داوران جشنواره موسیقی جوان:

معلمان موسیقی برای هنرجو وقت صرف نمی کنند/هنرجو یک ابزار مالی است

داوران پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان اعتقاد دارند که داوران در این دوره از جشنواره تلاش بر اعمال عدالت کامل در داوری دارند و قطعات انتخاب شده برای مرحله انتخاب و داوری اولیه از سطح بالایی برخوردار است.

موسیقی نو: به نقل از ایرنا از روز سه شنبه پانزدهمین جشنواره موسیقی، «مهدی خاکساران»، نوازنده تنبک و داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، علت ماندگاری جشنواره را در ترکیب اعضای دست‌اندرکار آن دانست و اظهار داشت: «داوران در این دوره از جشنواره موسیقی جوان تلاش کرده‌اند در کمال عدالت به داوری هنرمندان شرکت‌کننده بپردازند و تلاش بر این بود بهترین‌ها انتخاب شوند. همین که جشنواره موسیقی جوان باعث اشتیاق جوانان برای شرکت در چنین رویدادی شد، خوب است چرا که این جشنواره در ایجاد تکاپو در بین هنرجویان نقش زیادی دارد.»

وی افزود: بعضی از استادان سازهای مختلف، اجازه حضور هنرجویان خود در چنین رویدادی نمی‌دهند چون از آنها در گردونه داوری آثار استفاده نمی‌شود و بر این باور هستند شاگردان شان هم نباید در این جشنواره شرکت کنند. در حالی‌ که نمی توان از ظرفیت چند هزار نفره استادان موسیقی در داوری‌ها بهره گرفت.

به گفته این داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، امسال در حیطه ساز تخصصی تنبک، ۲۰۰ نفر شرکت کردند که ۱۴۰ نفر متعلق به گروه «الف»، ۳۰ نفر در گروه «ب» و حدود ۱۸ نفر هم در گروه «ج» قرار داشتند. این آمار در حالی است که امروز هزاران آموزشگاه موسیقی فعال وجود دارد و با طیف گسترده‌ای از جوانان روبه‌رو هستیم که در این آموزشگاه‌ها آموزش سازهای مختلف می‌بینند.

کمال داوری در پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان اعمال می‌شود

خاکساران ادامه داد: «این که چرا آمار شرکت‌کنندگان در سازی مثل تنبک این مقدار باید باشد جای سوال دارد.»

این نوازنده تنبک با ارزیابی از داوری های جشنواره پانزدهم، خاطرنشان کرد: سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان به‌ جز چند هنرمند جوان پایین آمده و افت کرده است. در گروه سنی ۱۹ تا ۲۳ سال، ضعف‌های اساسی مشاهده می‌شود اما از بین این افراد، تعداد محدودی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه سطح جشنواره از نظر نوازندگی پایین آمده است، تاکید کرد:«معلمان در آموزشگاه‌های موسیقی به آن شکلی که باید برای هنرجو وقت صرف نمی‌کنند و بیشتر به او به‌عنوان یک ابزار مالی نگاه می‌کنند تا از این طریق امرار معاش کنند. بعضی از این استادان به فکر معرفی هنرجویان به جشنواره ها نیستند.»

 

سطح بالای قطعات انتخاب شده برای داوری

«مجید سینکی»، داور بخش سازهای بادی پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر، درباره شرکت‌کنندگان نوازندگی فلوت در این جشنواره، اظهار داشت: «امسال تعداد شرکت‌کننده در گروه «ج» کم بود که دلایل متعددی دارد؛ اما فقط به شیوع ویروس کرونا یا آماده نبودن شرکت‌کنندگان مربوط نیست.»

بر اساس توضیحات سینکی، از گروه الف در بخش نوازندگی فلوت ۲۳ نفر، از گروه «ب» ۱۰ نفر و از گروه سنی «ج» فقط یک نفر در این دوره از رقابت‌ها حضور دارند.

این نوازنده فلوت، کیفیت آثار شرکت‌ کننده را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: «امسال و سال‌های گذشته، کیفیت اجراها خوب و رقابت شرکت‌کنندگان همیشه فشرده بود.»

سینکی ابراز امیدواری کرد که با همکاری برگزار کنندگان جشنواره امسال، فرصت برای افرادی فراهم شود که در مرحله اول پذیرفته نمی‌شوند.

وی در این باره، بیان کرد: «شرکت‌کنندگان همه تلاش خود را می‌کنند اما برخی از آنها باید توجیه شوند که چه ویژگی‌هایی در هر اجرا برای داوران اهمیت دارد؛ برخی از آنها اشتباهات مشخصی تکرار می‌کنند که به شیوه آموزش مربی و استادشان مرتبط است. برخی از شرکت‌کنندگان نزد یک مربی آموزش می‌بینند.»

کمال داوری در پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان اعمال می‌شود

این مدرس موسیقی تاکید دارد که نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. البته همیشه به درستی تعلیم نمی‌بینند و تجربه کافی ندارند؛ برخی هنرآموزان که از شهرستان‌ها به خصوص مناطق دور از پایتخت در جشنواره شرکت کرده‌اند بیشتر گرفتار این مسأله هستند.

سینکی این نکته را هم اضافه کرد که قطعات انتخاب شده برای مرحله انتخاب و داوری اولیه، سطح بالایی دارد و اجرای شرکت‌کنندگان مورد توجه هیأت داوران قرار گرفته است. قطعات به قدری دشوار است که شاید همه اجراها از کیفیت فوق العاده برخوردار نباشند اما همین که جوانان می‌توانند این قطعات را اجرا کنند، یعنی شاهد رشد کیفی هستیم.

نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران، سخت‌تر شدن قطعات و برنامه‌های جشنواره ملی موسیقی جوان را در سال‌های اخیر تایید می‌کند و بر جدی بودن جشنواره تاکید دارد.

وی درباره اهمیت بداهه نوازی در جشنواره موسیقی جوان به این نکته اشاره کرد: «بداهه نوازی در بخش سازهای ایرانی بیشتر مد نظر قرار دارد و در نوازندگی ساز فلوت از شرکت‌کنندگان چنین توقعی نمی‌رود. نوازندگی فلوت، امسال به صورت تکنوازی مد نظر داوران جشنواره است و همراهی ساز پیانو با فلوت از این بخش جشنواره حذف شد.»

به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت مجازی و در چهار بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی ایران» و «آهنگسازی» برگزار می‌شود.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو  بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.