وزیر فرهنگ: جشنواره های فجر امسال پررونق تر از گذشته برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ: جشنواره های فجر امسال پررونق تر از گذشته برگزار می‌شود

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و اثر آن بر حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، از آمادگی لازم این وزارتخانه برای برگزاری باشکوهتر و پررونق تر جشنواره های فجر امسال خبر داد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی با تشریح آخرین وضعیت جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۴۰۰ جشنواره های فجر نیز همزمان با جشن های انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز و پیگیری خواهند شد.

وی ادامه داد: جشنواره های مختلف فجر شامل موسیقی، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی، مد ولباس (عفاف و حجاب)، شعر، همه ساله با آغاز بهمن ماه با حضور هنرمندان کشورهای مختلف به صورت بین المللی با ارسال آثار متنوع خود برگزار و در پایان نیز برترین ها معرفی و تقدیر می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: به دلیل ضرورت مراقبت‌های عمومی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، این دوره جشنواره های فرهنگی و هنری فجر نیز بر پایه دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی و اجرا خواهند شد.

وزیر فرهنگ: جشنواره های فجر امسال پررونق تر از گذشته برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره های فجر در موعد مقرر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تقریبا درهمه بخش‌ها این آمادگی به وجود آمده که تمام جشنواره ها در موعد مقرر و با بکارگیری همه ظرفیت ها برگزار شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به انتصابات صورت گرفته در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در معاونت ها و بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسئولان منصوب شده بلافاصله با جدیت فعالیت به ویژه موضوع آماده سازی مقدمات برگزاری جشنواره های فرهنگی وهنری فجر را آغاز کرده و شبانه روزی کار می کنند.

اسماعیلی در عین حال گفت: فضای موجود را فضای خیلی خوب می بینم که با مجموعه اقدامات صورت گرفته و مستمر انشاالله جشنواره های فجر امسال پررونق تر از هر سال برگزار خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم به سیاست‌ها و اولویت های دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و اظهارداشت: سیاست ها و اهداف فرهنگی این دولت مردمی در این دوره روشن و فراگیر است لذا با بکارگیری همه ظرفیت ها علاوه بر رفع برخی مشکلات تلاش خواهیم کرد تا تمامی جشنواره ها از لحاظ کمیت و کیفیت با رشد قابل توجهی همراه شود تا از این طریق بتوانیم به پیشبرد سیاست‌ها و اهداف دولت سیزدهم  کمک کنیم.

به گزارش ایرنا، جشنواره های فرهنگی و هنری فجر همه ساله همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و همچنین آغاز جشن های بزرگداشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور هنرمندان داخلی و خارجی با ارائه آثار متنوع در سراسر کشور برگزار می شود.

جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود. تاکنون ۳۹ دوره از این جشنواره برگزار شده‌است که آخرین آن در بهمن ۱۳۹۹ بوده است.

این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی فجر مهمترین جشنوارهٔ موسیقی ایران است که از سال ۱۳۶۴ تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می شود. این جشنواره با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با شرکت ۲۰ گروه در تهران برگزار شد. پس از چهار سال یعنی در سال ۱۳۶۸ دوره پنجم آن با طراحی آرم و نشانه و نماد و با عنوان «پنجمین جشنواره موسیقی فجر» ادامه یافت.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.

جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی و بزرگترین جایزه شعر در ایران است که از سال ۱۳۸۵ زمستان هر سال برگزار می‌شود.

تاکنون پانزده دوره از این جشنواره برگزار شده‌ و طی هفته های گذشته فراخوان شانزدهمین دوره این رویداد بزرگ فرهنگی بین المللی نیز منتشر شده است.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار می‌شود. این جشنواره اغلب رقابتی بوده و دارای بخش‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی، و بخش نمایش خیابانی است. تاکنون ۳۹ دوره از این جشنواره برگزار شده‌است که آخرین آن در بهمن ۱۳۹۹ بوده است.

جشنواره بین‌المللی مد و پوشاک فجر نیز طراحان مد و پوشاک را گردهم می‌آورد. دهمین دوره این رویداد اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر همه ساله در بهمن ماه در تهران و استان‌های کشور در بخش‌ها و رشته های مختلف تصویرسازی ـ خوشنویسی ـ سرامیک ـ عکاسی ـ کارتون و کاریکاتور ـ طراحی گرافیک ـ مجسمه ـ نقاشی ـ نگارگری و هنرهای جدید برگزار می‌شود. سیزدهمین دوره این رویداد زمستان سال گذشته برگزار شد.

وزیر فرهنگ: جشنواره های فجر امسال پررونق تر از گذشته برگزار می‌شود.//