یادداشتی بر «تأثیر موسیقی بر داستان‌نویسی»

 

 

موسیقی نو: ذات انسان تخیل است و مانند امیال و غرایض حیوانی خود، خوردن و خوابیدن و امیال جنسی، برای او بسیار مهم است. تخیل باعث پیشرفت انسان و کشف ناشناخته‌ها شده است. دانشمند بزرگ فیزیک نظری آلبرت انیشتین که خود ویلیون نوازی حرفه‌ای بوده است از راه همین تخیل به جاده تاریک علم قدم نهاد و با روشنایی که به واسطه موسیقی برای او به وجود آمد توانست سنگین‌ترین مباحث علمی را حل کند.

 

 

 

موسیقی چیست؟ نوایی جادویی که به واسطه آن تخیل از ژرفای ذهن بشر فراخوانده می‌شود و تصاویر متحرک می‌شوند.

خاطرات گذشته تلخ و شیرین زنده می‌شوند. موسیقی فراتر از یک صداست. یک محرک قوی برای نوشتن نیز هست. انسان تنبلی را خیلی دوست دارد؛ همانطور که شیرهای نر دوست دارند زیر آفتاب دراز بکشند و شیرهای ماده شکم آنها را سیر کنند. پس باید چیزی باشد که انسان را به نوشتن و تخیل پردازی تحریک کند. موسیقی حماسی سبکی از موسیقی است که همین کار را با ذهن انسان می‌کند مانند آلبوم موسیقی Message from the Soul که شنیدن آن را برای کسانی که دوست دارند در دریای تخیل شنا کنند توصیه می‌کنم.

داستان، نوشتن فقط سیر حوادث نیست، بلکه فیلمی است که در ذهن نویسنده به نمایش در می‌آید و او با دیدن آن فیلم جزئیاتش را روی صفحه سفید کاغذ می‌نویسد (یا در وورد تایپ می‌کند) تأثیر گذاری موسیقی بر قلب و ذهن نویسنده آنچنان قوی است که میل نوشتن را در او تقویت می‌کند. این میل نوشتن به خاطر تحریک بخش تخیل ذهن انسان است. نویسنده باید به چیزهایی فکر کند که در دنیای واقعی نیستند و ذهن باید برای روی به وجود آمدن آنها تمرکز کند. کسانی که پرورش اندام کار می‌کنند در سالن پرورش اندام، حتماً موسیقی وجود دارد چون باعث می‌شود ذهن خستگی ناشی از ورزش‌های سنگین را دیرتر درک کند و هیجان ورزش کردن زیاد شود.

به همین دلیل است که موسیقی متن در فیلم‌ها نقش بسیار مهمی دارد. هنگامی که شرایط در فیلم حساس می‌شود موسیقی پخش می‌شود تا تمام ذهن بیینده تسخیر شود. هنگام بازی‌های رایانه‌ای پخش شدن موسیقی متناسب با فضای بازی باعث ایجاد هیجان در بازی می‌شود. این که چرا ذهن بشر چنین واکنش احساسی و عمیقی نسبت به موسیقی دارد بحث بسیار عمیقی است که در این مقاله کوتاه نمی‌گنجد ولی مهم آن است که بدانید تأثیر موسیقی بر نوشتن بسیار مهم است.

سبک موسیقی حماسی و سایر موسیقی‌های بی کلام و آرام بخش باعث ایجاد چنین تحولی در انسان می‌شود. نوشتن رمان که غالباً سخت‌تر و پیچیده‌تر از داستان کوتاه است و انرژی بسیار زیادی از نویسنده می‌گیرد چاره‌ای جز یک محرک قوی نمی‌گذارد. شاید نویسندگان فکر کنند مواد مخدر می‌تواند به آنها کمک کند ولی اشتباه بزرگی است چون تحریک ذهن به واسطه مواد مخدر در دراز مدت نتیجه خوبی ندارد در حالی که موسیقی چنین اثرات مخربی را ندارد مخصوصاً موسیقی حماسی. در مورد شعر نیز موسیقی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در به کار بردن درست کلمات و ایجاد درست قافیه داشته باشد. به عنوان کسی که قبل از نوشتن داستان چنین کاری را انجام می‌دهم و در حین نوشتن نیز سعی می‌کنم در پس زمینه نوشتن کارم موسیقی در جریان باشد تأثیر این موضوع را دیده‌ام. تنها مشکل کار پیدا کردن چنین منابعی از موسیقی است که به وجود جستجوگر قوی گوگل کار برای ما راحت شده است. سایت‌های زیادی هستند که می‌توانید از آنها موسیقی‌های حماسی را دانلود کنید.

کیفیت آنها نیز بسیار عالی است و بهتر از از کیفیت ۱۲۸ به جای ۳۲۰ استفاده کنید چون زیاد با هم تفاوت ندارند ولی حجم موسیقی‌های با کیفیت ۳۲۰ بالاتر است و از نظر اقتصادی دانلود کردن آنها به صرفه نیست. در آخر توصیه می‌کنم حتماً این مورد را آزمایش کنید تا به تأثیر موسیقی بر نوشتن داستان خود پی ببرید.

 

 

نویسنده: علیرضا احمدی/سایت چوک