یک آهنگساز و نوازنده پیانو مطرح کرد؛

نا آگاهی موزیسین های جوان به موسیقی آسیب زده است

رامین بهنا می‌گوید بخش مهمی که به موسیقی آسیب زده نا آگاهی و کم سوادی موزیسین های جوان است زیرا آن‌ ها جذب تکنولوژی می‌شوند و موضوع اساسی را فراموش می‌کنند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایلنا، یکی از موضوعات مهم در موسیقی امروز شباهت محتوای، معنایی آثار در همه سبک‌ هاست. این شباهت‌‌ ها در ملودی و تنظیمات نیز به وفور وجود دارد. رامین بهنا (آهنگساز و نوازنده پیانو) درباره موسیقی‌های یکبار مصرف می‌گوید: موسیقی مصرفی زمان دارد و وقتی زمان آن تمام شود قابل استفاده نیست البته این موسیقی‌ها برای زمان‌های طولانی هم ماندگار نمی‌شود. این موسیقی مصرفی در همه سبک‌ها وجود دارد، ولی امروزه ما بیشتر در موسیقی پاپ آن را می‌بینیم. این نوع موسیقی‌ها به دلیل کپی کردن کارهای مختلف و سواد کم موزیسین‌ها به وجود می‌آید. بدی این نوع موسیقی‌ها این است که افراد به سرعت کار تولید می‌کنند و کارها مانند هم شده است و اصلا درباره تولید این آثار فکر نمی‌کنند.

به اعتقاد این آهنگساز؛ کامپیوتر سبب شده تولید و انتشار موسیقی ساده‌تر شود و از طریق اینترنت سریع آن اثر را منتشر کنند، ولی اصلا به این فکر نمی‌کنند که این اثر چقدر می‌تواند ماندگار شود.

او ادامه می‌دهد: امروزه شاهد هستیم اکثر کارها کلاژ شده و از نظر تکنیک شبیه به هم هستند. وجود کامپیوتر سبب شده کسانی که کلاژ بلد هستند موسیقی‌ ها را کنار هم بگذارند و آثار مختلف را منتشر کنند. البته بعضی از این آثار خوب است ولی بعضی دیگر حتی ارزش شنیدن ندارند. وجود سمپل‌ها و صداها سبب شده موسیقی‌های مانند هم ساخته شود و متاسفانه هر کس براساس سلیقه خود این آثار را منتشر می‌کند، و چون فقط یک فرمول خاص را رعایت می‌کنن،د آن اثر از نظر حسی خیلی ضعیف می‌شود.

این نوازنده پیانو می‌افزاید: به عنوان مثال امروزه همه با گوشی موبایل خود عکاسی می‌کنند و گاهی این عکس‌ها زیبا می‌شود ولی اصولی نیستند زیرا افراد تجربه عکاسی حرفه‌ای و ذهن تصویرسازی ندارند، در نتیجه در موسیقی هم به همین شکل است. هنرمندی که سواد کافی دارد و فکر شده پیش می‌رود می‌تواند اثر ماندگار خلق کند. بخش مهمی که به موسیقی آسیب زده ناآگاهی و کم سوادی موزیسین‌های جوان است؛ زیرا آن‌ها جذب تکنولوژی می‌شوند و موضوع اساسی را فراموش می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: در چند سال اخیر موزیسین‌های جوان به جای اینکه از اول و مرحله به مرحله پیش روند در ابتدا سراغ میکس و مسترینگ می‌روند و تولید را از مرحله آخر شروع می‌کنند. موسیقی که تولید می‌شود شاید از نظر میکس و مسترینگ خیلی خوب باشد ولی سوال مهم این است که قسمت اول تولید یعنی ملودی و هماهنگی تلفیق شعر و موسیقی چه می‌شود و فقط نباید به بخش صدا و میکس توجه شود. امروزه سعی می‌کنند با تکنولوژی به اثر پر و بال بدهند در صورتیکه اگر دانش نداشته باشند آن اثر تبدیل به موسیقی یک بار مصرف می‌شود. همچنین تکنولوژی سبب شده خلاقیت از بین رود و برای ساخت یک اثر فقط کپی کنند.

رامین بهنا می‌گوید: موضوع دیگر این است که امروزه شاهد هستیم موزیسین‌های جوان خوب ساز نمی‌زنند و معتقد هستند نیاز نیست در ساز زدن پیشرفت کنند. این موضوع مانند این است که یک شخص طبع شاعری دارد، ولی سواد نوشتن ندارد پس نمی‌تواند در حوزه شعر موفق شود. جوانان امروزه ساز نمی‌زنند، مطالعه نمی‌کنند و فقط موسیقی تولید می‌کنند در نتیجه موسیقی‌های آن‌ها هیچ بازدهی مثبتی ندارد. واقعا حیف این همه انرژی و استعداد است که درست تربیت نمی‌شوند.

رامین بهنا تاکید دارد: موزیسین خوب که شناخت کافی داشته باشدف واقعا کم است. هنرمندان جوان باید موسیقی‌های روز، موسیقی کلاسیک ایرانی و… را بشناسد تا بتواند اثر ماندگار خلق کند البته این موضوع فقط مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا دیده می‌شود.