فروش استثنایی کاستی شنیده نشده از «جان لنون» در دانمارک

 

 

 

نوار کاستی حاوی یک مصاحبه و ترانه‌ای شنیده نشده از «جان‌ لنون»، اسطوره دنیای موسیقی، در دانمارک به قیمت ۴۳ هزار پوند چکش خورد.

موسیقی نو: به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، نوار کاست یک مصاحبه با «جان لنون»، ستاره گروه موسیقی بیتلز و همسرش، یوکو اونو، که در آن لنون قطعه‌ای شنیده نشده را می‌خواند، در حراجی در کپنهاگ به قیمت ۴۳ هزار پوند چکش خورد.

این نوار کاست ۳۳ دقیقه‌ای در ژانویه سال ۱۹۷۰ یعنی تنها چند ماه پیش از هم پاشیدن گروه بیتلز، توسط چهار دانش‌آموز دانمارکی با هدف تهیه گزارش برای روزنامه مدرسه‌شان ضبط شده بود.

محتویات این کاست مربوط به دورانی است که لنون و اونو خواستار پایان دادن به جنگ ویتنام بودند. این زوج یک سال پیش یعنی در سال ۱۹۶۹ کارزار تبلیغاتی معروف خود را با عنوان تخت صلح در هتل هیلتون آمستردام و هتل کویین الیزابت در مونترال راه اندازی کرده بودند.

این کاست همراه نسخه اصلی از روزنامه مدرسه و ۲۳ عکس با ارزش تخمینی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کرون دانمارک (معادل ۲۳ تا ۳۵ هزار پوند انگلیس) در حراجی براون راسموسن کپنهاگ به مزایده گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۳۷۰ هزار کرون دانمارک (۴۳ هزار پوند انگلیس) چکش خورد.

از آنجا که هیچ نسخه دیجیتالی از این نوار کاست وجود ندارد و حق پخش آن در انحصار صاحبان فعلی‌اش است، رسانه‌ها تاکنون موفق به پخش آن نشده‌اند. با وجود این، موزه‌ها علاقه زیادی به این کاست نشان داده‌اند بنابراین امید می‌رود محتویات این نوار به‌زودی در دسترس عموم قرار گیرد.

الکسا براون راسموسن رئیس حراجی براون راسموسن در این باره گفت: «کاستی مثل این خیلی کمیاب است. از آنجا که این کاست به صورت غیررسمی پر شده، مطمئن نیستیم کاست‌هایی مشابه این یکی وجود داشته باشد.»

 

فروش استثنایی کاستی شنیده نشده از «جان لنون» در دانمارک
 جان لنون (۱۹۸۰- ۱۹۴۰) 

 

جان لنون خواننده معروف موسیقی و اسطوره موسیقی راک، به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده گروه بیتلز و یکی از بنیان‌گذاران این گروه مشهور موسیقی به شهرت جهانی رسید و در شکل گیری سبک «راک اند رول» در دهه ۶۰ میلادی نقش بسزایی داشت. لنون در سال ۱۹۸۰ در حالی که به تازگی ۴۰ ساله شده بود، جلوی در آپارتمانش توسط یک طرفدار به اسم مارک دیوید چپمن به ضرب چهار گلوله کشته شد.