با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران؛

پوئم سمفونی «اروند» رونمایی شد/ کارهای مهم صدا و سیما در موسیقی

آیین رونمایی از پوئم سمفونی «اروند» از محصولات مشترک دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما و امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن کوثر رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری مهر، پوئم سمفونی «اروند» محصول مشترک دفتر موسیقی صدا و سیما و مرکز موسیقی شهرداری تهران روز چهارشنبه دوازدهم آبان ماه در سالن کوثر صدا و سیما رونمایی شد. این پروژه به آهنگسازی امیرحسین سمیعی و خوانندگی علیرضا علیزاده در قالب ۵ قطعه و در رثای رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس به تولید رسیده است.

اروند نقطه اتصال بسیاری از شکوه‌مندی‌های دوران دفاع مقدس است

مصطفی محدثی خراسانی شاعر پروژه پوئم سمفونی اروند در ابتدای مراسم پیرامون شکل‌گیری این اثر موسیقایی بیان کرد: منطقه «اروند» به عنوان یکی از مراکز ثقل و نقطه اتصال بسیاری از شکوهمندی‌های رخدادهای دفاع مقدس در همه ابعادش موقعیت خاصی داشت که لازم بود از این منظر با زبان شعر و موسیقی بخشی از این عظمت‌ها بیان شود. در این راه فکر تولید این اثر موسیقایی به ذهن امیر حسین سمیعی رسید و پس از اینکه اشعاری در این چارچوب تولید شد، کار ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: وقتی ماجرا با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در میان گذاشته شده، کار را آغاز کردیم و با حمایت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز موسیقی حوزه هنری و موزه دفاع مقدس کار به نقطه‌ای رسید که دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما آن را به سرانجام رساند.

سفر به مناطق جنگی، بودجه صفر، نذر فرهنگی و چند داستان دیگر

امیرحسین سمیعی آهنگساز پروژه و مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این مراسم با اشاره روند تولید و ایده پردازی پروژه پوئم سمفونی اروند اظهار کرد: در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ طرحی مورد توجه قرار گرفت که بنده افتخار داشتم در آن زمان همراه با تعدادی از هنرمندان و نویسندگان به مناطق جنگی اعزام شدیم. اولین منطقه‌ای که در آن قرار گرفتیم اروند بود و فکر می‌کنم آن اتفاقی که باید می‌افتاد برای من ایجاد شد و در همان زمان بود که من نگارش موسیقی پوئم سمفونی اروند را آغاز کردم. گرچه فکر می‌کنم چنین موسیقی شاید بتواند بخش کوچکی از رشادت‌های رزمندگان اسلام را در رودخانه اروند و حماسه شهدای غواص روایت کند.

سمیعی: به جرات می‌گویم سازمان‌های مختلفی که برای ساخت چنین آثاری اقدام کردند با بودجه صفر کاری را انجام داده‌اند که من از آن به عنوان یک نذر فرهنگی یاد می‌کنم

وی با ارائه جزییاتی از پروژه پوئم سمفونی اروند گفت: به جرات می‌گویم سازمان‌های مختلفی که برای ساخت چنین آثاری اقدام کردند با بودجه صفر کاری را انجام داده‌اند که من از آن به‌عنوان یک نذر فرهنگی یاد می‌کنم. در این راه نهادهایی چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موزه دفاع مقدس و در نهایت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بهترین همراهان ما بودند. این اتفاقات در نهایت فقر بودجه و همدلی‌ها صورت گرفت تا ما در کنار هم بایستیم و پس از تولید پوئم سمفونی «سرباز» با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی به چنین دستاوردی برسیم.

سمیعی با ذکر خاطراتی از مراحل پیش تولید پوئم سمفونی «اروند» گفت: بنده روز دومی که در کنار رود اروند راه می‌رفتم خانمی را دیدم که لنگ لنگان در کنار رود آشفته راه می‌رفت، وقتی دقت کردم احساس کردم که این پریشانی برای گم کردن چیزی است و وقتی از او پرسیدم مادر دنبال چه می‌کردی گفت: دنبال پسر گمشده ام می‌گردم تا به او بگویم پسرم پدرت هم رفت. من هم می‌روم اما نتوانستم تو را پیدا کنم.» به هر حال این پوئم سمفونی جریان زندگی من را عوض کرده و امیدوارم بتواند تاثیرات خود را روی مخاطب بگذارد.

نمایش چهار فصل نهضت اسلامی با زبان موسیقی / کارهای مهم صدا و سیما در موسیقی

محمدمهدی نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم توضیح داد: کاری که امروز برای رونمایی آن جمع شدیم حاصل یک نگاه کلان و راهبردی بین دستگاه‌هایی است که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کردند. مجموعه‌هایی که به لحاظ سلیقه و نگاه به هم نزدیک هستند و این نزدیکی و همراهی باعث شد تا با برکات زیادی مواجه شدیم که بخشی از آن منجر به تولید بسیار ارزشمندی شد که امیدوار همه بتوانیم از این آثار بهره مند شویم.

