برادر کوچک عزت الله انتظامی

قدرت الله انتظامی هنرمند سینما و موسیقی درگذشت

قدرت الله انتظامی بازیگر سابق سینما و تلویزیون پیش از انقلاب، نوازنده ویولن، موسیقدان و عضو خانه موسیقی ایران درگذشت. وی برادر کوچکتر عزت الله انتظامی بازیگر پرآوازه سینمای ایران بود.

موسیقی نو: به نقل از پایگاه خبری نمانامه ؛ این هنرمند پیشکسوت متولد ۱۳۰۸ خورشیدی در سنگلج تهران بود. مهم‌ترین نقش او «گروهبان حیدری» در سری فیلم‌ها و سریال‌های ساخته پرویز صیاد در مجموعه تلویزیونی «سرکار استوار» بود.

خلاصه ای از زندگینامه

قدرت الله انتظامی در سن چهارده سالگی با تهیه یک سنتور دور از چشم خانواده شروع به فراگیری موسیقی می‌کند. خانواده انتظامی موسیقی و کار هنری را نوعی مطربی می‌دانسته‌اند. پدر خانواده که از افسران قزاق بوده و وقتی از وجود سنتور با خبر می‌شود او را به شدت توبیخ می‌کند. بعدها در تئاتر بنگاه تئاترآل نوشته علی نصیریان فعالیت بازیگری را در کنار موسیقی آغاز کرد.

با افتتاح تلویزیون (شبکه دو امروز) با هنرمندانی چون حسن لشکری، محمد لشکری و محمود آقا گلیان همکاری خود را آغاز می‌کند؛ و به واسطه حسین دهلوی در ارکستر این اداره مشغول همکاری می‌شود که افرادی نظیر مصطفی پورتراب، نادر گلچین، حسن و حسین یوسف زمانی، رضا شفیعیان، اعرابی، فریدون حافظی، حسین فرهادپور، نصرت اللَّه سپهری، خانم سرلک، ظهیرالدینی و .. در این ارکستر حضور داشته‌اند.

در موسیقی از شاگردان ابوالحسن صبا و حسین یاحقی بود و سال ۱۳۹۱ خانه هنرمندان ایران بزرگداشتی را به پاس خدمات هنری او برگزار کرد. کتابی تحت عنوان «ساز و سختی» به قلم وی در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

پیام پروفسور سیدحسن امین به مناسبت درگذشت استاد قدرت الله انتظامی

با دریغ و اندوه باخبر شدم که دوست دیرین نازنین، استاد قدرت‌الله انتظامی، موسیقی دان و بازیگر ( برادر زنده یاد عزت الله انتظامی ) به رحمت خدا رفته است. سال ها همه هفته روزهای چهارشنبه به اتجمن ادبی حافظ می آمد و به خنیاگری می پرداخت. در انجمن ادبی ایران هم که با دبیری مهربانو دکتر پریوش ابراهیمی در فرهنگسرای نظامی گنجوی و بعد در سرای اهل قلم و سرانجام در سرای محله پارک ساعی برگزار می کردیم، حضوری پررنگ داشت.
زندگی نامه هنری او با عنوان ” ساز و سختی ” با مقدمه من و با ویراستاری منتقد ادبی و هنری برومند شکری از سوی انتشارات جاحرمی منتشر شد و رو نمایی آن به نحو با شکوهی در انجمن ادبی ایران با حضور گرم خانواده اش و انبوهی از هنرمندان، شاعران و ادب دوستانِ برگزار شد. من همجنین در مراسم بزرگداشت او در خانه هنرمندان در زمان ریاست دکتر مجید سرسنگی، با حضور برادرش عزت الله انتظامی در کنار او بودم. افسوس که اینک برای همیشه ما را ترک گفت و به سرای دیگر رخت بربست.
درگذشت این هنرمند دردمند، نوازنده‌‌ی توانای ویولن، آموزشگر دلسوز موسیقی، بازیگر به یادماندنی تلویزیون و سینما و البته برادر بازیگر کم نظیر، افتخار سینمای ایران زنده یاد استاد عزت‌الله انتظامی را مه سالیانِ سال شمع جمع مخافل و‌انجمن های ادبی و‌هنری بود، را به همسر و پسر و دختران و‌جمیع اعضای خاندان هنرآفرینشان، خصوصا استاد مجید انتظامی و همچنین یاران و دوستان انجمن های ادبی و کلیه دوستداران ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و برای أن وجود ارزشمند محبوب علو درحات و‌أمرزش الهی و برای همه بازماندگان صبر و دلأرامی أرزو می کنم.‌
سیدحسن امین
١٨ شهربور ١۴٠٠

رفتی و رفتنِ تو، آتش نهاد بر دل
از کاروان چه مانَد؟ جز آتشی به منزل