«علی قمصری» با تار ایرانی به جزایر سه‌گانه می‌رود

علی قمصری آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی ایرانی، قصد دارد با بردن تار ایرانی به جزایر سه‌گانه، اجرا‌هایی در این جزایر ثبت و ضبط کند.

 

به گزارش موسیقی نو، چندی پیش کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که براساس آن از ایران خواسته شده تا به آنچه آنان در توصیفش از عبارت ادعایی «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) استفاده کردند، پایان دهد!

در مقابله با این بیانیه و برای نشان دادنِ میزان اهمیت مرز جغرافیاییِ کشور برای مردم ایران، تار ایرانی راهی جزایر سه گانه می‌شود.

قمصری در توضیح و تشریح این سفر می‌گوید: من در قالب تار ایرانی تکنوازی‌هایی در جزایر سه‌گانه خواهم داشت. مراحل گرفتن مجوز‌ها برای انجام این کار حدود یک هفته طول کشید و همه چیز هماهنگ شد.

قمصری درباره اهداف این سفر می‌گوید: تار ایرانی پروژه‌ای برای مردم و برخواسته از دل مردم است و به نهادی وابستگی ندارد و چرخه مالی هم در آن جاری نیست. تار ایرانی، مردمی پیش آمده و همین خوشنامی باعث شده تا به یکی از تریبون‌هایی تبدیل شود که می‌تواند صدای مردم باشد.

در طول تاریخ، کوتاهی‌ها و انفعال، بخش‌های زیادی از خاک ایران را جدا کرده است. این اتفاق در زمانی که مردم طعم تلخ تاریخ را چشیده‌اند و می‌دانند که جدا شدن بخشی از ایران، فارغ از اینکه در چه دورانی این اتفاق می‌افتد، ضربه به هویت ایران و ایرانی است. فکر نمی‌کنم هیچ ایرانی مقیم کشور یا خارج از آن، با هر اعتقاد و گرایشی، راضی و خشنود به تکه پاره شدن ایران باشد. تار ایرانی می‌خواهد صدای مردم درباره جزایر سه‌گانه و حساسیت‌شان درباره تمامیت ارضیِ ایران باشد.

او ادامه می‌دهد: من مطمئنم که اثرگذاری موسیقی مستقل برای رساندن پیام مردم به خارج از مرز‌ها بیشتر از هر ابزار دیگری است. موسیقی، بدون خشونت و صلح طلبانه، رسانای پیام مردم به جهانیان است.

این آهنگساز تاکید می‌کند: در حکومت‌های گذشته وقتی بخشی از خاک ایران از ما جدا شده، شاید موزیسین‌ها فارغ از اینکه چه نسبتی با حاکمان داشته‌اند، کم دغدغه برخورد کرده‌اند که باعث شده این اتفاقات بیافتد.

قمصری درباره مواضع هنرمندان نسبت به تمامیت ارضیِ کشور می‌گوید: در زمان ما هنرمند فراتر از رسیدگی به هنرش و اطلاعاتی که درباره کار تخصصیِ خود دارد، باید به روز باشد و مطالعات تاریخی، موقعیت‌سنجی و موقعیت شناسی داشته باشد. سفر‌های تار ایرانی در کنار افزودن بر عشق من به ایران و تنیده شدن روحم در هویت تمام اقوام، خط قرمز حریم ایران را برایم پررنگ‌تر کرده است.

او ادامه می‌دهد: در مسیر تار ایرانی، کم، سختی و بی مهری ندیده‌ام. اما درک این را دارم که همه‌ی مسائل را به هم نیامیزم و هر مولفه را در جای خود تحلیل و داوری کنم. وقتی نوبت حریم ایران می‌شود، مسئله سوالی است که در آینده فرزندان ایران از ما می‌کنند که: در این زمان تو به عنوان هنرمند برای مرز‌ها چه کردی.

قمصری می‌گوید: اگر هنرمندی اسم خود را مستقل گذاشته، باید مستقل از همه طرف باشد. نه اینکه استقلالش را صرفا با مقابله با یک جریان نشان دهد و به جریان مقابل آن وصل شود. من هنرمندی مستقلم، چون به چیزی فراتر از جریان‌های سیاسی باور دارم. به چیزی که مرا به انسانی رو به رشد و دغدغه‌مند برای خاک، خانواده، هموطن و تمام کائنات تبدیل می‌کند.

علی قمصری و دو تصویربردار مستقل که از شیراز به او می‌پیوندند، طی دو روز در جزایر سه‌گانه ضبط قطعاتی را انجام می‌دهند و این کار بدون هیچ حمایت مالی از هر نهادی خواهد بود. قمصری در این سفر‌ها قطعه‌ای وطنی را می‌نوازد و می‌خواند.