نراقیان: تصمیم داریم بعد از این پروژه و پروژه «اروند» با ادامه تولید پوئم سمفونی «بهمن» و پس از آن پوئم سمفونی «ظهور» ارائه دهنده چهارفصل نهضت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران با زبان موسیقی باشیم

وی ادامه داد: پوئم سمفونی «اروند» حاصل تلاش همه دوستان ما در عرصه‌های مختلف موسیقی نظام جمهوری اسلامی ایران است که بعد از پروژه «سرباز» با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی، پیش روی مخاطبان قرار گرفته که ما تصمیم داریم بعد از این پروژه و پروژه «اروند» با ادامه تولید پوئم سمفونی «بهمن» و پس از آن پوئم سمفونی «ظهور» ارائه دهنده چهارفصل نهضت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران با زبان موسیقی باشیم.

مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت‌های مجموعه ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در راستای تولید آثار موسیقایی فاخر بیان کرد: ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما سابقه بسیار طولانی داشته اما به دلایلی مهجور ماند، اما به همت و غیرت رهبر ارکستر و نوازندگان این مجموعه از آن وضعیت درآمد و تلاش کرد تا مجموعه‌ای از اولین‌ها را برای مخاطبان و دوستداران موسیقی رقم بزند. در همین چارچوب ما در جشنواره موسیقی فجر به عنوان اولین گروه اجرا کننده فصل تازه ای از فعالیت‌های ارکستر را آغاز کردیم و با وجود قرار گرفتن در ایام کرونایی به حدی از استاندارد رسیدیم که اکنون خیلی از اهالی موسیقی مایلند آثارشان را در اختیار این مجموعه قرار دهند.

نراقیان گفت: امروز هم بعد از مدت‌ها دوری از صحنه‌های اجرای زنده دوباره به برکت نام شهدا و پوئم سمفونی «اروند» این شرایط فراهم شد تا ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما اجرای زنده داشته باشند و من هم مانند نوازنده‌ها و شما منتظر شنیدن صدای دوباره این ارکستر هستم. به هر حال کار برای شهدا بالاتر از تلاش ماست و همان گونه که ما در سال گذشته سمفونی «سرباز» را تولید کردیم از حاج قاسم مدد گرفتیم و امروز هم به یمن حضور شهدای عزیز و تلاش همه عزیزانم، شاهد رونمایی از پوئم سمفونی «اروند» هستیم.

هنرمندان عزیز روحیه اخلاص را فراموش نکنید

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این مراسم ضمن قدردانی از تولید کنندگان این پروژه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز در آستانه ۱۳ آبان توضیح داد: فرا رسیدن روز ۱۳ آبان یعنی یادآوری نعمت‌های بزرگ که در انقلاب اسلامی ایران پیش آمده و امروز ما در کنار این جانفشانی ها و فداکاری‌ها، در همین ماجرای اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌بینیم که چه برکات زیادی در نظام جمهوری اسلامی ایران پدیده آمده؛ اینها دستاوردهای بی نظیری بوده که تردید نکنید موجب برون رفت امریکا و اسرائیل از منطقه می‌شود. اینها همه و همه نشات گرفته از اقتدار و برکات خون شهدایی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از همراهان پروژه پوئم سمفونی «اروند» و ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تولید آثار موسیقایی مذهبی و آیینی و انقلابی افزود: امیرحسین سمیعی به عنوان عزیزی که دوران دفاع مقدس را آنچنان تجربه نکرده، به کنار اروند می‌رود و بعد پوئم سمفونی را تولید می‌کند. قطعاً او عظمت جزر و مدهای این رودخانه و غرق شدن شهدای ما را در آنجا با تمام روح و جانش دیده و در قالب هنر موسیقی به نمایش گذاشته شده است. بنابراین اگر بناست ما در تمام حوزه‌ها تمدن ساز باشیم که خواهیم بود باید هنرمندان ما با ابزار هنر و با همان روحیه اخلاص و دست خالی که آقای سمیعی به آن اشاره کرد، آثاری را برای آیندگان خلق کنند.

با اندازه مطلوب فعالیت‌های موسیقایی فاصله داریم

حمید شاه‌آبادی معاون سیما سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم در ادامه این مراسم ضمن ابلاغ پیام تبریک پیمان جبلی رییس رسانه ملی برای قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران تولید این اثر موسیقایی بیان کرد: متاسفانه ما نسبت آنچه در شرایط اغلب فعالیت‌های موسیقی وجود دارد، با آنچه مطلوب ماست فاصله زیادی داریم. در این چارچوب موسیقی می‌تواند آلودگی‌های زیادی را برای ذهن و اندیشه ما داشته باشد، شرایطی که امروز دشمنان ما روی این ظرفیت سرمایه گذاری زیادی داشتند و متاسفانه در بسیاری از موارد هم به توفیقاتی زیادی دست پیدا کردند.. پس عزم ما باید استفاده دست از این ظرفیت عظیم و مولفه فاخر و ارزشمند است. در این چارچوب اگر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما در کنار سایر مجموعه‌های درگیر این پروژه گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند باید آن را به فال نیک گرفت که امیدوارم استمرار داشته باشد.

