موزیسین زنجانی «آشنایی با صدابرداری» را کتاب کرد

«مجتبی آخوندی» نویسنده و هنرمند زنجانی گفت: در راستای آشنایی هنرجویان، کتاب «آشنایی با صدابرداری» را در ۱۱ فصل تألیف کردم.
موسیقی نو: مجتبی آخوندی نویسنده و هنرمند زنجانی در گفت‌وگویی با خبرنگار  (ایبنا) در زنجان با بیان اینکه یکی از خلأهای زنجان، نبود امکانات در حوزه صدابرداری است که متاسفانه تخصصی نیست، گفت: پیچیدگی موسیقی کمتر از پزشکی نیست، اما خوشبختانه در دوران کرونا توفیقی شد تا ادامه تحصیل بدهم و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صدا را اخذ کنم.

وی با اشاره به فعالیت خود در رشته موسیقی از سال ۱۳۷۶، افزود: در این ۲۴ سال به لحاظ تمرین‌های گروهی برای اجرای کنسرت‌ها و حتی ضبط آثار کمبود و خلاء را در زنجان احساس کرده و نرم‌افزارهای مربوط به صدا را یاد گرفتم.

آخوندی با اشاره به کمبود امکانات صدابرداری در شهرستان‌ها و متمرکز شدن آن در پایتخت اضافه کرد: برای جبران کاستی‌ها و از نظر دیگر به خاطر علاقه شدید خودم به این علم و هنر، دوره‌های مختلف صدابرداری را ادامه داده و بیشتر با این مهارت اخت گرفتم.

این نویسنده و هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه برای یادگیری این علم تقریبا همه سرمایه‌ام وقف تهیه تجهیزات صوتی و ایجاد استودیو صدا و همینطور فعالیت موسیقی شد، تصریح کرد: در این مدت ابتدا مدارهای ساده الکترونیکی صوتی را طراحی و سپس چندین مدل میکسر صدا طراحی و به صورت دست‌ساز آنها را ساختم و مدتی در اجراهای کنسرت‌های موسیقی که خودم نیز نوازنده بودم، استفاده می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه کمبودهای صدابرداری و موسیقی موجب شد که کتاب موسیقی را تألیف کنم، گفت: در همین راستا کتاب «آشنایی با صدابرداری» را در ۱۱ فصل تهیه و تألیف کردم. صدا و شنیدن، میکروفون‌ها، تقویت‌کننده‌های میکروفون و میکسرها، اکولایزرها، کامپرسورها، نرم‌افزارهای ضبط و ویرایش صدا، افکت‌ها و پلاگین‌ها، سینتی سایزر و سمپل، نحوه کالیبراسیون اتاق صدا، ۱۰ آکوستیک و استودیو، کالیبراسیون محیط استودیو و بلندگوها و مونیتورینگ، سرفصل‌های این کتاب موسیقی است.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه تألیف این کتاب هنری یک سال به طول انجامیده است، گفت: این کتاب در استفاده دانشجویان و همچنین علاقه‌مندان به یادگیری موسیقی موثر است.

وی از تألیف چهار کتاب دیگر در حوزه موسیقی خبر داد و اضافه کرد: در این کتاب‌ها به صورت کلی و جامع بخش‌های مختلف صدابرداری توضیح و آموزش داده خواهد شد که کاربردی هم خواهد بود.