سهیل افشار مطرح کرد؛

نمایشگاه صنعت موسیقی ما را به سمت تولید سوق داد


به گزارش موسیقی نو، سهیل افشار مدیرعامل شرکت عصر آوای ماندگار با نام تجاری planote درباره برگزاری دومین دوره نمایشگاه صنعت موسیقی اظهار کرد: ما مدت‌ها بود که به دنبال محلی برای ارائه و معرفی محصولمان بودیم و چنین موقعیتی برای ما وجود نداشت. محصول ما تولید داخل است و ما در این مدت هیچ جایی را جز نمایشگاه دکوراتیو منزل (میدکس) پیدا نمی‌کردیم. ما دو سال پیاپی در این نمایشگاه شرکت کردیم و هر کس که به این رویداد می‌آمد از حضور ما تعجب می‌کرد.
افشار خاطرنشان کرد: البته ما در این نمایشگاه موفق بودیم و توانستیم به خوبی خودمان و محصولاتمان را معرفی کنیم، اما قطعاً ایده‌آلِ ما حضور در یک نمایشگاه موسیقی بود، که سال گذشته با این نمایشگاه آشنا شدیم و برای ما بسیار خوشحال‌کننده بود و اتفاقات خیلی خوبی برایمان رخ داد و باید بگویم که مسیرمان چند سال کوتاه‌تر شد چراکه در شرایط قبل باید محصولاتمان را برای معرفی به گالری‌های مختلف می‌بردیم ولی با برگزاری این رویداد، همه این دوستان به نمایشگاه موسیقی آمدند و ما علاوه بر اینکه با تولیدکنندگان در حوزه‌های دیگر آشنا شدیم توانستیم بِرَندمان را با قدرت به جامعه موسیقی معرفی کنیم.
وی درباره فعالیت شرکت عصر آوای ماندگار گفت: حدود پنج سال پیش ما تصمیم گرفتیم پیانوی خارجی وارد کنیم و در ایران بفروشیم. هدف اول ما تولید نبود اما از آنجا که تیمی که تشکیل داده بودیم یک تیم فعال در عرصه موسیقی است و من به شخصه پیانیست هستم و مدیر فروشمان آهنگساز است و در بین عوامل اجرایی‌مان خواننده هم داریم، تصمیم گرفتیم که پیانوهایی که وارد کرده‌ایم را بهینه کنیم و سپس با توجه به ضعف تولید در پیانو های وارد شده تصمیم به تولید ساز ایرانی با کیفیتی در شان نوازندگان ایرانی گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که امکان تولید وجود دارد و کار آنچنان سختی نیست و به این نتیجه رسیدیم که یک ساز تولید کنیم. برندی به اسم پلنت ساختیم و با سواد کمی که در حوزه تولید داشتیم در طول یک سال توانستیم فقط یک پیانو بسازیم و نوازنده‌های بسیاری ساز ما را دیدند و به این نتیجه رسیدند که این ساز حرفی برای گفتن دارد. در نهایت تولید را در یک کارگاه کوچک در شرق تهران آغاز کردیم و ۵۰ پیانو تولید کردیم که در نمایشگاه میدکس همه آن‌ها را فروختیم. تولیدمان را به مرور افزایش دادیم شکل ظاهری آن را زیباتر کردیم و باید بگویم که تولید این ساز در کشور خودمان واقعاً اتفاق بزرگی است چون بسیاری از خریداران به ناچار پیانو با بِرندهای خارجی می‌خرند و چون خدمات پس از فروش وجود ندارد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند، اما ما هم خدمات پس از فروش داریم و هم قیمت محصولاتمان بسیار کمتر از تولیدات خارجی است. امروز به محصولی رسیده‌ایم که روی آن بسیار ادعا داریم و معتقدیم که پیانوهای تولیدشده ما قابلیت رقابت با برندهای مطرح را دارد و از آنجا که ما اولین تولیدکننده پیانوی دیجیتالی در ایران هستیم واقعاً به برگزاری رویدادی چون نمایشگاه صنعت موسیقی نیاز داریم و از این رویداد استقبال می‌کنیم.
