مهدی نوربخش: تنها چیزی که در خارج از ایران، به من آرامش می‌دهد، صدای شجریان است

مهدی نوربخش می‌گوید از زمانی که از ایران خارج شده است، تنها چیزی که در زندگی می‌تواند به او آرامش دهد، صدای شجریان است.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرآنلاین، نشستِ «سوگِ سیاوش؛ یک سال بدون محمدرضا شجریان»، به بهانه سالگرد درگذشت استاد آواز ایرانی، عصر جمعه، ۱۶ مهر در کلاب‌هاوس خبرآنلاین برگزار شد.

از جمله حاضران در این اتاق، مهدی نوربخش، فعال دانشگاهی و سیاسی ایرانی بود.

نوربخش با بیان این که «من از سال ۱۳۷۴ که برای تدریس از ایران خارج شدم با موسیقی و صدای استاد شجریان آشنا شدم»، ادامه داد: «باورتان بیاید تا امروز شاید تنها چیزی که در زندگی می‌تواند به من آرامش دهد، صدای اوست.»

او ادامه داد: «ما اگر بخشی از فرهنگ خودمان را، فرهنگ ایرانی را، فرهنگ اسلامی بدانیم که مولانا و حافظ به این بخش از فرهنگ‌مان یعنی فرهنگ ایرانی- اسلامی پویایی می‌دهند، گمان می‌کنم از میان تمام هنرمندانی که در پهنه ایران‌زمین می‌شناسیم، شجریان به این فرهنگ نزدیک‌تر از همه است.»

نوربخش افزود: «می‌دانید که وقتی از شجریان صحبت می‌کنیم، از یک صدا صحبت نمی‌کنیم، از یک استاد صحبت می‌کنیم. شجریان استاد موسیقی ایران است. ما بعد از جنبش مشروطیت فرهنگی داشته‌ایم که نمی‌تواند خود را از بخش اسلامی‌اش جدا کند و شجریان در این فرهنگ جا می‌گیرد. شجریان در این فرهنگ است که بزرگی خود را نشان می‌دهد. نکته دیگری که در مورد استاد شجریان می‌توان گفت این است که شجریان هنرمندی به غایت مردمی بود و هرگز مصلحت را در این ندید که در کنار مردم نباشد. به هر حال می‌دانید که استاد شجریان در موسیقی ایران بیش از هر هنرمند دیگری شناسایی و به رسمیت شناخته شد و این‌گونه نبود که شجریان فقط یک صدای طلایی باشد، او فرهنگی طلایی در موسیقی کشورمان آفرید و یادش به خیر باد.»