیویی

آهنگ آرمین به عنوان موضوع خانواده ادیسون در بندر NES Maniac Mansion به کار می رود.

تک آهنگ Lydia Kavina در موسیقی متن بازی کامپیوتری MMORPG 2006 Soul of the Ultimate Nation در سال ۲۰۰۶، توسط Howard Shore ساخته شده است.

 

ترمین در اولین کنسرت برای فرازمینی ها

 

اولین کنسرت ترمینین برای فرازمینیان اولین پخش موسیقیایی METI در جهان بود که از مجتمع ارتباطات Evpatoria در کریمه ارسال شد و هفت سال قبل از پیام ناسا در سراسر جهان ارسال شد.

هفت ملودی مختلف از ضبط کاست های صوتی آترمین که توسط لیدیا کاوینا، یانا آکسنووا و آنتون کرچنکو پخش می شد، همه از مرکز ترمین مسکو منتقل شد. این هفت ملودی عبارت بودند از:

  1. “تنها خروج من به تنهایی” اثر ای. شاشینا E. Shashina
  2. پایانی نهمین سمفونی بتهوون
  3. چهار فصل: بهار، “آلگرو” از ویوالدی
  4. “قو” ساخته سنت سانز
  5. “آواز” نوشته راخمانینوف
  6. “تابستان” اثر گیرشوین
  7.  آهنگ محلی روسیه کالینکا مالینکا  “Kalinka-Malinka”

آنها شش بار پیاپی در بازه زمانی سه روزه از اوت تا سپتامبر ۲۰۰۱ در طول انتقال پیام سن نوجوانی، در یک پیام رادیویی بین ستاره ای پخش شدند.

 

استفاده توسط هنرمندان ایرانی

در ایران ساز ترمین theremin هیچوقت با اقبال چندانی مواجه نبوده است، اما موج جدید موسیقی آلترناتیو فارسی که شاخص ترین بخش آن موسیقی تلفیقی می‌باشد، تلاش دارد تا ایده‌ها، سازها و فضای جدیدی وارد موسیقی کشور کند که در همین راستا، داریوش آذر در اولین تک آهنگ از اولین آلبوم مستقل خود به نام «آبی خاکستری» از ساز ترمین به عنوان هدایتگر اصلی لایه ملودی آهنگ استفاده کرده‌است.