پیام تسلیت اصحاب فرهنگ و هنر برای درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی

 

 

پیام تسلیت: اصحاب فرهنگ و هنر درگذشت «علی غلامرضایی آلماجوق» هنرمند پیشکسوت موسیقی را تسلیت گفتند.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت علی غلامرضایی آلماجوق هنرمند پیشکسوت موسیقی را تسلیت گفت.

محمود شالویی در این پیام نوشته است: هنرمندان تداوم فرهنگی و هنری را با آثار هنری خود که برگرفته از جهان و جامعه پیرامون است و انتقال هنر به نسل های جوان فراهم می کنند و موسیقی نواحی ایران با همین شور و عشق هنرمندان از گذشته تا امروز برقرار مانده است. علی غلامرضایی آلماجوق هنرمند ارزشمند و از بخشی های شمال خراسان با دوتارنوازی و روایتگری در پایداری موسیقی نواحی این منطقه نقش دارد. زنده یاد غلامرضا آلماجوق که برای زنده ماندن این موسیقی دغدغه و به جوانانی که دوتار شمال خراسان را دست می گیرند و می نوازند، امید داشت.
درگذشت غلامرضا آلماجوق را به خانواده گرانقدرش و جامعه فرهنگی و هنری تسلیت می گویم و مغفرت و رحمت الهی را برای این هنرمند پیشکسوت مسئلت دارم.

پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی برای درگذشت دوتارنواز پیشکسوت قوچان

همچنین در متن پیام محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است: با اندوه فراوان، خبر رسید که استاد غلامرضا آلمه‌جوق دوتارنواز پیشکسوت قوچان نیز از جمع اهالی هنر شریف موسیقی رخت سفر کشید. پیشکسوتی فروتن که با ذوقی لطیف بین لحن‌ها و نغمه‌ها، پیوندهایی دلنشین و خاطره‌انگیز می‌آفرید.

در بخش دیگر این پیام آمده است: بی‌شک تأثیر غلامرضا آلمه‌جوق در عرصه موسیقی قوچان انکارناپذیر است. نوای دوتار او هرگز از ذهن پاک نمی‌شود. استاد دوتارنواز ایرانی با تربیت چندین نسل، حافظ موسیقی اصیل ایرانی و حلقه واسط میان نسل امروز و دیروز بود.

اینجانب درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به جامعه‌ی هنری کشور خاصه خانواده‌ی مکرم این هنرمند تسلیت عرض کرده و از خداوند بزرگ برای آن استاد فقید علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسالت دارم.

استاد غلامرضایی،  دارای درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران و از فعالان موسیقی بخشی و مکتب دوتارنوازی قوچان بود.

وی ۲ ماه قبل به کرونا مبتلا شد اما بهبود یافت، مدتی بعد سکته مغزی بر وی چیره شد و یک ماهی را در بیمارستان سپری کرد اما درمان کارساز نشد و برای مرتبه دوم به سکته مغزی دچار شد که سرانجام شامگاه ۱۲ مهرماه در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

استاد غلامرضایی متولد ۱۳۱۰ در قوچان بود و از شاگردان برجسته حاج حسین یگانه و استادانی مثل خان محمد بخشی به شمار می رفت.

موسیقی بخشی‌های خراسان که مجموعه‌ای از شعر، ادبیات، عرفان و اخلاق را دربر می‌گیرد به کوشش هوشنگ جاوید و مجتبی قیطاقی در تاریخ یکم تیرماه ۱۳۹۰ به عنوان میراث فرهنگی معنوی یونسکو به ثبت رسید.

پیام تسلیت./