داور جشنواره موسیقی جوان:

پیوند بین موسیقی نواحی با ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام عمیق‌تر می‌شود

پیوند بین موسیقی نواحی با ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام عمیق‌تر می‌شود

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام را جالب و حایز اهمیت توصیف و تاکید کرد که این شیوه‌های نوازندگی، مرزهای موسیقایی را بر می‌دارد و پیوند بین موسیقی نواحی مختلف را عمیق‌تر می‌کند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، جابر اطاعتی درباره بخش نواحی در جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: از نکات جالب بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان این بود که برای نواختن سازهای یکی از نواحی از فرهنگ موسیقایی یکی دیگر از نواحی بهره می‌گیرند. به عنوان نمونه با سازهای منطقه آذربایجان، ملودی‌هایی در جشنواره ملی موسیقی جوان توسط جوانان نواخته می‌شد که از ریتم موسیقی کُردی برخوردار بود.

این استاد موسیقی نواحی، ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام را جالب و حایز اهمیت توصیف کرد و افزود: این شیوه های نوازندگی، مرزهای موسیقایی را بر می‌دارد و پیوند بین موسیقی نواحی مختلف را عمیق‌تر می‌کند. هر سال فارغ از افت و خیز سطح کیفی جشنواره با پدیده‌هایی روبرو هستیم که می‌توانند اتفاقات خوبی را در آینده موسیقی کشور رقم بزنند؛ کسانی که در هر شرایطی تمرین می‌کنند، ورزیده می‌شوند و راه شان را به بهترین شکل و هدفمند ادامه می‌دهند.

این مدرس موسیقی با اشاره به تعطیلی برنامه‌های هنری و خانه‌نشینی هنرمندان، خاطرنشان کرد: وقتی کنسرت برگزار نشود، برنامه‌های هنری تعطیل باشند و هنرمندان فرصت دیده شدن نداشته باشند انگیزه‌ای نخواهند داشت.

پیوند بین موسیقی نواحی با ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام عمیق‌تر می‌شود

اطاعتی به ۲ سالی که زیر سایه کرونا گذشت اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته هم اجراها به خوبی دوره‌های قبل نبود اما امسال ناامیدی شرکت‌کنندگان بیشتر از سال قبل بود. بهترین‌های جشنواره هم بعد از موفقیت و بدست آوردن رتبه و جایزه، خانه‌نشین شدند و فرصتی نبود که هنرشان را به نمایش بگذارند.

این آهنگساز و نوازنده ویولن، کمانچه و آکاردئون امیدوار است فرصتی فراهم شود که این برگزیدگان بتوانند خود و هنرشان را به نمایش بگذراند و حتی اساتید و حرفه‌ای‌ها هم به میدان بیایند. با تداوم جشنواره موسیقی و توقف شیوع ویروس کرونا، این احتمال بسیار قوی است که سکون و رکود این ۲ سال جبران شود و دوباره شور و هیجان به جشنواره برگردد.

وی ادامه داد: اگر دوباره امکانی برقرار شود که شرکت‌کنندگان بتوانند روی صحنه اجرا کنند، برنامه‌های هنری از سر گرفته شوند، جشنواره مراسم اختتامیه و حتی افتتاحیه داشته باشد، بهترین‌های سال‌های قبل در افتتاحیه برنامه اجرا کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و روحیه شرکت‌کنندگان تقویت خواهد شد.

درخشش برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در خارج از کشور

شهریار صدیق، داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان در شاخه موسیقی آذربایجان درباره داوری آثار شرکت کنندگان، گفت: تمرکز جوانان به موسیقی سنتی و ملی خودشان برای آینده موسیقی کشور بسیار اهمیت دارد. این توجه و تمرکز ماحصل جشنواره موسیقی جوان است چرا که در سال های اخیر میان نسل جوان منطقه آذربایجان، شور بسیاری برای یادگیری و اجرای قطعات موسیقی منطقه ایجاد شد و حس رقابت در این نسل شکل گرفت.

این داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره در معرفی و شناساندن موسیقی اقوام، بیان کرد: شاید در هر شهری چند سال یک بار جشنواره ای برگزار شود؛ به همین خاطر برای بچه های شهرستان شرکت کردن در جشنواره موسیقی تبدیل به انگیزه شد.

پیوند بین موسیقی نواحی با ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام عمیق‌تر می‌شود

صدیق در خصوص توجه نسل جوان به موسیقی های فراموش شده منطقه آذربایجان، اظهار داشت: در این چند سالی که داور جشنواره جوان بودم اجرای قطعات فراموش شده منطقه امتیاز داوری محسوب می شد که به نظرم این توجه و جهت دادن به نسل جوان از سوی استادان شان رخ می دهد که در طول سال آنها را آماده اجرا در جشنواره می کنند.

این نوازنده با بیان اینکه برگزاری جشنواره موسیقی جوان مهمترین اتفاقی است که در کشور می افتد، تاکید کرد: در طول سال جشنواره های متعددی برگزار می شود که هر کدام اهمیت و جایگاه خاص خودشان را دارند اما از نظر من آینده موسیقی کشورمان دست نوجوانان و جوانان است و امیدوارم هر سال به لحاظ امکانات پیشرفت داشته باشه و خیلی مفصل تر انجام شود.

صدیق درباره تاثیر جشنواره موسیقی جوان در کشف استعدادهای جوان، گفت: به واسطه این جشنواره، استعدادهایی شکوفا و کشف شده اند که خارج از مرزها نیز درخشیدند. در سال های اخیر برخی برگزیدگان جشنواره را به جشنواره کشورهای دیگر معرفی کردم که در آن جشنواره ها، مقام آوردند.

به گزارش موسیقی نو، هم اکنون داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است.