معاون امور هنری: گفتند کنسرت نمی‌گذاریم؛ اما چند سانس برنامه گذاشتند محمود سالاری: موسیقی رپ خودی نمی‌شود

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام داده است که در آن، این مقام مسئول می‌گوید کارهای‌شان بیشتر ناظر بر عدالت فرهنگی بوده است که شامل مصادیقی مانند حمایت از آموزشگاه‌های هنری در مناطق کم‌برخوردار و آموزش هنر به جوانان مناطق گوناگون کشور و استان‌ها بوده تا مبنای حمایت و ارائه مجوزها به آثار هنری که شامل آثاری است که محتوای سالم داشته باشد و رویکرد ضد ملی و ضددینی نداشته باشد.

او در بخشِ دیگری از سخنان خود گفته است: «در ذیل اداره کل موسیقی دفتر سرود را تأسیس کرده‌ایم و گروه‌های خیلی خوبی در سطح کشور را شناسایی و حوزه‌های آموزش آن را فعال کردیم. مربیان سرود را آوردیم و آموزش دانشگاهی و آکادمیک به آنان می‌دهیم تا از نظر نظری و فنی نیز ارتقا پیدا کنند.همانطور که در جشنواره موسیقی  فجر سال گذشته دیدید، این اتفاق افتاد و گروه‌های سرود زیادی شرکت کردند و مورد توجه قرار گرفتند. در همین حوزه آموزش در خوزستان یکی از اساتید موسیقی خوزستان به من گفت چه کار می‌توانم انجام دهم و من گفتم به ایشان که شما ۲۰ نفر آموزش بدهید و ما هم هزینه آنها را پرداخت می‌کنیم. سازهای بومی‌ استان و باورهایی که دارید در آنها رسوخ کند؛ نفس استاد مهم است اگر او باورمند باشد شاگرد او هم باورمند بزرگ می‌شود. هنرمندی که باور نداشته باشد شاگرد او هم بی باور است.»

او ادامه داده: «ما با هیچ کس مخالف نیستیم و نمی‌گوییم که کسی کار نسازد. نگفتیم که بقیه بروند خانه نشین بشوند هرکس می‌خواهد کاری بسازد در معاونت هنری به روی او باز است.»

او هم‌چنین با اشاره به این‌که قطار هنر ممکلت را نمی‌توان متوقف کرد، گفته: «به اجراهای تئاتر و موسیقی در همین ماه‌ها و ماه‌های آینده نگاه کنیم، می‌بینیم کسانی بودند که می‌گفتند از موسیقی بروم بیرون و خوانندگی نکنم، در این کشور دیگر کار اجرا نمی‌کنم، بعد همین فرد تا الان چند کنسرت اجرا کرده است! اینها معنی دارد.»

معاون هنری وزارت ارشاد هم‌چنین درباره‌ی موسیقی رپ نیز اظهارنظر کرده است: «می‌دانید که رپ یک سبک زندگی است و یک موسیقی ساده و معمولی نیست. یک پیوستار است که اگر بخش‌های جانبی‌اش از آن گرفته شود، دیگر تنها یک شکل خام از موسیقی‌اش باقی می‌ماند. آنچه در حال حاضر در موسیقی زیرزمینی از آن به عنوان رپ یاد می‌شود، رپ نیست یک موسیقی کاریکاتوری از رپ است. اما رپ واقعی فرم پوشش، سبک زندگی، تفکر و… دارد. اینکه چقدر می‌توانیم به این نوع رپ در جامعه بها بدهیم و رسمیت بدهیم، به یک بحث روانشناسی، جامعه شناختی و هنری نیاز دارد. اثر هنری که اندیشه در ورای آن نیست و می‌خواهد با توسل به مفاهیم مستهجن در کلام و نمایش فروش کند، جلوی آن گرفته می‌شود. بعد می‌گوید که نمی‌گذارند حرفمان را بزنیم. تو می‌خواهی بفروشی و این کار را با تنانگی انجام دهی، منتها خودت را پشت اندیشه پنهان می‌کنی. کدام اندیشه و کدام کار انیشمندانه؟ جلوی هیچ کاری که واقعاً اندیشمندانه باشد گرفته نشده است. به دوستان مان در شورای نظارت گفته‌ام که با کار دارای اندیشه، اندیشمندانه برخورد کنید.»

اینکه برخی می‌گویند که با رپ کار انقلابی و دینی هم خوانده می‌شود، مانند فرمی ‌می‌ماند که با محتوای خود کاملاً ناسازگار است. این دوستان که می‌گویند رپ را به خدمت می‌گیریم رپ را به خوبی نشناختند. قصه آنان ماجرای این مثل است که : ‌شد غلامی‌که آب جوی آرد؛ جوی آب آمد و غلام ببرد. این دوستان فکر می‌کردند که می‌توانند رپ را مدیریت کنند اما آیا واقعاً‌ این اتفاق افتاد یا رپ کار خودش را کرد و اثراتش را برجای گذاشت. من خودم در خودم این توان را نمی‌بینیم که رپ را بیاورم و آن را خودی کنم. هرکسی که می‌تواند این کار را إن شاءالله بکند. من معتقد نیستم که موسیقی رپ خودی می‌شود. اینکه شعرش را بردایم و دوتا مرگ بر آمریکا و زنده باد انقلاب بگذاریم، معنی آن این نیست که رپ انقلابی می‌شود. این سادگی است که فکر کنیم با عوض کردن شعر رپ می‌توان آن را انقلابی و ملی کرد.