عضو هیأت‌انتخاب جشنواره موسیقی نواحی ایران:

هنرمندان جوان به شیوه‌های اصیل جشنواره موسیقی نواحی پایبند بودند

عضو هیأت‌ انتخاب جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: هنرمندان جوان به شیوه‌های اصیل در جشنواره موسیقی نواحی ایران بسیار پایبند بودند؛ اما با نگاه امروزی هنر خود را ارائه داده‌اند.

 

به گزارش موسیقی نو از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بهمن حاج امینی گفت: در جشنواره امسال با پیشنهاد دبیر این رویداد، داوری میان آثار حاضر در جشنواره وجود نداشت. آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از همه مناطق ایران و همه آنها عالی بودند.

این پژوهشگر موسیقی اضافه کرد: امسال شاهد آثاری از اساتید، پیشکسوتان همچنین هنرمندان جوان به صورت توام بودیم و اعضای هیأت انتخاب نیز پژوهشگرانی از مناطق مختلف ایران بودند که همگی نسبت به موسیقی منطقه خودشان آگاهی کامل داشتند.

وی افزود: در زمینه موسیقی نواحی، بیشتر هنرمندان بر اساس سنت و اصالت فکر می کنند. البته هر فردی روایت خاص خود را از موسیقی منطقه اش دارد. در حالی که نسل جدید هم روایت خودشان را دارند که میان آثار امسال بسیار چشمگیر بود. انحراف از فرهنگ موسیقایی منطقه به ندرت پیش می آید زیرا به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل می شود و حلقه انتقال شفاهی هنوز خیلی قوی است.

در بررسی آثار شاهد این بودیم هنرمندان جوان به شیوه های اصیل بسیار پایبند بودند اما با یک نگاه امروزی هنر خود را ارائه داده اند. این در حالی است که امروزه با وجود رسانه های اجتماعی تاثیرپذیری بین جوانان زیاد است اما این جوانان بر ریشه های خود تاکید داشتند. امسال جوانان با استعدادی در جشنواره روی صحنه می روند که طی چند سال آینده خودشان از پیشکسوتان و صاحب نظران این حوزه خواهند بود.

وی با اشاره به غیر رقابتی بودن جشنواره، بیان کرد: جشنواره های مختلفی در طول سال برگزار می شود که هر کدام رویکرد خاص خود را دارند. ما جشنواره هایی با رویکرد مسابقه ای داریم که جشنواره جوان هم یکی از شاخص ترین هاست. جشنواره موسیقی نواحی را جایی برای انتقال تجربه، معاشرت هنرمندان و مراودات فرهنگی می دانم و در همه جهان چنین رویدادهایی باب است. به این نکته باید توجه کرد که هنرمندان موسیقی نواحی ایران از خیلی امتیازات محروم هستند و چنین جشنواره ای فرصت مغتنمی است که این هنرمندان خودشان را نشان دهند.

عضو هیأت انتخاب جشنواره ادامه داد: جشنواره می تواند بَعد دیگری به عنوان هدایت کننده داشته باشد و  برای نوجوانان این حوزه یک بخش مسابقه ای تعریف کند تا راه روشنی برای کسانی که در آغاز این مسیر هنری هستند، ترسیم کند.

حاج امینی در پاسخ به این پرسش که آثار واصل شده به جشنواره چقدر بر اصالت و سنت پایبند هستند، گفت: این به تعریف ما از اصالت و سنت برمی گردد. سنت ایستا نیست و پویاست. یعنی اگر ایستا باشد اصلا نمی تواند با زمانه و مردم پیش برود. هر چند هنوز هنرمندانی سنت گرا هستند که دوست دارند موسیقی را به سبک قدما اجرا کنند، اما هنرمند معمولا ناگریز است که تحولاتی در آثارش ایجاد کند. من با تغییر موافق نیستم اما تحول تدریجی در تمام سبک های موسیقی وجود دارد و در زمینه موسیقی نواحی با بررسی های میان نسلی این تحول تدریجی را شاهد هستیم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیر رقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.