نگاهی به آثار ماندگار حسین علیزاده در سینما

 

 

حسین  علیزاده موسیقی‌دان ، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار اهل ایران و نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی است. کارنامه هنری حسین علیزاده در دنیای موسیقی فیلم بسیار پربار است. در این پرونده  به آثار این هنرمند برجسته در حوزه موسیقی فیلم می پردازیم.

او برنده ۴ جایزه  و نامزد ۵ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک‌ها و ملکه ‌است.

موسیقی نو: مریم رحیمی پور؛ حسین علیزاده چند سال پیش در پاسخ به نقش موسیقی در زندگی شخصی و اهمیت آن در جامعه گفت: موسیقی شغل ما نیست، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرده. حتی قبل از انقلاب که در شرایط تنگنا قرار گرفتم، عبور از آن فقط شجاعت می‌خواست. موسیقی، واکنش انسان به شرایط زندگی شاد یا غمناک او بوده است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آثار ماندگار و درخشان او در عرصه سینما و تلویزیون که مثل همیشه با گزینش های هوشمندانه اش زمینه ساز خلق آثاری جاودانه نه تنها در دنیای موسیقی بلکه بر قاب جادویی سینما شد.

 

موسیقی فیلم دلشدگان ۱۳۷۰

یکی از آثار حسین علیزاده ، موسیقی فیلم دلشدگان است. دلشدگان اثر علی حاتمی، آخرین اثر علی حاتمی قبل از فوت وی بود؛ این فیلم با موضوع تاریخ موسیقی ایران بود که با آهنگسازی حسین علیزاده و صدای محمدرضا شجریان تبدیل به اثری ماندگار در تاریخ سینمای ایران شد. حسین علیزاده موسیقی این فیلم را شروع جدی برای کارهای سینمایی خود می داند.

گبه ۱۳۷۴

فیلم گبه به کارگردانی محسن مخملباف، در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر در رشته های بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری و میکس و بهترین فیلمبرداری برنده سیمرغ بلورین شد که در سال ۷۴ ساخته شد. قبل از این فیلم محدودیت هایی برای موسیقی ایرانی در سینما وجود داشت چرا که برخی فکر می کردند موسیقی و سازهای سنتی ایرانی بر فیلم درام نمی تواند اثر خوبی بر جا بگذارد؛ اما کار آقای علیزاده برای این فیلم نقطه شروع آثار موسیقی ایرانی بر فیلم های دراماتیک شد.

زشت و زیبا ۱۳۷۷

از دیگر آثار حسین علیزاده ، می توان به موسیقی فیلم زشت و زیبا به کارگردانی احمدرضا معتمدی اشاره کرد. ایشان در این باره می گوید موسیقی این فیلم را از آوازهای کردی الهام گرفته است. او دومین سیمرغ جشنواره فیلم فجر (هفدهمین جشنواره) را با این اثر دریافت کرد.

زمانی برای مستی اسب‌ها سال ۱۳۷۸ و لاک‌پشت‌ها پرواز نمی‌کنند سال ۱۳۸۶

موسیقی این دو فیلم به کارگردانی بهمن قبادی از آثار حسین علیزاده است. وی در این باره می گوید: وقتی موسیقی این فیلم‌ها به من پیشنهاد شد، برایم عجیب بود چون پیش از آن تجربه ‌اش نکرده بودم. من در مورد موسیقی منطقه کردستان تحقیق‌های زیادی انجام دادم. موسیقی این منطقه بسیار گسترده است.

آواز گنجشک ها ۱۳۸۷

آواز گنجشک ها فیلمی به کارگردانی مجید مجیدی است که این اثر حسین علیزاده برای موسیقی فیلم جایزه سیمرغ بلورین تدوین و موسیقی جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. این کار از جمله فیلم هایی است که با موسیقی علیزاده حال و هوای متفاوتی به خود گرفته است. وی در سال ۱۳۸۷ آلبوم آواز گنجشک ها را منتشر نمود که موسیقی های ساخته شده او و همچنین چند اثر پخش نشده او را شامل می شود.

در آن سوی ۱۳۸۸

فیلم مستند بلند «همه مادران من» به کارگردانی مشترک ابراهیم سعیدی و زهاوی سنجاوی، جایزه سوم تماشاگران بخش «سینمای کلاسیک کُردی» دوازدهمین دوره جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن در کشور انگلستان را از میان ۵۰ فیلم آثار مطرح سال‌های گذشته جریان سینمای کُردی را به‌دست آورد. موسیقی این فیلم را که در آن سوی نام دارد، حسین علیزاده ساخته است.

در چشم باد ۱۳۹۱

آلبوم در چشم باد از جمله معروف ترین آثار حسین علیزاده، موسیقی سریال در چشم باد به کارگردانی مسعود جوزانی که برای شبکه اول سیما تولید شد. حسین علیزاده ، موسیقی این سریال تاریخی‌ را با بهره ‌گیری از موسیقی دوره‌های مختلف تاریخی که در سریال بود، با توجه به المان‌ها، نمادهای جغرافیایی و تاریخی با تکیه بر ردیف دستگاهی ساخته است. این موسیقی توانسته با تکیه بر فضا و حجم موسیقی ایرانی احساسات و کشمکش‌های داستانی برای مخاطب به نمایش بگذارد.

آسمان زرد کم عمق ۱۳۹۱

این فیلم به کارگردانی بهرام توکلی و موسیقی حسین علیزاده در سال ۱۳۹۱ ساخته شد.

ملکه ۱۳۹۰

فیلم ملکه به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر در سال ۱۳۹۰ تولید شد و حسین علیزاده قطعه ای با همین نام را برای آن ساخت. بعدها آلبومی به نام ملکه منتشر گردید که موسیقی سه فیلم «ملکه» ، «آسمان زرد کم عمق» و فیلم مستند «هیلین» (آشیانه) از مجموعه آهنگسازی‌های حسین علیزاده را شامل می شود.