«پورنگ پورشیرازی» نوازنده ارکستر سمفونیک درگذشت

پورنگ پورشیرازی، نوازنده کنترباس ارکستر سمفونیک پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.

به گزارش موسیقی نواز خانه موسیقی، نوازنده ارکستر سمفونیک درگذشت؛ پورنگ پورشیرازی متولد ۱۳۵۳ همزمان با ورود به هنرستان موسیقی تهران، نواختنِ ساز کنترباس را نزد استادانی همچون زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر و نادر مرتضی پور آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۸ به عضویت ارکستر هنرستان موسیقی درآمد و یک سال بعد از آن، همکاری خود را با ارکستر زهی جوانان آغاز کرد.

زنده یاد پورنگ پورشیرازی از سال ۱۳۶۹ به ارکستر سمفونیک و ارکستر مجلسی صدا و سیما نیز دعوت شد و به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه داد. او ضمن تحصیل موسیقی در دانشگاه از دهه‌ ۱۳۷۰ در بسیاری از آثار ضبط شده‌ موسیقی ایران حضور فعال داشت.

از دیگر فعالیت‌های هنری پورنگ پورشیرازی می‌توان به عضویت در ارکستر موسیقی ملی ایران، ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن، ارکستر فیلارمونیک جوانان به رهبری توماس کریستین داوید، ارکستر زهی فرهنگسرای نیاوران، ارکستر فیلارمونیک تهران، ارکستر فرهنگسرای هنر و … اشاره کرد.

آشنایی با ارکستر

ارکستر یا سازگان به مجموعه‌ ای از نوازندگان و سازهایی که با هم به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازند، اطلاق می‌شود.

هر ارکستر به‌طور معمول براساس قرار گرفتن نوع و تعداد سازها در آن نامگذاری می‌شود. برای نمونه، ارکستر سمفونیک، که به‌عنوان بزرگترین نوع ارکستر شناخته می‌شود، بدان معناست که در آن از تمام گروه‌های سازی استفاده شده و تقریباً تمامی سازهای موسیقی کلاسیک غربی در آن وجود دارد. ارکسترهای کوچک‌تر، که بخشی از سازهای موسیقی کلاسیک در آن قرار دارد، با نام‌های دیگر از جمله ارکستر مجلسی نامیده می‌شوند. ارکستر مجلسی به ارکستری گفته می‌شود که در آن از سازهای زهیِ آرشه‌ای، سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه‌ای و سازهای کلیدی همچون پیانو می‌تواند استفاده شود.

در برخی از موارد، بعضی از عنوان‌ ها برای ارکسترها استفاده می‌شود، که این نام‌ها اشاره‌ ای به نوع سازهای به‌ کار رفته یا نقش سازها در این ارکسترها ندارد و این نامگذاری‌ ها تنها برای تشخیص‌ دادن ارکسترهای مختلف در یک منطقه یا شهر استفاده می‌شود. برای نمونه، ارکستر فیلارمونیک معمولاً از سوی انجمن دوستداران موسیقی در هر شهر (انجمن فیلارمونیک) پشتیبانی مالی می‌شود و در این ارکسترها معمولاً از نوازندگان خبره و چیره‌ دست هر شهر استفاده می‌گردد. البته ساختار ارکستر فیلارمونیک، ازنظر سازی، به‌صورت ارکستر سمفونیک یا ارکستر بزرگ است، مانند ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک لندن. در ارکسترها رهبر ارکستر مهم‌ترین نقش و در واقع قلب ارکستر به‌ شمار می‌رود.