چرا موسیقی غیر تجاری را فراموش کرده‌اید؟/ طرح چند پرسش انتقادی

چرا موسیقی غیر تجاری را فراموش کرده‌اید؟/ طرح چند پرسش انتقادی

 

یکی از نوازندگان و فعالان عرصه موسیقی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای از سرگیری کنسرت‌ها از کم‌توجهی مدیران دفتر موسیقی نسبت به جایگاه موسیقی‌های غیر تجاری انتقاد کرد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری مهر، شهرام صارمی نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و از فعالان حوزه موسیقی در قالب یادداشتی که به صورت اختصاصی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای از سرگیری کنسرت‌ها از کم توجهی مدیران دفتر موسیقی نسبت به جایگاه موسیقی‌های غیر تجاری انتقاد کرد.

در متن یادداشت شهرام صارمی آمده است:

با توجه به برگزاری جلسه روز دوازدهم آبان ماه مبنی‌بر از سرگیری مجدد کنسرت‌ها با حضور تهیه‌کنندگان، کنسرت‌گذاران و نمایندگان تعدادی از سالن‌ها که در محل دفتر موسیقی برگزار شد و نیز برگزاری جلسه‌ای مشابه در سال گذشته و عدم حضور نماینده‌ای از مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هر دوی این جلسات، لازم دیدم مواردی چند را مطرح نمایم.

سال گذشته پس از برگزاری اولین جلسه، عدم حضور نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اینجانب را بر آن داشت تا از یکی از مطلعین در خصوص چرایی این اقدام، پرسشی طرح شود و پاسخ این بود: «این جلسه مربوط به سالن‌های تحت نظارت وزارت ارشاد بوده است».

در همین ابتدا این سوال مطرح می‌شود که مگر سایر سالن‌ها تحت نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیست؟ سالن‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای هماهنگی و اخذ مجوز اجرای کنسرت‌های موسیقی با کدام نهاد در ارتباط هستند؟

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در زیر مجموعه خود تعداد زیادی فرهنگسرا و خانه فرهنگ دارد که بسیاری از آنها سالن‌هایی برای اجرای کنسرت دارند. طی بیش از دو دهه فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسراها مرکز بسیاری از فعالیت‌های ارزنده موسیقی بوده‌اند، میزبان گروه‌های بسیار معتبری در شاخه‌های مختلف موسیقی بوده‌اند که هم اکنون از هنرمندان شناخته شده موسیقی هستند. بسیاری از هنرمندان جوان موسیقی، فرهنگسراها را پایگاه و خانه امنی برای خود و فعالیت‌های هنری شان می‌دانند. حال چگونه است که این سالن‌ها و فعالیت‌هایشان از نظر مسئولین دور مانده است؟ عدم توجه به فرهنگسراها و جوانان این نکته را در ذهن اینجانب متبادر می‌کند که علی رغم تمام توصیه‌هایی که برای حمایت از جوانان می‌شود، دفتر موسیقی به این مهم اصلاً توجه ندارد.

ظاهراً منظور از آغاز فعالیت‌های موسیقی در این جلسه، صرفاً آغاز فعالیت کنسرت‌های تجاری، با درآمدزایی بالا و فارغ از در نظر داشتن شاخصه‌های هنری است. از سرگیری این اجراها البته اشکالی ندارد ولی مغفول ماندن یکی از مهم‌ترین وظایف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همان حمایت از فعالیت گروه‌های موسیقی غیر تجاری و بویژه جوان دارای شاخصه‌های هنری است نکته‌ایست که به آسانی نمی‌توان از آن چشم پوشید. چنین بی‌توجهی‌هایی به یقین ناشی از توجه به مشاوره‌های غیرحرفه‌ای، غیرتخصصی یا برآمده از منافع شخصی یا محفلی است. این سیاست‌گذاری بر اساس کدام سیاست کلان در وزارت ارشاد انجام می‌شود؟

آیا اطلاع دارید که فرهنگسراها میزبان بسیاری از اتفاقات هنری از جمله جشنواره موسیقی فجر، جشنواره نواحی و تعداد فراوانی کنسرت که با مجوزهای آن دفتر برگزار می‌شود، بوده‌اند؟ آیا اطلاع دارید فرهنگسرای ارسباران بیش از ۲۰ دوره یکی ازسالن‌های اصلی وثابت برگزاری جشنواره موسیقی فجر بوده است؟

در خصوص بی توجهی دفتر موسیقی به موضوع موسیقی هنری و جدی جوانان، هنگامی اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم که با تاخیر چند ماهه در ارسال فراخوان جشنواره موسیقی جوان که تنها جشنواره هنری دفتر موسیقی است، مواجه می‌شویم. البته اگر پافشاری بسیار جدی چند تن از استادان ارجمند و بسیار تاثیرگذار چند دهه گذشته نبود، مشخص نبود که سرنوشت جشنواره موسیقی جوان چه شده بود!

لازم است اطلاع داشته باشید که شرایط نابسامان موسیقی هنری، انزوای آشکار هنرمندان با سابقه و شناخته شده موسیقی، تنزل سلیقه شنیداری در عموم مردم، تولیدات متعدد موسیقی غیرهنری (فاقد محتوی ارزشمند موسیقی، ادبی و …) حاصل فعالیت ناکارآمد و غیرتخصصی نهادهای مرتبط در چندین سال اخیر بوده است.

عدم توجه به موارد یاد شده باعث خواهد شد که وضعیت موسیقی هنری و موسیقیدانان شاخه‌های غیر تجاری این هنر با مشکلات بیشتری مواجه شود. همچنین پیشنهاد می‌شود برای سالن‌ها و مراکزی که در رابطه با هر نوع موسیقی هنری و غیر تجاری فعالیت می‌کنند، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.