وقتی موزه موسیقی پاتوق اهالی هنرهای ترکیبی می‌شود

به گزارش موسیقی نو، ساز‌های گِلی از جمله آثار خلاقانه و ساخته دست بشر هستند که از سال‌های دور همواره مورد توجه و استفاده بوده‌اند، گاه در مراسم آیینیو گاه در زندگی روزمره، سوتک‌ها یکی از شاخص‌ترین ساز‌های بادی به شمار می‌آیند که دارای فرم‌های متنوع حیوانی، انسانی و انتزاعی‌اند و از پیشینه تاریخی طولانی در تمدن‌های مختلف برخوردارند. علاوه بر این، ساز‌های گلی کارکرد‌های نمادین، آیینی و بازی گونه هم داشته‌اند.

مجموعه رویداد‌های پُل به دنبال جریان یافتن هنر معاصر و تعاملی به درون موزه‌هاست. این مجموعه رویداد‌ها به دنبال اشاعه هنر‌های معاصر در قالب هنر مشارکتی و مکان ویژه با رویکرد هنر اجتماعی هستند که در حال حاضر سومین رویداد با عنوان «باز ـ دم» در موزه موسیقی افتتاح و در حال اجرا است.

بازآفرینی صدایی از دل تاریخ

فرشته زمانی مدیر اجرایی این رویداد  می‌گوید: ما یک مجموعه رویداد با عنوان پُل برگزار می‌کنیم که تمرکزمان در این مجموعه رویداد موزه‌ها هستند، یعنی رویدادمان مکان ویژه است، دو دوره را نیز در موزه فرش به عنوان «فرش پرنده»، موزه ملک به عنوان «بُعد محال» و سومین رویداد با عنوان «باز ـ دم» در موزه موسیقی در حال برگزاری است.

وی در ادامه می‌گوید: ما دنبال این هستیم تا هنر معاصر که در کشور جریان دارد را به موزه‌ها برسانیم و پلی بین هنر اصیل و قدیمی خودمان با هنر معاصر در جریان دنیا برقرار کنیم. برای این کار یک سری اهداف داریم نخست اینکه جریان هنر معاصر در موزه‌ها باعث می‌شود که مردم سمت موزه‌ها برگردند، موزه‌ها از این رکود خارج می‌شوند و یک اتفاق جذابی شکل بگیرد.

زمانی می‌افزاید: من در بازدید کننده‌ها زیاد دیدم که افراد تا به حال به موزه موسیقی یا فرش نرفته بودند و این ایونت باعث شد که موزه‌ها را هم ببینند و برایش جذاب بود. حال در هر موزه ما براساس محتوای موزه کار را پیش می‌بریم الان در موزه موسیقی تمرکزمان روی سوتک‌های گُلی بادی است؛ بنابراین مخاطب گنجینه موزه را می‌بیند و همان ساز را هم می‌زند، انگار صدایی از دل تاریخ دومرتبه بازآفرینی می‌شود؛ بنابراین تلاش داریم این نکات ریز را با مخاطب به عنوان یک اثر تعاملی رعایت کنیم، یعنی خروجی ما هنر اجتماعی باشد. فرد عادی درگیر یک قسمتی از هنر می‌شود که به شدت تخصصی است و با آن ارتباط برقرار می‌کند. ما قرار است این رویداد‌ها را ادامه دار داشته باشیم و با محتوای هر موزه کار را جلو ببریم.

دانشجویان و دانشگاه‌ها هم پای کار بیایند

جعفر واحدی مدیرعامل موسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر نیز که افتتاحیه این رویداد و کارگاه آموزشی حضور داشته نیز می‌گوید:‌این سومین رویدادی است که در زمینه هنر‌های تعاملی بین هنرمندان تجسمی و موزه‌ها برگزار می‌کنیم، در واقع به نوعی پیوند بین هنر‌ها است و سعی داریم افرادی را نیز دعوت کنیم که بیشتر هنرمند موسیقی هستند، به خاطر همین محل برگزاری را موزه موسیقی قرار دادیم.

وی می‌گوید: حوزه موسیقی بیشتر حالت شنیداری دارد تا اجرا، اما در این قضیه به نوعی هنرمندان دستشان به گِل می‌خورد و خیلی هم خوب از آن استقبال کردند از کودک تا بزرگسال پنجاه ساله مشارکت داشتند.

واحدی یادآور شد: این رویداد امشب به صورت کارگاه عملی است و برای چند روز هم در معرض نمایش قرار می‌گیرد تا بازخوردها گرفته شود. تلاش داریم فضاهای دیگر را نیز مثل دانشگاه‌ها و دانشگاه هنر درگیر کار کنیم منتها باید خودشان هم ایده بدهند و پای کار بیایند بنابراین ما از طرح‌های خوب حمایت می‌کنیم.