کرونا، سالن های کنسرت و اپرای جهان را ساکت کرده است

سازمان های مرتبط با اجرای زنده برنامه های مختلف، در شرایط و محدودیت های فعلی با بحران جدی روبرو هستند . انتظار می رود که بیش از ۷۵ درصد از افرادی که حرفه آنها با اجرای زنده ارتباط دارد، کار خود را از دست بدهند.

اجرای آنلاین برای برخی به عنوان گزینه اضطراری جایگزین شده است.  اما این شکل از اجرا می تواند به عنوان گزینه موقت خوب باشد و نمی تواند یک راه حل طولانی مدت و ماندگار باشد؛ چرا که اجرای دیجیتال و آنلاین نمی تواند جایگزین خوبی برای یک برنامه زنده باشد.

دیجیتال برخی از امکانات را ارائه می دهد

اگرچه محتوای دیجیتال امکان این را دارد تا گستره جغرافیایی و جمعیتی بیشتری را در بر گیرد، اما این می تواند کار را برای  گروه هایی که  مخاطبانشان به حضور فیزیکی در سالن های کنسرت علاقه وعادت دارند، دشوار سازد.

کنسرت های پخش شده در مقیاس کوچک می توانند درآمد بیشتری نسبت به کنسرت های بزرگتر داشته باشند. «کلرادواردز» استرالیایی، نوازنده سازهای کوبه ای که کنسرتهای بزرگ زنده بسیاری را برگزار کرده است می گوید: هزینه بلیط برای هر نفر ۵۰ دلار استرالیا است و پخش جریانی برای تسهیل ارتباط روان هم از نظر فنی و هم از نظر شخصی در حدود ۲۰ گیگ است.

سازمانهای محلی نمی توانند با غول های پخش موسیقی مانند Spotify و institutions سساتی که مدتهاست آثارشان را به صورت دیجیتال ارائه می دهند ، رقابت کنند Metropolitan Opera نزدیک به ۱۵۰،۰۰۰ مشترک YouTube دارد.  در حالی که اپرای استرالیا ۸۰۰۰ نفر دارد.

برخی از شرکت ها امیدوارند که بتوانند تعداد بیشتری از مخاطب را جذب کنند ، حتی اگر قوانین فاصله اجتماعی به دلیل شیوع کرونا همچنان حاکم باشد . مدیر اجرایی شرکت تئاتر ملبورن ، ویرجینیا لاوت ، به روزنامه The Age گفت: او امیدوار است که دولت با اطلاع از جزئیات صندلی ها ، به شرکت های نمایشی اجازه دهد با ظرفیت مناسب ، اجراهای خود را از سر گیرند.

اما خطر فقط از طریق مخاطب نیست که این اجتماعات را تهدید می کند؛ خطر انتقال ویروس در اثر آواز خواندن و نواختن سازهای بادی نیز باید در رهنمودهای ایمنی برای مجریان لحاظ شود.

واحدهای جمع و جور مانند Ensemble Offspring مشتاقانه قصد بازگشت به سالن ها را دارند. در صورت تجدیدنظر در برنامه دولت برای رفع محدودیت ها ، ابتدا به سالن های کنسرت اجازه داده می شود که فقط با ۲۰ نفر ، سپس با ۱۰۰ مشتری را پذیرش کنند.

هنوز هم خوش بینی باقی مانده است

اجراهای موسیقی با روند طولانی محدودیت ها روبرو هستند. با این وجود ، این مساله باعث ایجاد همبستگی در میان سازمان ها و اماکن ذیربط شده است.

دیوید رودن ، مدیر هنری گروه امگا ، انتظار دارد سازمان های بیشتری با هم همکاری کنند ، زیرا نیاز به همکاری مشترک و تقسیم هزینه ها بیشتر خواهد شد.

با وجود همه مشکلات، او همچنان خوش بین است و می گوید: “از طرف دیگر امیدوارم مردم بیشتر قدردان هنرها باشند.”

نویسنده: پیتر کلر-استاد علوم شناختی ، دانشگاه وسترن سیدنی

برگردان: موسیقی نو-مصطفی زارع