شاه آبادی: باید ابراز تاسف کرد که چرا یک پروژه باید با این همه مشقت تولید شود. پروژه‌ای که موجب شده تا هنرمندان لحظه‌ای را با موسیقی خلق کنند که می‌تواند دربرگیرنده ابعاد معنوی ارزشمندی باشد که دربرگیرنده شرایط بسیار مطلوبی در اندیشه‌های ماست

وی با اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر از جمله موسیقی گفت: امروز می‌بینیم که چند نهاد همه دست به دست هم می‌دهند تا پروژه مهمی را به سرانجام برسد. نکته‌ای که موجب خرسندی فراوانی است. اما باید ابراز تاسف کرد که چرا یک پروژه باید با این همه مشقت تولید شود. پروژه‌ای که موجب شده تا هنرمندان لحظه‌ای را با موسیقی خلق کنند که می‌تواند دربرگیرنده ابعاد معنوی ارزشمندی باشد که دربرگیرنده شرایط بسیار مطلوبی در اندیشه‌های ماست. پس همه آنچه اشاره شد ترسیم یک چشم‌انداز موثر و مناسب برای موسیقی است. اینکه بدانیم چه چشم اندازی در موسیقی داریم که بتواند به فرمایشات رهبر انقلاب جامعه عمل بپوشاند. موسیقی که بر طبق فرمایشات ایشان می‌تواند آوردگاهی برای مبارزه با فتنه‌ها باشد.

معاون سیما رسانه ملی با اشاره به اقتدار اخیر نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اتفاق نفتکش تصریح کرد: به اعتقاد من موسیقی به عنوان مکمل موفقیت اخیر می‌تواند یک ظرفیت بسیار مهم فرهنگی به حساب آید و منجر به تولید آثار موسیقایی مختلفی در این زمینه باشد که دربرگیرنده اقتداری و سربلندی جمهوری اسلامی ایران است. ما هم در رسانه ملی باید تبدیل به آسایشگاهی برای پراکندن روحیه نشاط و ارائه موسیقی سالمی باشیم که می‌تواند در تمام ابعاد فرهنگی‌اش مورد توجه قرار گیرد.

شاه آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با قدردانی از تلاش‌های دفتر موسیقی سازمان صداوسیما در دوران مدیریتی محمد مهدی نراقیان گفت: متاسفانه بخشی از خلاء ما برای اشاعه موسیقی خوب، حوزه انتشار است که اگر بخواهیم اثرگذار باشیم باید در حوزه مدیریت انتشار صحیح آثار موسیقایی نیز فعالیت‌های درست و موثری داشته باشیم. ما باید در انجام تکالیف خودمان همت داشته و به آنچه وظیفه داریم به درستی عمل کنیم. بنده ضمن تشکر از همه نهادهایی که در تولید پروژه «پوئم سمفونی اروند» با یکدیگر همکاری شایسته‌ای داشتند اعلام می‌کنم که رسانه ملی باید منشاء برای حرکت‌های بعدی موثر در حوزه موسیقی با مدل صحیح انتشار و نقش آفرینی در این زمینه باشد.

حجت‌الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این بخش از برنامه بیان کرد: موسیقی زیباترین ابزار و قالب انتقال مطلب است و اگر قرار باشد تمدنی حرف‌های خود را به زمان پیش رو برساند باید به بهترین قالب و ابزار انجام بدهد. پس بهترین ابزار انتقال مفاهیم از منظر شعر و موسیقی است و کسی نمی‌تواند این ابزار انتقال را منکر شود. ابزار خوب بودن موسیقی بدیهی است پس وقتی این هنرها به میان می‌آید، انتقال این موضوع نیز شیرین است کما اینکه تولید چنین آثار فاخری می‌تواند گواه خوبی برای آنچه گفتم تلقی گردد.

پس از بخش سخنرانی‌ها برخی از دست‌اندرکاران پروژه پوئم سمفونی «اروند» از جمله امیرحسین سمیعی آهنگساز، محمد مهدی نراقیان مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با همراهی حجت‌الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمید شاه آبادی معاون سیمای رسانه ملی، از تابلوی یادبود انتشار پوئم سمفونی «اروند» رونمایی کردند، این در حالی است که در بخش پایانی برنامه هم ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به رهبری آرش امینی قطعاتی از این پوئم سمفونی را برای حاضران در برنامه اجرا کردند.