نوازنده و سازنده ساز:

کودکان با چنگ کودک، اُنس گرفتند

موسیقیدان و نوازنده «قانون» گفت: ساز چنگ کودک، برای هنرجویان دختر و پسر جذابیت بصری ایجاد کرد و با استقبال کودکان روبرو شد.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، رابعه زند موسیقیدان و سازنده قانون و چنگ های باستانی است که از ۳۰ سال پیش تاکنون نوازنده ساز قانون است و بعد از کسب تجربه، به ساختن این ساز هم روی آورد. با او درباره طراحی و ساخت ساز چنگ کودک و برخی چالش ها گفت و گو کردیم.

وی با اشاره به استقبال کودکان از ساز چنگ کودک، اظهار داشت: چنگ کودک را حدود چهار سال پیش ساختم. از آن زمان تاکنون این ساز بهینه تر شده و برخی نکات کلیدی آن تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه در این تغییرات پیشرفت‌های خوبی ایجاد شد، ادامه داد: این چنگ هم اکنون در شهرهای تهران، آمل، قشم، کرمان، زنجان، لاهیجان و چالوس به کودکان تدریس می شود و از آن استقبال  شده است.

این موسیقی‌دان، چنگ را ساز نوستالژی دوران کودکی دانست و گفت: این ساز در قسمت بصری و جذابیت برای کودکان دختر و پسر هیجان انگیز بود و اگر کرونا نبود، چنگ کودک به سایر شهرهای کشور هم سفر می کرد تا به کودکان آموزش داده شود.

 

 

رواج اجرای رایگان میان هنرمندان

زند در ادامه با انتقاد از هنرمندان موسیقیدانی که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی حاضر به اجرای موسیقی با قیمت های پایین هستند، بیان کرد: به دلیل وضعیت بد اقتصادی، بسیاری هنرمندان، ضبط کلیپ و اجرا برای برخی از نهادهای خصوصی را با قیمت خیلی ارزان یا رایگان انجام می دهند.

وی با بیان اینکه این افراد بازار هنر را کساد کرده اند، افزود: همکاران صنف بنده بارها از به وجود آمدن این وضعیت شکایت و تاکید کرده اند هنرمندان عرصه موسیقی، خود را ارزان نفروشند. انجام یک کار پرمحتوا و با قیمت مناسب خیلی بهتر از اجرای متعدد ارزان قیمت است.

زند درباره برنامه های آینده خود برای تهیه آلبوم، گفت: در بازار امروزی، ترجیح می دهم به جای آلبوم اثر به صورت دیجیتال یا کلیپ در فضای مجازی منتشر کنم، زیرا قشر خاصی از جامعه، موسیقی سازی گوش می دهند و مردم عادی دنبال آثار دارای خواننده هستند که این مورد برای موسیقیدان ها صرفه اقتصادی ندارد.

این سازنده ساز قانون، قانون را ساز تخصصی خود عنوان کرد و اظهار داشت: از ۳۰ سال گذشته تاکنون ساز قانون را می نوازم و از ۱۰ سال قبل به ساختن این ساز روی آوردم. هر سال و هر ماه به بهینه سازی این ساز فکر می کنم؛ زیرا قابلیت های زیادی برای پیشرفت و نکته‌بینی در آن اهمیت دارد.

وی تاکید کرد در ساختن این ساز تلاش بر ایده نداشتن از سایر کشورها دارد.

زند در این باره گفت: این ساز را بارها و بارها ساختیم اما از سری اول آن رضایت نداشتیم و سری دوم را ساختیم. با وجود مشکلاتی که در راه تولید کنندگان داخلی وجود دارد در تلاش هستیم روزانه یا سالی سه تا چهار بار در این ساز تغییراتی برای پیشرفت خوب آن ایجاد کنم.