کتاب «مبانی عود نوازی» به چاپ دوم رسید

کتاب «مبانی عود نوازی» نوشته‌ «حمید خوانساری» به چاپ دوم رسید

موسیقی نو: خوانساری برای سهولت و دسترسی هنرجویان، تعدادی از قطعات شاخص تر را در دو گسترۀ صوتیِ متفاوت و مناسب برای ساز عود نت نویسی کرده تا هنرجویان با بیش از یک فرم انگشت گذاری برای یک قطعه و دستگاه یا آواز آشنا شوند.

در مقدمه‌ این کتاب چنین نوشته است: «عود یا بربط، بی شک از تاثیرگذارترین سازهای موسیقی ایران از ابتدای تاریخ مکتوب و مستند ماست. گستردگی این ساز، اما فراتر از ایران و خاورمیانه (خاستگاهِ آن) است و تقریبا تمامی کشورهای عرب و ترک زبان و سرزمین های دور دست شمال آفریقا همچون تونس، الجزایر، مراکش، لیبی و سودان و همسایگان شمالی ایران مانند آذربایجان، ارمنستان و حتی کشوری مانند یونان را نیز شامل می‌شود؛ در طی صدها سال این ساز با تغییر کمی نسبت به سازهای دیگر به همان شکل باستانی خود باقی مانده و ده ها انشعاب دیگر را نیز باعث شده است. کُتبِ بر جای مانده از دوران پیشین که در آنها سخن از موسیقی به میان آمده، همگی نشان از آن دارند که این ساز منبع مرجعی برای بیشترِ دانشمندان و موسیقی شناسان عهد قدیم، از برای تبیین و توضیح در باب موسیقی بوده است؛ آثار مکتوبی نظیر: موسیقی کبیرِ فارابی، مروج الذهبِ مسعودی، الاغانیِ ابوالفرج اصفهانی و بسیاری از کتبِ مهم دوران پس از اسلام گواهی بر این مدعاست. »‌

لازم به ذکر است حمید خوانساری (مدرس و نوازنده سه‌تار، تار و عود) فارغ‌التحصیل هنرستان و دانشکده موسیقی یکی از افرادی است که طی یکی، دوسال گذشته با انتشار کتاب «مبانی عودنوازی» بخشی از  کاستی های یادگیری این ساز اصیل ایرانی را جبران کرده است.