به گزارش موسیقی نو به نقل از برنا یک شاعر آئینی به بیان توضیحاتی درباره سبک مداحی های جدیدی که در کشور در عزاداری ها باب شده پرداخت و مشکل را مقایسه کردن مداحی های جدید با قدیم دانست.حسین ضیائی شاعر آئینی در برنامه تهران بیست درباره چالشهای اشعار مداحی گفت: مشکل ما این است که مداحی های جدید را با مداحی های قدیمی مقایسه می کنیم و به همین دلیل در مقایسه این دو با هم مطرح می شود که فلان مداحی اصیل است و فلان مداحی اصیل نیست.
موسیقی در مداحی همیشه وجود داشته است
این شاعر آئینی ادامه داد: اگر مداحی های جدید با مسائل اعتقادی و شرعی در تضاد باشد باید کنار گذاشته شود. موسیقی وارد مداحی نشده بلکه موسیقی وارد مداحی بوده است. مشکلی که وجود دارد گفته می شود مداحی ربطی به موسیقی نداشته که درست نیست. در مواقعی که یک موسیقی پاپ را عینا به مداحی وارد کرده ایم قطعا آسیب است ولی موسیقی همیشه در مداحی وجود داشته است.
تولید مداحی مبتنی بر اصول پاپ اگر به مکتب آسیب نزند ایرادی ندارد
این شاعر آئینی ادامه داد: اگر یک نغمه پرداز که سبکی می نویسد اگر آن را عینا از یک کار پاپ کپی کند باز هم به خودی خودش بد نیست، ولی اگر آن قطعه پاپ حواشی دارد بهتر است تولید نشود. اگر با ارائه آن اثر لطمه ای به اصول مکتبی ما وارد نشود تولید آن مداحی مبتنی بر موسیقی پاپ مشکلی ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: مداحی که در هیات یک مداحی را بخواند و در استودیو برود و تنظیم شود باز هم مداحی است.
معیار سنجش مداحی های جدید عرف نیست/ موسیقی های جدید گوش موسیقایی مردم را در معرض خطر قرار داده است
مهدی زنگنه شاعر آئینی در ادامه در برنامه تهران بیست گفت: هر سنتی که ما امروز به آن سنت می گوییم روزی نوآوری بوده است. مداحی هایی که ما امروز آنها را سنتی می دانیم در دوره خودش جدید و نو محسوب می شده و در همان دوره با موضع گیری دیگران همراه بوده است.
نوآوری در مداحی باید اصالت داشته باشد
وی خاطرنشان کرد: در بحث نوآوری و سنت در شکل نباید بمانیم و باید به ماهیت توجه کنیم. این نوآوری ها در مداحی باید اصالت داشته باشد. معیار سنجش مداحی های جدید عرف نیست.
وی درباره مفهموم سخنان رهبری در دیدار با مداحان که گفتند هیات باید هیات بماند گفت: رهبری به مداح، اشعار و مستمع به عنوان رکن هیات توجه کردند. این یعنی اینکه هیات ۳ رکن دارند که اگر هر کدام از آنها نباشد آن رویداد دیگر اسمش هیات نیست.
زنگنه در ادامه بیان کرد: هیات پدیده ای است که فقط بخش کوچکی به نام نوحه در آن مطرح نیست. وقتی اسم محتشم می آید با پدیده ای طرفیم که از پس ۴ ونیم قرن به ما رسیده و این شعر بر در و دیوار حسینه ها و تکیه ها دیده می شود و ما با یک استثنا مواجه هستیم.
وی ادامه داد: مکتب و نگاه محتشم مهم است، اگر فقط بخواهیم به این مکتب توجه کنیم فقط باید برای امام حسین ( ع) شعر بسراییم. قطعاتی که محسن چاووشی برای ائمه سروده یک سروده پاپ توسط یک خواننده پاپ است و اصلا مداحی محسوب نمی شود.
مخالف تولید مداحی از روی موسیقی پاپ هستیم
این شاعر آئینی ادامه داد: من مخالفم که یک سروده پاپ را کپی کنیم و مداحی از روی آن تولید کنیم، این وضعیت بهتر است برعکس باشد. مداحی هایی که در استودیو ضبط می شود را هم مداحی نمی دانیم بلکه آن را هم موسیقی پاپ می دانیم. ما امروز با پدیده های در عزاداری مواجه ایم که در تمام سالیان گذشته با آنها رو به رو نبوده ایم. به عنوان مثال ما اصلا قبول نداریم که قطعه سلام فرمانده مداحی است ولی برخی آن را مداحی می دانند.
این شاعر آئینی در ادامه تاکید کرد: تلویزیون و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به بحث تولید موسیقی ورود کنند، این تولیدات گوش موسیقایی مردم ما را دچار مشکل می کند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