فشار در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه صنعت موسیقی تجربه تازه‌ای در این عرصه به حساب می‌آید، تأکید کرد: سال گذشته نمایشگاه کمی بی‌نظم بود ولی از آنجا که برای اولین بار چنین رویدادی برگزار می‌شد، این رویداد برای همه ما شیرین بود و ضعف‌های آن چندان به چشم نیامد و امیدواریم که در سال‌ها و دوره‌های بعد این ضعف‌ها برطرف شوند. یکی دیگر از نکاتی که به نظر من برگزارکنندگان این رویداد باید در نظر داشته باشند این است که نمایشگاه جای تولیدکنندگان است و حضور فروشندگان در آن الزامی ندارد و سال گذشته کسانی که فقط فروشنده بودند غرفه‌های بزرگی داشتند و جای تولیدکننده‌ها و آموزشگاه‌ها نسبت به فروشنده‌ها خالی بود و به نظر من فضا دادن به تولیدکننده‌ها و آموزشگاه‌ها کمک بیشتری به صنعت موسیقی می‌کند و وجهه نمایشگاه را تخصصی‌تر می‌کند.
وی درباره تأثیرات بلند مدت نمایشگاه صنعت موسیقی گفت: اگر ایرادات برطرف شود و دید صنعتی، افزایش توان تولید و همچنین دید فرهنگی داشته باشیم و حمایت و دعوت از تولیدکننده‌ها در اولویت باشد باید بگویم که این رویداد تأثیر بسزایی در آینده موسیقی کشور خواهد داشت. سال گذشته شاهد این نگرش بودیم که بسیاری از بازدیدکننده‌ها نمایشگاه را محلی تفریحی می‌دیدند که البته می‌تواند تا حدی این نگاه لازم باشد اما نباید صرفاً چنین نگاهی به نمایشگاه وجود داشته باشد. به نظر من ادامه برگزاری این رویداد، یکی از ملزومات امروز هنر موسیقی است و برگزارکنندگان آن باید هدفی برای آن مشخص کنند تا هر سال قدمی در راستای رسیدن به آن هدف بردارند و در ادامه بتوانند برآوردی از دستاوردهای این رویداد داشته باشند و تولیدکننده‌های داخلی را مجاب به فعالیت‌های جدی‌تر کند. ما در حوزه سازهای زهی و کوبه‌ای کشوری مدعی هستیم اما در حوزه سازهای الکترونیک نیاز به حمایت و انگیزه بیشتری داریم که این نمایشگاه می‌تواند در این زمینه به خوبی نقش‌آفرینی کند.
افشار تصریح کرد: علاوه بر تأثیرات اقتصادی، ما می‌توانیم با چنین رویدادهایی به دستاوردهای فرهنگی بسیاری برسیم که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش ساز در تلویزیون اشاره کرد.. به نظر من رابطه انکارناپذیری بین صنعت موسیقی و فرهنگ کشورمان وجود دارد.
وی در پایان درباره نقش‌آفرینی نمایشگاه صنعت موسیقی در ایجاد بازارهای بین‌المللی اظهار کرد: توان ما این است که یک محصول درجه یک تولید کنیم اما تصمیم‌گیرنده، دولت و سیاست‌های فرهنگی دولت است. ما می‌توانیم به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم ولی همه این اتفاقات نیازمند حمایت است و باید دولت به توسعه تولید در موسیقی میل داشته باشد چرا که در غیر این صورت امکان رقابت و ورود به بازارهای جهانی وجود ندارد.
نمایشگاه موسیقی می‌تواند با ایجاد یک تعامل سازنده با دولت این شرایط را فراهم کند و با نمایش تولیدات داخلی و دعوت از کشورهای دیگر، نمایشگاه به سطحی بین‌المللی برسد ولی همانطور که گفتم نیازمند افزایش کیفیت در زمینه تولید هستیم که بدون حمایت دولت این مهم امکانپذیر نیست و بازارهای بین‌المللی از ما استقبال نخواهند کرد چرا که محصولات باکیفیت‌تر در دیگر نمایشگاه‌ها مثل نمایشگاه دبی وجود دارد و طبیعتا آنها هم ترجیح می‌دهند از آنجا استقبال کنند.