کاربرد کوچینگ موسیقی در گفت و گو با لیلی بحیرائی

 

موسیقی نو: تاریخچه کوچینگ دارای قدمت زیادی نیست و می‌توان شکل‌گیری آن را در همین دو قرن اخیر دانست. اما ریشه این علم را می‌توان در طول تاریخ بشر جستجو کرد. در این مطلب گفت و گوی کوتاهی با یکی از پژوهشگران این رشته داشته ایم تا در مورد کوچینگ موسیقی و کاربرد آن در این رشته صحبت کنیم.
لیلی بحیرائی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و دارای کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت ایران و هم اکنون مدیرعامل مرکز بیزینس کوچینگ رابین است.

کوچینگ در موسیقی از چه زمانی شکل گرفت؟

کوچینگ از دهه۱۹۹۰ به عنوان یک مهارت حرفه ای به طور رسمی به دنیا معرفی شد و  مثل هر مهارت دیگری در حال تکامل است. کوچینگ موسیقی هم از همان زمان شکل گرفت.

با توجه به اینکه خود شما در دانشگاه، مدیریت کسب و کار و سازمانهای هنری تدریس می کنید، کاربرد کوچینگ در موسیقی را چطور ارزیابی می کنید؟

کوچ  به افراد کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن به اهداف خود دست یابند. در  موسیقی هم این اهداف می تواند در زمینه خوانندگی، آهنگسازی و یا مهارت در یادگیری یک ساز باشد و کوچ کمک می کند تا فرد توانمندیهای خود را کشف کند و رشد و پیشرفت سریعتری داشته باشد. کوچ به عنوان یک همراه موفقیت در صورت لزوم فرد را پیگیری می کند تا با انجام مستمر اقدامات، رسیدن به هدف  را تسهیل و تسریع کند

چه افرادی می توانند کوچ موسیقی شوند؟

کوچ های حرفه ای دارای مهارتها و صلاحیتهای مشترک هستند. کوچ ها با حضور کامل  به صحبت‌های مراجع فعالانه گوش می‌کنند و حتی پشت صحبت او را می‌شنوند آنها آگاهانه با مراجع همراه می‌شوند و با همدلی و تقویت مسئولیت پذیری در او می توانند یک همراه موفقیت برای افراد علاقمند در هر زمینه ای ازجمله یادگیری موسیقی باشند. البته کوچ با تجربه و  متبحر در موسیقی قطعا می تواند بیشتر به مراجعین کمک کند. ولی لزومی ندارد حتما موسیقیدان باشد. کافیست که مهارتهای کوچینگ را داشته باشد.

نقش بیزینس در کوچینگ موسیقی تا چه اندازه اهمیت دارد؟

بهتر است این سوال این طور مطرح شود که نقش بیزینس کوچ در موسیقی چقدر اهمیت دارد؟ بین اقتصاد و فرهنگ رابطه تنگاتنگی وجود دارد و از ابتدای قرن بیستم دیدی اقتصادی نسبت به فرهنگ وجود داشته است. نگرش اقتصادی به فرهنگ و هنر در راستای حمایت مادی و معنوی از هنرمندان است و موجب رونق و شکوفایی فرهنگی و هنری جوامع می شود. بنابراین اگر در کنار ارزشهای فرهنگی و هنری به مقوله موسیقی نگاه اقتصادی و بیزینسی داشته باشیم و به دنبال افزایش درآمد از موسیقی باشیم، قطعا بیزینس کوچ می تواند کمک بسیاری در رشد و توسعه مراکز هنری از جمله موسیقی داشته باشد و در راه رسیدن به وضعیت مطلوب توانمندیهای آنان راشناسایی و تقویت کند. در حال حاضر در میان برخی سازمان‌های فرهنگی، تجزیه تحلیل منطقی در مقابل اهداف ایدئولوژیکی قربانی شده و با عدم تعادل در بودجه مواجه هستند و به درستی از منابع استفاده نمی‌کنند. ریشه این مشکل در عدم تبیین اهداف و فرایند کار در سازمان است و گاهی رسالت سازمان مشخص نیست و کوچ می‌تواند در این زمینه به آنها کمک کند تا درصد تحقق اهداف سازمان را افزایش دهند.

به علاقمندان رشته موسیقی چه توصیه ای دارید؟

استعداد خود را کشف و با علاقه آن را دنبال کنند. راز موفقیت در هر کاری، متمرکز بودن و استمرار آن است. اگر می‌خواهید کارآفرین فرهنگی هنری باشید لازم است مدل کسب و کار خود را متناسب با محیطی که فعالیت می کنید ترسیم کنید. بازارهای نوین فرهنگی هنری را بشناسید فرصت‌های کارآفرینانه در ذهن خلاق شما شکل می گیرد آنها را کشف کنید، رشد دهید و  همچون عقاب در اوج پرواز کنید.